اعلام سیاست پولی شش ماهه توسط برنانکه

رفیعه هراتی- رییس فدرال رزرو آمریکا، بن برنانکه، امروز سه‌شنبه سیاست پولی شش ماهه خود را به کمیسیون خدمات مالی مجلس ارائه می‌کند. برنانکه روشن می‌کند چقدر باور دارد آمریکا از بحران مالی و رکود اقتصادی بهبود می‌یابد. اوباما به‌تازگی درباره نشانه‌هایی صحبت کرده است، مبنی بر این که «توفان اقتصادی» در حال از بین رفتن است و تیموتی گیتنر وزیر خزانه‌داری درمورد نشانه‌های «بسیار دلگرم‌کننده» سخن گفته است، مبنی بر این که اعتماد در حال بازگشت به نظام مالی است. دولت اوباما تصمیم گرفته است موسسه مالی سی‌آی‌تی که یک وام‌دهنده بازرگانی است را نجات ندهد و با این کار می‌خواهد نشان دهد که نظام مالی می‌تواند ورشکستگی این موسسه را که به‌زودی رخ خواهد داد، تحمل کند. سفر نوری المالکی به واشنگتن

روز چهارشنبه ۲۲ جولای باراک اوباما با نوری المالکی رییس‌جمهوری عراق در واشنگتن دیدار می‌کند. مطمئنا بحث این دو درباره وضعیت امنیتی در عراق از زمان عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از شهرهای این کشور در ماه گذشته خواهد بود. هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا نیز به تایلند سفر می‌کند تا در نشست منطقه‌ای وزرای خارجه شرکت کند. تهدید آنفلوآنزای خوکی و کره شمالی در راس دستور کار این نشست قرار دارد.

اعلام رای دادگاه درباره آونگ سان سوشی

پس از پایان بحث‌ها در روز جمعه ۲۴ جولای، رای دادگاه درمود آونگ سان سوشی به دلیل شکستن شرایط بازداشت خانگی‌اش اعلام خواهد شد. رهبر جنبش طرفدار دموکراسی میانمار احتمالا برای پناه دادن به یک آمریکایی در خانه‌اش مجرم شناخته خواهد شد. شکستن شرایط بازداشت خانگی به رژیم میانمار بهانه داد تا پیش از انتخابات سال آینده او را تحت پیگرد قرار دهد. میانمار به تازگی با درخواست بان کی مون دبیرکل سازمان ملل مبنی بر عفو زندانیان سیاسی پیش از انتخابات موافقت کرده است. حتی اگر دولت میانمار به تعهد خود عمل کند، شانس آزادی خانم سوشی اندک به نظر می‌رسد.

برگزاری انتخابات در کردستان عراق

روز شنبه ۲۵ جولای کردهای عراقی برای برگزاری انتخابات مجلس و رییس منطقه کردستان به پای صندوق‌های رای خواهند رفت. حزب دموکرات کردستان و حزب اتحادیه میهنی کردستان از زمان خودگردانی این منطقه در سال ۱۹۹۱ سیاست کردستان را تحت سلطه داشته‌اند و کنترل کرکوک و دیگر مناطق غنی از نفت هنوز به عنوان یک مساله مهم باقی‌مانده است، اما این دو حزب از چندی پیش به دلیل اتهام فساد تحت انتقاد شدید قرار دارند و در این انتخابات از طرف یک گروه جدید به نام تغییر با چالش روبه‌رو هستند. گرچه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد تاثیر این گروه محدود خواهد بود.

نبرد ارتش پاکستان با طالبان

ارتش پاکستان برای ادامه مبارزه با نیروهای طالبان، این‌بار در وزیرستان آماده می‌شود. این منطقه قبیله‌ای در مجاورت منطقه پرهرج و مرج شمال غربی استان فرونتیر قراردارد. در جنگی که در ماه آوریل آغاز شد، ۴/۲میلیون نفر در دره سوات آواره شدند. این افراد تحت حمایت ارتش در حال بازگشت به خانه‌هایشان هستند، اما مواجهه با طالبان به رهبری بیت‌ا... محسود در منطقه دورافتاده و کوهستانی وزیرستان در مرز افغانستان، امری دشوار است. محسود ۳۰،۰۰۰ مبارز در اختیار دارد، بنابراین ارتش پاکستان باید منتظر بماند تا نیروهای آمریکایی در مرزهای افغانستان مستقر شوند و از نیروهای پاکستان حمایت کنند.