شبح تحریم بر فراز المپیک

آنگلا مرکل، نیکولا سارکوزی و استفان هارپر در مراسم افتتاحیه المپیک شرکت نمی‌کنند

گروه بین‌الملل - با بالا گرفتن اعتراضات مردمی علیه دولت چین در برخورد با راهبان تبتی و سرکوب تظاهرات‌های مردم تبت، رفته رفته زمزمه‌هایی در مورد تحریم المپیک پکن در گوشه و کنار جهان بلند شده است. دامنه اعتراض‌ها به رفتار غیرانسانی دولت چین در سرکوب تظاهرکنندگان تبتی موجب شده است تا برخی رهبران اروپایی اعلام کنند که در مراسم افتتاحیه المپیک پکن شرکت نخواهند کرد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان مطرح‌ترین رهبر اروپایی است که اعلام کرد در مراسم افتتاحیه این بازی‌ها شرکت نخواهد کرد. اما گوردون براون، نخست وزیر انگلیس در این مراسم حضور پیدا خواهد کرد.

به عقیده تحلیلگران تحریم المپیک پکن مشکلات مردم تبت را برطرف نخواهد کرد به همین دلیل احتمال تحریم گسترده این بازی‌ها وجود ندارد.

اما مطرح شدن این مساله نیز به وجهه پکن در جامعه جهانی ضربه وارد می‌کند. پایگاه خبری تی‌اس‌ان کانادا دیروز به نقل از مقامات فرانسوی گزارش داد که به احتمال زیاد نیکولا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک پکن حاضر نخواهد شد.

این خبرگزاری افزود: در صورت افزایش جو منفی علیه بازی‌های المپیک در فرانسه ممکن است در تعداد ورزشکاران اعزامی این کشور به پکن نیز محدودیت‌هایی اعمال شود.

دیروز همچنین هیلاری کلینتون کاندیدای دموکرات ریاست‌جمهوری ایالات متحده خواستار تحریم بازی‌های المپیک شد.

هیلاری کلینتون از جورج بوش ریاست‌جمهوری ایالات متحده درخواست کرد تا در افتتاحیه بازی‌های المپیک پکن شرکت نکند.

هیلاری کلینتون سیاست‌های ضد حقوق بشری چین را مخالف روح صلح‌طلبی المپیک عنوان کرد. هیلاری کلینتون در جمع هوادارانش گفت: سیاست‌های چین ضربه فراوانی را به حقوق بشر زده است. عملکرد مقامات چین در تبت نشان داد که آنها مرتکب اشتباه شده‌اند.

هیلاری کلینتون در این مورد دست به پیش داوری زده و گفت: با توجه به اتفاقات اخیر و عدم تصمیم‌ چین برای تغییر رویه در برخورد با تظاهر کنندگان تبتی من فکر نمی کنم جورج بوش در مراسم افتتاحیه المپیک پکن شرکت کند. این در حالی است که پیش از این کاخ سفید اعلام کرده بود که جورج بوش در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک پکن حضور پیدا خواهد کرد.

هیلاری کلینتون نخستین کسی نیست که علیه المپیک پکن در آمریکا موضع‌ می‌گیرد. نانسی پلوسی، رییس کنگره ایالات متحده نیز با اشاره به برخوردهای ضد حقوق بشری چین از اعطای میزبانی به پکن انتقاد کرد.

سخنان هیلاری کلینتون در حالی عنوان شد که دیروز مشعل المپیک در ادامه سفر خود به دور دنیا وارد شهر سانفرانسیسکو در ایالات متحده شد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان با پخش سخنان هیلاری کلینتون گفت که او بحث داغی را آغاز کرده است و واکنش جورج بوش به آن قابل ملاحظه خواهد بود.

سناتور هری رید نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس خواستار حضور ورزشکاران در این بازی‌ها شد. به عقیده او تحریم بازی‌ها تلاش چند ساله ورزشکاران را از بین می‌برد.

وی گفت: باید تنها ورزشکاران به پکن بروند و از حضور سیاستمداران خودداری کرد؛ چرا که در صورت سفر سیاستمداران، ما سفیران سیاسی خود را نیز به پکن اعزام کرده‌ایم.

ریچارد گیر، بازیگر مطرح هالیوود نیز که رهبری یک جمعیت حمایت از مردم تبت را بر عهده دارد با انتشار بیانیه‌ای از رهبران سیاسی خواست تا با عدم حضور در مراسم افتتاحیه المپیک پکن موجبات شنیده شدن صدای مردم تبت را فراهم آورند. دولت کانادا نیز اعلام کرد که گزینه تحریم بازی‌های المپیک قابل بررسی است. پیتر مک‌کی، وزیر دفاع کانادا با محکوم کردن اقدامات پکن در برخورد با مردم تبت از چین خواست تا خویشتنداری بیشتری از خود نشان دهد.

استفان هارپر، نخست وزیر کانادا نیز اعلام کرده است که در مراسم افتتاحیه المپیک پکن شرکت نخواهد کرد.