بازار نفت همچنان ملتهب است

دنیای اقتصاد- در اجلاس وزرای اقتصاد و روسای بانک‌های مرکزی هفت‌ کشور صنعتی که روز گذشته در واشنگتن افتتاح شد، اعلام شد که اکنون با بزرگ‌ترین کسادی اقتصادی بعد از رکود دهه ۱۹۳۰ در ایالات متحده روبه‌رو هستیم و بحران مالی فعلی نیازمند یک حرکت سریع است. در نشست‌ وزرای دارایی گروه هفت اعلام شد

نگرانی هفت کشور صنعتی از آینده اقتصاد جهان

گروه بین‌الملل- اجلاس وزرای اقتصاد و روسای بانک‌های مرکزی هفت‌ کشور صنعتی روز گذشته در واشنگتن افتتاح شد. این اجلاس که در حاشیه اجلاس سالانه مشترک بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول برگزار می‌شد به بررسی بحران اقتصادی ایالات متحده و اثرات آن بر اقتصاد جهان می‌پردازد.

دومنیک استراوس کان رییس صندوق بین‌المللی پول در آغاز این اجلاس با اشاره به بحران بازارهای اعتباری و مالی در ایالات متحده گفت: اکنون با بزرگ‌ترین کسادی اقتصادی بعد از رکود دهه ۱۹۳۰ در ایالات متحده روبه‌رو هستیم. رییس صندوق بین‌المللی پول در ادامه با بیان اینکه این بحران در حال گسترش به دیگر بخش‌های اقتصادی است، گفت: این بحران چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان را در سال میلادی جاری کاهش داده است.

بن‌برنانکی رییس فدرال رزرو، بانک مرکزی ایالات متحده، نیز در سخنانی با تایید کاهش سرعت رشد اقتصادی در آمریکا گفت: بحران مالی فعلی نیازمند یک حرکت سریع است تا بازارهای ایالات متحده بار دیگر به حرکت درآیند. ما نمی‌توانیم خونسردانه در انتظار ثبات بازارها بنشینیم و به آینده فکر نکنیم. رییس بانک مرکزی ایالات متحده در ادامه به مجموعه‌ای از اقدامات مورد نیاز برای احیای مجدد اقتصاد ایالات متحده اشاره کرد و افزود: مجموعه‌ای از فعالیت‌‌ها برای به‌تحرک درآوردن بازارها در حال انجام است. افزایش شفافیت بازارهای سهام، بهتر کردن وضعیت مدیریت ریسک و رسیدن به هماهنگی میان بخش مختلف بازارها اقداماتی هستند که برای مطلوب کردن وضعیت بازارهای مالی ایالات متحده مورد انجام است.

در این جلسه همچنان از هنری پاولسون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده از اقدامات انجام‌شده یا در دست انجام برای خارج‌کردن بخش مسکن و ساخت و ساز ایالات متحده از بحران سوال شد. وی در پاسخ به بسته کمک اقتصادی ۱۵۰‌میلیارددلاری دولت به اقتصاد اشاره کرد. همچنین از تشکیل کار گروهی در دولت خبر داد که وضعیت مسکن و راه‌های برون رفت از این بحران را بررسی کرد. هنری پاولسون ایجاد بحران اعتبارات را در بخش مسکن محصول عدم توجه مدیران بانک‌ها و موسسات اعتباری به سیگنال‌های بازار دانست و گفت: بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری در زمانی پرداخت وام‌های مسکن را افزایش دادند که نشانه‌های رکود در بخش مسکن پدیدار شده بود.

دومنیک استراوس کان رییس صندوق بین‌المللی پول نیز با بیان اینکه بحران‌ بازارهای مالی کنونی نوع جدیدی از بحران اقتصادی است، گفت: این بحران ابعاد گوناگونی دارد و همین چند وجهی بودن آن است که آن را پیچیده کرده است. به عقیده رییس صندوق بین‌المللی پول همکاری بیشتر بین بازارهای مالی و بخش‌های دیگر اقتصادی لازم است تا بحران بازارهای مالی مهار شود.

ماساکی شیراکاوا رییس جدید بانک مرکزی ژاپن نیز در این جلسه گفت: جهان در حال تجربه بحرانی شبیه بحران بانکداری ژاپن در دهه ۱۹۹۰ است. وی در ادامه گفت که بانک مرکزی ژاپن آماده ارائه مشاوره به دیگر بانک‌های مرکزی در جمع کشورهای صنعتی و ایفای نقش برای حل‌وفصل بحران بانکی در ایالات‌متحده است.

آلیستر دارلینگ وزیر دارایی بریتانیا نیز در این اجلاس بر نگرانی کشورش از تداوم بحران بانکداری در آمریکا تاکید کرد و گفت: گسترش این بحران به دیگر کشورهای صنعتی می‌تواند موجب کاهش شدید رشد اقتصادی شود.

پیر اشتاین بروک وزیر اقتصاد آلمان نیز بر کاهش چشم‌انداز رشد اقتصادی ایالات‌متحده و اثر آن بر رشد اقتصادی جهان اشاره کرد و گفت: بانک‌های مرکزی باید به شدت وضعیت اقتصاد را زیرنظر داشته باشند.

وی همچنین از بانک‌ها و موسسات اعتباری خواست تا میزان نظارت را افزایش داده و چشم‌اندازها را بهتر ترسیم کنند.

مقامات اقتصادی هفت کشور صنعتی و رییس صندوق بین‌المللی پول در انتهای این نشست نسبت به آینده رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۸ ابراز نگرانی کردند. صندوق بین‌المللی پول چشم‌انداز خود را از رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۸ تا ۷/۳درصد کاهش داده است.