اوباما و کلینتون و چالش محیط‌زیست و اقتصاد در پنسیلوانیا

گروه بین‌الملل- سناتور باراک اوباما و سناتور هیلاری‌ کلینتون در آستانه انتخابات مقدماتی در ایالت بزرگ پنسیلوانیا که به ایالت زغال‌سنگ معروف است و تعداد زیادی بیکار در این صنعت دارد، بحث خود را بر رونق این صنعت و نیز ملاحظات زیست‌محیطی متمرکز کرده‌اند. به گزارش آسوشیتدپرس در ایالت پنسیلوانیا که رای‌دهندگان روز سه‌شنبه همین هفته پای صندوق‌های رای خواهند رفت، افزایش مکانیزه کردن صنعت ذغال‌سنگ به کاهش میزان اشتغال انجامیده است، جذب آرای مردم بسیار اساسی و مشکل است. بر اساس آمار انجمن معدنچیان حدود ۴۷۰۰۰ کارگر زغال‌سنگ در پنسیلوانیا و ویرجینیای غربی و ۲۱۰۰۰ کارگر در کنتاکی وجود دارند. به این ترتیب باراک اوباما و هیلاری کلینتون با توجه به اهمیت وضعیت صنعت ذغال‌سنگ در این ایالت‌ها و از طرفی قدرت جنبش‌های محیط‌زیست کار سختی در این ایالت در پیش‌رو دارند. زغال‌سنگ بیشترین میزان آلودگی را تولید می‌کند و هر دو کاندیدا برای آرام کردن طرفداران محیط‌زیست صحبت از زغال‌سنگ تمیز کرده‌‌اند، هرچند این سخن نتوانسته است طرفداران محیط زیست را راضی نگهدارد؛ اما با توجه به اهمیت این صنعت در تولید کشور و نیز ایالت، این حد سخن‌ گفتن از رعایت استانداردهای زیست‌محیطی راضی‌کننده به نظر می‌رسد. برای اولین‌بار تفاوت چندانی در طرح اوباما و کلینتون درباره مصرف انرژی و کاهش گازهای گلخانه‌‌ای دیده نمی‌شود.

به نظر می‌رسد در آستانه انتخابات این ایالت بزرگ، دو کاندیدا که در هفته‌های اخیر مجادله لفظی سختی را پشت‌سر گذاشتند، می‌خواهند لحن خود را آرام کنند و از برزبان‌آوردن سخنانی که اقبال عموم را به آنها تحت تاثیر قرار می‌دهد، پرهیز می‌کنند. باراک اوباما هفته‌های گذشته، در توضیح دلایل عدم موفقیت خود در جذب نکردن آرای کارگران گفته بود که آنها به دلیل وضعیت بدی که در آن گرفتار هستند، به تفنگ و مذهب چسبیده‌اند، مورد اتهام کلینتون قرار گرفت که فردی نخبه‌گرا و دور از مردم جامعه خود است. باراک اوباما، تمام هفته گذشته ناگزیر شد از خود دفاع کند و سخنان خود را توضیح دهد. وی البته از خانم کلینتون انتقاد کرد که برای کوبیدن حریف، یک جمله از او را گرفته و تا جایی که توانسته است بر او فشار آورده است. وی برای دفاع از خود گفت خانم کلینتون در زمان ریاست‌جمهوری شوهرش یک‌بار در پاسخ به انتقادی گفته بود، من هم می‌توانستم شغلم را ترک کنم و بروم در آشپزخانه و شیرینی بپزم. وی به مردم گفت: آیا در این حرف خانم کلینتون «نخبه‌گرایی» دیده نمی‌شود.

هیلاری کلینتون که سخن باراک اوباما درباره کارگران به او فرصت خوبی برای حمله به وی داده بود، هفته گذشته ناگزیر از عقب‌نشینی و توضیح درباره مبالغه‌ای بود که از سفر خود به بوسنی ارائه کرده بود. وی برای اینکه سابقه فعالیت‌های دیپلماتیک خود را به رخ حریف کم‌تجربه خود بکشد، گفته بود من زیر گلوله باران بوسنی به آنجا سفر کردم؛ اما بعد بیل کلینتون در مصاحبه‌ای ناخواسته افشا کرد که زمانی که هیلاری کلینتون به بوسنی سفر کرده بود، هیچ گلوله‌ای در آنجا شلیک نشده است و آرامش برقرار بوده است.

نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که موقعیت خانم کلینتون در نظرسنجی‌ها بسیار تنزل پیدا کرده است. وی که در ابتدای کاندیداتوری از حمایت ۶۳درصد حامیان دموکرات‌ها در سراسر آمریکا برخوردار بود، در‌حال‌حاضر محبوبیت وی به ۴۳درصد کاهش یافته است. این در حالی است که محبوبیت اوباما از ۱۴درصد آغاز و در‌حال‌حاضر به ۵۶درصد رسیده است. در روزهای اخیر سرانجام خانم کلینتون ناگزیر شده است اعتراف کند که حریف قدرتمند او باراک اوباما از شانس دیگری برای برنده شدن در انتخابات آمریکا برخوردار است. وی همچنین سعی کرده است متواضعانه توجیه کند که حضور وی و آقای اوباما برای اولین بار همه مرزهای نامریی و مریی در سیاست ایالات متحده را شکسته است.

با اینکه در نظرسنجی‌ها از ایالت پنسیلوانیا کلینتون همچنان با ۴۷درصد در مقابل ۴۳درصد اوباما از وی پیش است، فضای عمومی کشور به ویژه در میان طرفداران دموکرات‌ها به نفع اوباما در حال تغییر است. روز جمعه سناتور رابرت ریچ که قبلا عضو کابینه بیل کلینتون بوده است، حمایت خود را از اوباما اعلام کرد. علاوه بر این دو تن از سناتورهای سابق کنگره یعنی سناتور سام نان و دیوید بورن هم باراک اوباما را حمایت کردند.