بحران تورم و انتخابات در زیمبابوه

تورم زیمبابوه به ۱۶۵ هزار درصد رسید

گروه بین‌الملل- تورم سالانه زیمبابوه در ماه فوریه رکورد دیگری از خود بر جای گذاشت و به ۱۶۵۰۰۰درصد رسید. به گزارش بی‌بی‌سی، مقامات زیمبابوه اعلام کرده‌اند که کمبود غذا و سوخت باعث جهش نرخ تورم در این کشور شده است. مقامات کشور می‌گویند کمبود کالاهای غذایی و سوخت، مقابله با تورم را دشوار ساخته است. حدود ۸۰درصد جمعیت کشور در فقر به سر می‌برند و برآورد می‌شود که حدود ۳میلیون نفر تاکنون کشور را ترک کرده‌اند.

اقتصاد زیمبابوه سال‌ها است که گرفتار مشکلات اساسی اقتصادی، کاهش تولیدات کشاورزی و نیز افول واردات انرژی و... است. بانک مرکزی این کشور در سال گذشته اسکناس‌های جدیدی برای مهار افزایش قیمت‌ها منتشر کرد، برای مثال ماه گذشته بانک مرکزی این کشور اسکناس ۵۰میلیون دلاری چاپ کرد، اما این اسکناس جدید هم نتوانست مشکل اساسی کشور و افزایش تورم را حل کند.

علاوه‌بر این زیمبابوه در حال‌حاضر علاوه بر بحران اقتصادی، درگیر یک بحران حاد سیاسی در انتخابات شده است. نتایج انتخابات ریاست جمهوری در کشور که هجدهم ماه مارس انجام شده است، تاکنون اعلام نشده است، اما دولت تقاضای بازشماری آرا را کرده است. حزب مخالف و رهبر آن چانگیرا مدعی است که برنده انتخابات است، اما دولت اجازه نمی‌دهد که آرا اعلام شود و می‌خواهد با بازشماری بدون اعلام نتایج در آرا دست ببرد.

با این همه مسوولان برگزاری انتخابات اعلام کرده‌اند که بازشماری بخشی از آرا را آغاز کرده‌اند. پس از آغاز بازشماری، مورگان چانگیرا اعلام کرد با توجه به اینکه او برنده انتخابات است، در دور دوم شرکت نخواهد کرد. در روز جمعه هم دادگاه عالی کشور تقاضای چانگیرا را برای توقف بازشماری آرا رد کرد و آن تقاضا را واجد صلاحیت ندانست.

رابرت موگابه، دیروز برای اولین‌بار پس از برگزاری انتخابات، برای مردم سخنرانی کرد.

رابرت موگابه، رییس‌جمهور زیمبابوه در اولین سخنرانی خود بعد از انتخابات سه هفته پیش ریاست جمهوری از سفیدپوستان و حکومت استعماری سابق انگلیس انتقاد کرد.

وی در این سخنرانی که به مناسبت روز استقلال زیمبابوه از انگلیس ایراد شد، سعی کرد مردم کشورش را متقاعد کند که مشکلات سیاسی و اقتصادی زیمبابوه از خارج نشات می‌گیرد.

این جشن همراه با مراسم ویژه پرواز جت‌ها از بالای سر حضار همراه بود، اما هیچ آیین و مراسمی به طور خود جوش از سوی مردم برگزار نشد. در بحبوحه رکود اقتصادی فعلی زیمبابوه که منجر به خالی شدن مغازه‌ها و بیکار شدن چهار تن از هر پنج کارگر شده است. موگابه قول داده که قوانینی را به منظور تثبیت قیمت‌ها وضع نماید و جلوی مشاغلی را که قوانین را زیر پا می‌گذارند، بگیرد. وی ادامه داد: تعدادی از سیاه‌پوستان قیمت کالاها را بالا می‌برند، اما آنها در خدمت سفید‌پوستان هستند.

موگابه گفت: سفید‌پوستان می‌خواهند که مردم گرسنگی بکشند تا در نتیجه‌ به آن فکر کنند که دولت باید کنار رود.

موگابه از زمان استقلال زیمبابوه در سال ۱۹۸۰ بر این کشور حکومت می‌کند، اما به گفته ناظران مستقل انتخاباتی، وی نتوانسته است در انتخابات ریاست جمهوری ۲۹ مارس پیروز شود.

مخالفان دولت و اقتصاد‌دانان مستقل سیاست‌های اقتصادی، موگابه را عامل رکود اقتصادی فعلی می‌دانند. موگابه در سال ۲۰۰۰ دستور داد که مزارع متعلق به سفید‌پوستان تصرف شود که این اقدام همراه با وقوع درگیری‌هایی نیز بود، اما نتیجه دستور وی موجب شد زمین‌های سفیدپوستان به جای تعلق گرفتن به کشاورزان فعال، به دست دوستان و نزدیکان موگابه بیفتد و بخش کشاورزی این کشور راکد شود.

موگابه در سخنرانی خود ادعا کرد: اپوزیسیون سیاسی زیمبابوه قصد دارد این کشور که ما جان خود را برای آن فدا می‌کنیم، به دست سفیدپوستان و انگلیسی‌ها بیفتد، اما این امر هرگز اتفاق نمی‌افتد.

موگابه خاطرنشان ساخت: در رویارویی با توطئه‌های شرارت‌آمیز انگلیس و دیگر متحدانش مراقب وهوشیار باشید، دیروز آنها با اعمال زور و وحشی‌گری حکومت می‌کردند و امروز توطئه خود را به گونه‌ای دیگر اجرا می‌کنند. آنها افراد را برای مقابله با دولت می‌خرند. ما همچون گوسفندان خرید و فروش می‌شویم، چون آنها پول دارند و ما متحمل رنج و سختی هستیم.