صبحانه با بان‌کی‌مون، ناهار با وال‌استریت

گروه بین‌الملل- گوردون براون،‌ نخست‌وزیر بریتانیا قصد دارد از بانکداران وال‌استریت بخواهد میزان ضرر خود را خیلی سریع و در طول روزهایی که او در ایالات متحده به سر می‌برد، منتشر کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی، براون که قبلا متصدی وزارت دارایی بریتانیا بوده است، معتقد است انتشار گزارش ضرر برای کمک به پایان دادن بحران کمبود اعتبارات ضروری است. گوردون براون که قصد دارد آخر هفته به ایالات متحده سفر کند، قرار است روز اول اقامت خود در ایالات متحده صبحانه را با دبیرکل سازمان ملل متحد در مقر سازمان ملل در نیویورک صرف کند.

براون همچنین قرار است جورج بوش، رییس‌جمهوری ایالات متحده و بن‌برنانکی، رییس بانک مرکزی آمریکا را ملاقات کند و درباره مشکلات و بحران‌هایی که در حال حاضر بازارهای جهان با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند، گفت‌وگو کند.وی همچنین قصد دارد با سه کاندیدای ریاست‌جمهوری ایالت متحده، باراک اوباما، هیلاری کلینتون و جان مک‌کین دیدار کرده و درباره روابط ایالات متحده با بریتانیا در دوره آینده گفت‌وگو کند. براون به وال‌استریت ژورنال گفت، او می‌خواهد از تسلط زبان انگلیسی بر بازارهای جهان به عنوان زبان بین‌المللی، کنسول‌گری انگلیس و نیز سازمان‌های آمریکایی استفاده کند و به هر کسی که در جهان می‌خواهد انگلیسی یاد بگیرد، کمک کند. براون با اشاره به اینکه قصد دارد مبادلات فرهنگی و دانشگاهی را میان دانشگاه‌های بریتانیا و آمریکا توسعه دهد، بلندپروازی‌های فرهنگی خود را درباره روابط ایالات متحده و بریتانیا آشکار کرد. براون که انتظار می‌رود سیاستی خلاف تونی بلر در زمینه تبعیت سیاسی از ایالات متحده در عرصه بین‌المللی در پیش گیرد، گفت: آمریکا و ایالات متحده از یکدیگر مایل‌ها فاصله دارند، اما به لحاظ فرهنگی به یکدیگر نزدیک هستند؛ هرچند هنوز عوامل زیر وجود دارد که ما را از یکدیگر دور نگه می‌دارد، به نظر می‌رسد گوردون براون ماموریتی فرهنگی برای خود برای این سفر تعریف کرده است. وی گفت من معتقدم اگر بخواهیم، روابط آینده دو کشور می‌تواند حتی از گذشته بهتر باشد، نه فقط برای دو ملت بلکه برای دو جهان. گوردون براون پس از ملاقات با بانکداران انگلیسی داونینگ استریت درست قبل از سفر ایالات متحده به خبرنگار بی‌بی‌سی گفت او قصد دارد در سیاست‌های دراز مدت برای اقتصاد بریتانیا تغییری ایجاد کند، حتی اگر این سیاست‌ها در کوتاه‌مدت نارضایتی ایجاد کند. این در حالی است که برخی کارشناسان و تحلیل‌گران معتقدند نخست‌وزیر درباره مشکلات جاری کشور و اینکه چگونه اقتصاد بریتانیا را از بحران فعلی خارج سازد، دیدگاه خاصی ندارد.

گوردون براون نخست وزیر انگلیس همچنین قرار است با بانکداران وال‌استریت دیدار کند تا درباره بحران فعلی پولی گفت‌و گو کند. بانک مرکزی انگلیسی بیش از ۱۵‌میلیارد پوند به سیستم بانکی بر کمک به حجم پول در گردش وارد کرد بنابر این تاکنون بانک مرکزی انگلیس همایش از ۵۰‌میلیار پوند از آغاز بحران اعتبارات تاکنون به بازارهای مالی تزریق کرده است.

لویی استراوس کان، رییس‌صندوق بین‌المللی پول هفته گذشته درباره و‌خامت بحران اعتبارات سخن گفت و از دولت‌ها خواست برای جلوگیری از تداوم آن در اقتصاد دخالت بیشتری کنند. وی علاوه بر این خواست که کشورها برای رفع این بحران با یکدیگر همکاری کنند به نظر می‌رسد گوردون براون ملاقات با بانکداران وال‌استریت را از همین‌جهت در سفر خود گنجانده است.گوردون براون که دوران زمامداری وی مصادف با بحران بانک‌ها و موسسات مالی شد به لحاظ‌ سیاست‌های اقتصادی خود در معرض انتقاد جناح رقیب و به‌ویژه دیوید کامرون رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس قرار دارد و از همین روست که وی اعلام کرد از تصمیمات و سیاست‌های دراز‌مدت برای حل بحران فعلی مسکن و نیز بانک‌ها کوتاه نخواهد آمد، زیرا قطعا این سیاست‌ها به بار خواهند نشست.