نخست وزیر ژاپن خواستار برگزاری انتخابات سراسری در ماه آینده شد

شادی آذری

نخست وزیر جنجالی ژاپن دیروز تصمیم به انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات در ماه آینده گرفت. این تصمیم در پی آن اتخاذ شد که حزب او در انتخابات شهرداری توکیو که معیاری برای سنجیدن نظرات رای دهندگان است، شکست خورد. در شرایطی که بر محبوبیت حزب مخالف اضافه می‌شود به نظر می‌رسد این حزب خواهد توانست سرانجام پس از ۵۰ سال حکومت تقریبا انحصاری حزب لیبرال دموکرات نخست وزیر تارو آسو به قدرت رسد.

یک سخنگوی حزب لیبرال دموکرات اعلام کرده که آسو به رهبران حزب خود گفته است احتمالا هفته آینده مجلس عوام را منحل و در روز ۳۰ اوت انتخابات سراسری برگزار خواهد کرد.

این سخنگو افزود دیروز دوشنبه مخالفان به رهبری حزب دموکرات ژاپن طی اقدامی هماهنگ رای عدم اعتماد به پارلمان دادند و با این حرکت خود بر دردسرهای نخست وزیر ژاپن افزودند. اگرچه انتظار می‌رفت این اقدام تاثیر واقعی کمی بر جای گذارد؛ اما موجب پریشانی دولت و به تعویق انداختن بحث‌ها در مورد لوایح در دست رسیدگی شد.

این مانورهای سیاسی زمانی به اوج رسید که اوایل صبح دیروز نتایج انتخابات از شکست حزب لیبرال دموکرات آسو و ائتلاف حاکم وی در مجلس کلان‌شهر توکیو و از دست دادن اکثریت آن‌ها در این مجلس حکایت داشت. این مجلس، پارلمان محلی پایتخت ژاپن و پرجمعیت‌ترین اداره در این کشور است. اپوزیسیون، اکثریت این مجلس را به خود اختصاص داد.

آسو از زمانی‌که در سپتامبر سال گذشته به روی کار آمد، تلاش کرد تا حمایت‌های تضعیف شده مردم را به سوی خود جلب کند؛ اما میزان حمایت‌های مردمی از او در حد ۲۰‌درصد باقی مانده است. موقعیت این رییس جمهوری ۶۸ ساله به خاطر مجموعه اشتباهات پی در پی و تصمیمات غلط در مورد مسائل کلیدی کشور ضربه خورده است.

اگرچه رای مجلس توکیو تاثیر مستقیمی بر انتخابات کشور نخواهد داشت، اما از نزدیک مورد پیگیری قرار می‌گرفت؛ چون می‌توانست از اوضاع انتخابات کل کشور خبر دهد. نخست وزیر ژاپن در حمایت از نامزدهای حزب خود در این انتخابات فعالیت کرد؛ اما حزب او برای پنجمین دفعه متوالی از ماه آوریل تا کنون در انتخابات محلی شکست خورد.

یک فعال مرکز تحقیقات توکیو به نام تسونو واتانابه می‌گوید: «نتایج انتخابات مجلس کلان‌شهر توکیو برای آسو بسیار بد بود و ما در ماه پیش‌رو یک نخست وزیر جدید خواهیم داشت.» اما برخی از رای دهندگان ژاپنی گفته‌اند که آسو می‌توانست پیش از اعلام انتخابات سراسری کمی درنگ کند. یک کارگر۲۶ ساله در توکیو گفته است: «من امیدوار بودم که او کمی بیشتر مبارزه کند.» اما برخی دیگر برای تغییر آماده‌اند. کارگر ۲۸ ساله دیگری این‌طور ارزیابی کرده است: «امیدوارم شاهد ژاپنی متفاوت باشیم.»