رییس شرکت سامسونگ به فرار مالیاتی متهم شد

مترجم: شادی آذری

در شلوغی‌هایی که مقابل دفتر بازرسان مالیاتی روز پنج‌شنبه هفدهم آوریل پدید آمده بود، پلیس مجبور شد برای ایجاد آرامش وارد عمل شود. معمولا طبیعی است، مردم عصبانی که خواستار حسابرسی دقیق هستند از اتهام فساد مالی رییس یک شرکت بزرگ استقبال کنند، اما این موضوع در مورد پرونده قدیمی گروه سامسونگ صدق نکرد. اتهامات علیه لی‌کان‌هی، رییس ۶۶ساله سامسونگ نسبت به سایر اتهامات از این دست چندان سنگین نیست. سال گذشته لی به طور علنی توسط کیم‌یول‌چول، بازرس ارشد سابق این شرکت متهم شد که ماموران دولتی را در زمینه بودجه‌ای ۲۰۰میلیون دلاری فریب داده است. لی آن را تکذیب کرد. بازرس ویژه‌ای توسط کنگره ملی کره‌جنوبی مامور بررسی ادعاهای مطرح شده شد.

روز پنج‌شنبه، پس از شش ماه بررسی، لی متهم به فرار مالیاتی و سوء‌استفاده از اعتماد شد. بازرس چوجون وونگ اعلام کرد که شرکت سامسونگ بودجه‌ای ۵/۴میلیارد دلاری را به طور مخفی در اختیار داشته است، اما اتهام اختلاس ثابت نشد. در نهایت لی متهم به فرار مالیاتی بالغ بر ۱۱۳میلیارد وون (حدود ۱۱۴میلیون دلار) و فروش غیرقانونی اموال با تخفیف برای انتقال کنترل شرکت به پسر خود شد.

به علاوه او و نه مدیر دیگر شرکت با اتهاماتی روبه‌رو هستند که هنوز منتفی نشده است. سهام شرکت‌های این گروه که به عرضه عمومی رسیده‌اند و از شرکت‌های ساختمانی و کشتی‌سازی گرفته تا تجهیزات اپتیکی و الکترونیکی را شامل می‌شوند، چندان دادوستد نمی‌شوند و همین نشان‌دهنده این موضوع است که تعداد کمی از آنها انتظار و اتهاماتی اینچنین را داشته‌اند.

اتهامات معتدل و واکنش‌های ملایم از سوی بازرسان به وضوح نشان‌دهنده تزلزل کره جنوبی در قبال اشتباهات و تخلفات شرکت‌هاست. غول‌های صنعتی این کشور که اغلب خانوادگی اداره می‌شوند، مسوول رشد و شکوفایی کشور طی دو دهه اخیر بوده‌اند. اما امروز قدرت عظیم آنان زیر سوال رفته است و قانون‌شکنی‌های آنها مورد انتقاد قرار می‌گیرد. چون این کشور تلاش دارد به معیارهای جهانی پاسخگویی، شفافیت و حاکمیت شرکت‌ها نزدیک‌تر شود. البته در چنین زمانی کره جنوبی همچنان از پاسخگویی کامل گروه‌های صنعتی‌اش در برابر بازرسان امتناع می‌ورزد؛ مبادا که به رشد اقتصادی‌اش لطمه وارد شود.

در پرونده‌ای که به تازگی در زمینه فساد مالی تشکیل شد، رییس‌های متخلف بسته به اهمیت تخلفشان در اقتصاد کشور به حبس محکوم شدند و مجبور شدند در آمدهای ناسالم خود را به خیریه ببخشند. سال گذشته چونگ مونگ کو، رییس شرکت هیوندای موتور، با محکومیت سه‌ساله به جرم اختلاس مواجه شد و مجبور شد علاوه بر آ‌ن یک‌میلیارد دلار از پول غیرقانونی خود را به خیریه ببخشد. از کیم و وچونگ، موسس شرکت دوو در سال ۲۰۰۶ رفع اتهام تخلف در حسابرسی شد.

در سال ۱۹۹۶ لی‌ متهم به پرداخت رشوه به سیاستمداران شد، اما محکومیت دو سال زندان وی معلق ماند و در سال ۱۹۹۷ بخشوده شد. اغلب در مورد پرونده‌های کارکنان عالی‌رتبه شرکت‌ها کافی است متهم بر تخت بیمارستان یا صندلی چرخ‌دار مشاهده شود تا حس همدردی قضات بیدار شود.از دید مردم بدبین، طرح اتهامات جدید علیه لی بیش از آنکه مثالی از ریزبینی دستگاه بازرسی کشور باشد، مصداق دیگری از فعالیت‌های ضعیف دستگاه قضایی است. بعید به نظر می‌رسد که لی محکومیت خود را در زندان سپری کند.

این تاییدی است بر اینکه سامسونگ قدرتی در کشورش به شمار می‌آید. شرکت‌های متعدد این غول بزرگ در سرتاسر جهان ۲۲۰۰۰۰ نفر کارمند را در سرتاسر جهان به کار مشغول کرده است. فروش این غول بزرگ اقتصادی برابر است با ۲۰‌درصد تولید ناخالص داخلی کشور.

سامسونگ به دلیل «ایجاد نگرانی» برای مردم کره جنوبی معذرت‌خواهی خود را اعلام کرده و گفته است هفته آینده از یک برنامه اصلاحات ساختاری پرده خواهد برداشت تا شرکت را در مسیر صحیح هدایت کند. اکنون مرکز ثقل توجهات متوجه رییس جمهوری تازه انتخاب شده کره جنوبی خواهد شد که لی‌میونگ باک نام دارد. اگرچه او در مناظرات انتخاباتی خود شعار بهبود شفافیت شرکت‌ها را سر داده بود، این مدیر سابق هیوندای خواستار پیشبرد بیشتر اصلاحات به نفع کسب و کار شده است. در گذشته این کشور تخلفات مدیران ارشد را از بیم وارد آمدن آسیب به بدنه اقتصاد نادیده می‌گرفت. اما اکنون دیگر وقت آن فرا رسیده است که خسارات ناشی از آزاد گذاشتن چنین مدیرانی را مورد توجه قرار دهد.