انتقاد پاپ از نقض حقوق بشر در جهان

گروه بین الملل- پاپ بندیکت شانزدهم با حضور در نیویورک در صحن علنی مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد. حقوق بشر و چند جانبه‌گرایی، محورهای اصلی سخنان پاپ را تشکیل می‌دادند. رهبر کاتولیک‌های جهان در سخنان خود در سازمان ملل از رهبران کشورهای جهان خواست تا مشکلات جهانی را با همکاری یکدیگر حل و فصل کنند. پاپ با اشاره به بحران‌های جهان گفت: این بحران‌ها با همکاری یکدیگر حل خواهند شد.

او از تسلط عده اندکی در جهان بر کشورهای دیگر انتقاد کرد و گفت: جهان هنوز در کنترل تصمیم‌گیری عده اندکی است و باید به این وضعیت پایان داد. پاپ از حقوق بشر به عنوان یکی از عوامل کلیدی برقراری صلح در جهان یاد کرد و گفت: دولت‌ها باید در برابر نقض خطرناک و رنج‌آور حقوق بشر از مردمان خود محافظت کنند، در غیر این صورت با مداخله کشورهای خارجی روبه‌رو خواهند شد. وی در این خصوص گفت: وظیفه اولیه هر دولتی این است که از مردمش در برابر نقض خطرناک و رنج‌آور حقوق بشر محافظت کند. اگر دولتی نتواند چنین حمایتی را تضمین کند، وظیفه جامعه جهانی است که براساس شیوه‌های قانونی پیش‌بینی شده در منشور سازمان ملل متحد و دیگر توافقنامه‌های بین‌المللی موافقت کند.

با این حال پاپ از برخی موافقتنامه‌های جهانی و بین‌المللی انتقاد کرد و گفت: توافقات چندجانبه وضعی بحرانی دارند؛ چرا که تابع تصمیمات عده‌ اندکی هستند؛ در حالی که حل مشکلات جهانی اقدامات دسته جمعی را نیاز دارد.

پاپ در بخش دیگری از سخنانش در مورد جنگ سخن گفت و افزود: باید به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از درگیری‌ها و مدیریت آنها بود. باید برای پیشگیری از جنگ، همه راه‌های دیپلماتیک را آزمود. به عقیده پاپ بندیکت شانزدهم حتی ضعیف‌ترین نشانه‌های گفت‌وگو یا تمایل به سازش را باید تشویق کرد تا از این طریق از جنگ جلوگیری شود.

پاپ پیش از حضور در سازمان ملل در استادیوم ملی واشنگتن حاضر شده و مراسم عشای ربانی را برگزار کرد. وی در این مراسم که ۴۰هزار نفر در آن حضور داشتند، در مورد آزار جنسی کودکان به دست چند کشیش کاتولیک سخن گفت و مسوولیت آن را پذیرفت. پاپ گفت: هیچ کلامی نمی‌تواند درد و آسیبی را که این آزارهای جنسی به بار آورده است، توصیف کند. پاپ گفت:‌ همچنین خواستار افزایش اقدامات برای محافظت از کودکان است. در پایان این مراسم پاپ با شش تن از قربانیان این سوءاستفاده‌ها به مدت ۲۵دقیقه دیدار کرد.

نزدیک به یک‌چهارم مردم آمریکا پیرو کلیسای کاتولیک هستند و ایالات متحده با داشتن نزدیک به ۷۰میلیون کاتولیک، سومین جمعیت پیروان این مذهب را دارد.

براساس یک نظرسنجی جدید، سه چهارم کاتولیک‌های آمریکا، عملکرد پاپ را تایید می‌کنند؛ ولی موضع‌گیری واتیکان درباره مسائل مختلف اجتماعی را متفاوت از عقاید خود می‌دانند.