گروه بین‌الملل - شاخص‌های مهم وال‌استریت محتاطانه در انتظار انتشار گزارش درآمد کمپانی‌ها روز اول هفته را بدون ‌نوسان خاصی سپری کردند.

به گزارش رویتر از نیویورک بازار ساعات اولیه صبح را تحت تاثیر خبر سرمایه‌گذاری ۵میلیارد دلاری یک شرکت خصوصی در موسسه مالی واشنگتن آغاز کرد، اما در ادامه روز بازار فعالیتی محتاطانه آغاز کرد. این احتیاط ناشی از دو عامل بود، یکی آغاز انتشار درآمد کمپانی‌ها در فصل اول و دیگری انتشار گزارش جلسه بانک مرکزی در روز سه‌شنبه اواخر ماه مارس است که خیال سرمایه‌گذاران را تا حدی آسوده ساخت.

بنابراین سرمایه‌گذاران وال‌استریت تصمیم گرفتند که برای حفظ سود و نیز تا انتشار کامل اخبار درآمد احتیاط کنند.

به نظر می‌رسد بازار انتظار گزارش‌های پر و پیمان از درآمد کمپانی‌ها را ندارد. برای مثال امیدی به درآمد بخش پولی و مالی یعنی بانک‌ها و موسسات نمی‌رود؛ همین اندازه که ضرر این موسسات محدود باشد، کافی است.

همچنین در ماه‌های اخیر کمبود پول در بازار و امتناع مردم از خرید به دلیل افزایش قیمت انرژی می‌تواند حتی بر درآمد شرکت‌ها و کمپانی‌های خدماتی مانند وال مارت هم که عموما صاحب رونق هستند، تاثیر منفی بگذارد.

بخش مسکن هم هنوز نتوانسته است خود را از گرداب رکود خلاص کند.

انتشار گزارش درآمدها در پایان روز دوشنبه وقتی بازارها تعطیل می‌شود، آغاز شد. فقط کمپانی بزرگ آلومینیوم «آلوکا» گزارش خود را در صبح روز دوشنبه منتشر کرد که بیشتر سبب احتیاط بازار شد تا رونق.براساس این گزارش این کمپانی بزرگ که از زیرمجموعه‌های شاخص داوجونز به شمار می‌رود، اعلام کرد که این کمپانی در سه ماه اول، ۵۴درصد از درآمد خالص خود را از دست داده است.ضرر آلوکا برای بازار غیرمنتظره نبود، به همین دلیل ارزش سهام این کمپانی نیز در روز دوشنبه ۵۶/۱درصد تنزل یافت و بزرگ‌ترین بازنده روز دوشنبه لقب گرفت.

کارشناسان بازار در تحلیل وضعیت روز دوشنبه بازار معتقدند چون انتشار گزارش درآمد کمپانی‌ها وقتی منتشر می‌شود که ساعات کار بازار به پایان رسیده است، سرمایه‌گذاران ترجیح دادند که پول‌ها را از روی میزها بردارند و معامله را به وقت دیگر موکول کنند.

شاخص سهام داوجونز ۳ واحد یا ۰۲/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۲۶۱۲رسید. شاخص داوجونز در ساعات اولیه صبح ۱۲۰واحد به دست آورده بود اما اعلام ضرر آلوکا، شاخص را پایین کشانید. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۲ واحد یا ۱۶/۰درصد افزایش یافت و به واحد ۱۳۷۳رسید. شاخص سهام تکنولوژی نزدک اما ۶ واحد یا ۲۶/۰درصد از دست داد و به واحد ۲۳۶۵رسید.

سود متوالی دو هفته اخیر هنوز جبران ضرر بزرگ ماه مارس را نکرده است، اما تحلیل‌گران به این نتیجه رسیده‌اند که بازار دوره احیای خود را آغاز کرده است. به نظر می‌رسد با توجه به بروز علائم بهبود در بخش بانک و اقدامات دولت برای محدود کردن بحران، بازار توجه خود را به پایه‌ها معطوف کرده است و امکانات موجود را برای از سرگیری رونق بررسی می‌کند، هر چند هنوز احتمال بازگشت بی‌ثباتی زیاد است. آغاز فصل انتشار درآمد و اخبار درباره وضعیت کمپانی‌های تکنولوژی و نیز احتیاط وال‌استریت باعث تنزل بازار سهام در توکیو شد. با اینکه دلالان سهام در توکیو معتقدند بازار سهام از نیمه مارس راه رونق در پیش گرفته است، اما نمی‌توانند آثار منفی ناشی از ضرر موسسات بانکی را نادیده بگیرند. شاخص سهام نیکی ۲۰۰ واحد یا ۵/۱درصد از دست داد و به واحد ۱۳۲۵۰رسید. شاخص سهام توپیکس هم ۲۳ واحد یا ۸/۱درصد ضرر کرد و به واحد ۱۲۸۳رسید. در بازار معاملات ارزی ارزش دلار همچنان در مقابل یورو و ین افزایش یافت، هر چند میزان افزای چشمگیر نبود، اما بهتر از روند نزولی آن بود. روز سه‌شنبه در توکیو هر دلار به ازای ۴۳/۱۰۲ین معامله شد که نسبت به روز دوشنبه در نیویورک که هر دلار به ازای ۳۰/۱۰۲ین معامله شده بود، ارزش دلار افزایش نامحسوسی نشان می‌دهد.