حماس اظهارات کارتر را تکذیب کرد

گروه بین‌الملل - در حالی که جیمی کارتر رییس‌جمهوری اسبق ایالات‌متحده پس از سفرش به خاورمیانه و دیدار با مقامات رده بالای حماس عنوان کرده که موافقت مشروط حماس را برای شناسایی اسراییل به عنوان یک کشور همسایه در کنار فلسطین جلب کرده است، دیروز مقامات حماس این اظهارات را تکذیب کرده و اعلام کردند که اسراییل را به عنوان یک کشور شناسایی نخواهند کرد. بی‌بی‌سی دیروز گزارش داد که خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد که جنبش اسلامی حماس با تاکید بر قبول تشکیل یک کشور فلسطینی بر طبق مرزهای مشخص شده در سال ۱۹۶۷ اعلام کرد که موجودیت اسراییل را به عنوان یک کشور به رسمیت نخواهد شناخت.

خالد مشعل که هم‌اکنون در دمشق به سر می‌برد این سخنان را در واکنش به سخنان جیمی کارتر عنوان کرد که گفته بود حماس آماده است اسراییل را به عنوان یک کشور همسایه فلسطین قبول کند. خالد مشعل گفته‌های کارتر را در مورد پذیرش آتش‌بس تایید کرد و گفت: حماس آماده است تا به اسراییل پیشنهاد یک آتش‌بس طولانی مدت را پیشنهاد کند مشروط بر اینکه اسراییل نیروهایش را تا مرزهای ۱۹۶۷ عقب بکشد. در همین حال خالد مشعل از موافقت حماس با درخواست جیمی کارتر مبنی بر رساندن نامه از سرباز اسراییلی که به اسارت فلسطینیان درآمده به خانواده‌اش خبر داد.

وی درباره امکان موافقت حماس با سازش احتمالی بین «محمود عباس» رییس حکومت خودگردان فلسطین و اسراییل گفت: ما با هر توافق به شرط آنکه به همه‌پرسی مردمی گذاشته شود یا از طریق مجلس ملی جدید منتخب بر اساس سازوکار مورد توافق و مطابق با فضای مصالحه ملی و نه در فضای چنددستگی کنونی باشد، موافقیم حتی اگر چنین توافقی مغایر با دیدگاه‌هایمان باشد.

مشعل ادامه داد: جنبش حماس، اراده ملی خواه از طریق همه‌پرسی آزاد یا مجلس ملی جدید منتخب را محترم می‌شمارد.

وی درباره گذرگاه رفح گفت: حماس درخواست کرده که این گذرگاه با اداره مشترک بین حماس، مصر، حکومت خودگردان فلسطین و اروپایی ها اما بدون دخالت اسراییل بازگشایی شود.

رییس دفتر سیاسی حماس درباره وفاق ملی در فلسطین بر آمادگی این گروه برای تحقق وفاق و همچنین بر اهمیت تشکیل دولت واحد در کرانه باختری و نوار غزه که قانون و اصول دموکراسی در آن محترم شمرده شود و همچنین رفع علل اختلاف در فلسطین تاکید کرد.

وی با بیان مخالفت حماس با هر گونه گفت و گوی مستقیم با اسراییل گفت: حماس هیچ مشکلی برای گفت‌وگو با آمریکا به رغم سیاستش در منطقه ندارد.

مشعل درباره درج نام اسرای عرب در فهرست پیشنهادی حماس برای مبادله اسرا بدون اشاره به جزییات این موضوع گفت: ما نام نیروها و شخصیت‌های عرب را در فهرست قرار دادیم و برای تحقق بهترین توافقنامه مبادله اسرا تلاش می‌کنیم.

در همین حال اسماعیل هنیه تاکید کرد که کارتر میانجی‌گر صلح نیست؛ اما سفر او از نظر سیاسی اهمیت ویژه‌ای دارد.

به گزارش سایت اینترنتی المحیط، اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر دولت برکنار شده فلسطین با اشاره به سفرهای دوره‌ای جیمی کارتر، رییس جمهوری اسبق آمریکا به منطقه و دیدارهایش با مقامات رژیم صهیونیستی و رهبران فلسطینی اظهار داشت: کارتر میانجی‌گر صلح نیست اما سفر او به دلیل آگاهی از حقایق اوضاع حاکم بر منطقه و پیچیدگی‌های موجود در آن از نقطه نظر سیاسی بسیار حایز اهمیت است.

وی تاکید کرد: سفر کارتر نمایانگر نوعی تعامل با واقعیت موجود در فلسطین و بر اساس نقشه سیاسی ترسیم شده پس از برگزاری انتخابات شورای قانونگذاری فلسطین بود.

هنیه در عین حال عنوان داشت: سیاست دولت آمریکا به بن بست رسیده است. نخست‌وزیر دولت برکنار شده فلسطین در خصوص اظهارات کارتر مبنی بر موافقت حماس با ایجاد هر گونه توافقنامه سیاسی در خصوص تایید این امر توسط مردم فلسطین گفت: چیزی را که جنبش حماس پذیرفته همان اصلی است که در سند ملی فلسطین آمده است و در خصوص اجرای طرح همه پرسی توضیح داده است.

وی در خصوص آتش بس با رژیم صهیونیستی عنوان داشت: توپ در زمین اسراییل است و ما با هر گونه طرح متقابل و فراگیر آتش بس به طوری که کاملا در غزه و کرانه باختری به اجرا درآید موافق هستیم.

هنیه در خصوص سفر نصر یوسف، نماینده ویژه رییس تشکیلات خودگردان فلسطین به غزه و دیدار با دیگر رهبران حماس گفت: ما از هر کسی که به غزه بیاید استقبال می‌کنیم و پیشنهادها و اظهارات آن‌ها را گوش خواهیم کرد و هرگز در مذاکره و گفت‌وگو را نمی‌بندیم.

نخست‌وزیر دولت برکنار شده فلسطین در ادامه به تلاش‌های مصر جهت حل و فصل پرونده تحریم غزه و آتش بس و آزادی اسرا اشاره کرده و تاکید کرد که دولت برکنار شده فلسطین تمام تلاشش را برای بازگشایی گذرگاه‌ها و لغو تحریم بر اساس اصول و سیاست‌های تعیین شده به کار می‌بندد.