اشتراوس کان: بحران کمبود اعتبارات بی‌دخالت دولت‌ها رفع نمی‌شود

گروه بین‌الملل- دومینیک اشتراوس کان، رییس صندوق بین‌المللی پول در گفت‌وگو با فایننشال‌تایمز گفت، برای مقابله با بحران کمبود اعتبارات، دخالت دولت‌ها در سطح جهانی ضروری است. رییس صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد در حال حاضر نیاز برای مداخله عمومی بسیار ضروری و بدیهی شده است. وی گفت: مقامات اقتصادی کشورها، پول به بازارها تزریق کرده‌اند و حتی با خرید بانک‌هایی مانند نورترن راک از ورشکستگی آنها جلوگیری کرده‌‌اند اما این به معنای مداخله در سیستم پولی و مالی نیست.

اشتراوس کان گفت: بخش مسکن و بازار نیاز به حمایت بیشتری دارند تا بتوانند این بحران را به کلی از سر بگذرانند. حمایت از بخش مسکن همراه با مداخله در بخش بانکی باعث تشکیل خط دفاع سومی علیه این بحران خواهد شد که می‌تواند عواقب و پیامدهای خطرناک‌تری داشته باشد. وی این سخنان را در آستانه نشست بهاره رهبران و مقامات اقتصادی جهان که قرار است در واشنگتن برگزار شود، بر زبان آورد.

جاستین استوارت از کارشناسان شرکت‌کننده در این نشست گفت، طرحی که رییس صندوق بین‌المللی پول در نظر دارد، نیازمند همکاری بیشتر و موثر میان دولت‌ها است.

ما باید از اینکه فقط پول اضافی در اختیار بانک‌ها قرار دهیم فراتر رفته و در موقعیت‌های خطیر به طور رسمی دخالت کنیم تا بازار را در برابر بحران حمایت کنیم به جای اینکه صرفا منتظر بمانیم که بانک‌ها به صورت انفرادی به کمک بانک‌های کوچک‌تر بروند.

هنری پائولسون، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده هم طرحی مشابه درباره افزایش اختیارات رییس بانک مرکزی برای وضع سیاست‌ها در مواقع بحران دارد. اما پیش‌بینی می‌شود که این‌گونه طرح‌ها با مخالفت بانک‌ها و موسسات مالی خصوصی مواجه شود. با این همه سرمایه‌داری، گاه و بیگاه نیاز به دخالت دولت‌ها برای بازگرداندن نظم به بازار دارد.