باراک حسین اوباما، محبوب در خاورمیانه

گروه بین‌الملل- هیاهو و هیجان انتخابات مقدماتی ایالات متحده به فراتر از مرزهای این کشور کشیده می‌شود و تماشاچیانی پرشور از آن سوی آب‌ها دارد. چرا که نه؟ هر کسی که وارد کاخ سفید شود، نفوذش بر بیش از خاک ایالات متحده گسترانده می‌شود و شاید به همین دلیل است که خاورمیانه از جمله مناطقی است که انتخابات ایالات متحده که دور مقدماتی آن به شهر آورد میان دموکرات‌ها بدل شده است، توانسته است توجه افرادی زیادی را در این منطقه حساس جلب کند. در میان کشورهای این منطقه، مردم اسرائیل ناگزیر، بیشترین توجه را به این مجادله در رقابت دارند. این کشور که نزدیک‌ترین متحد آمریکا در خاورمیانه به شمار می‌رود و کانون مجادلات و منازعات منطقه است، توجه زیادی به هویت و شخصیت رییس‌جمهوری آتی ایالات متحده دارد. روزنامه‌های هاآرتص چپگرا و اورشلیم پست راستگرا هر دو ستون ویژه‌ای به این انتخابات اختصاص داده‌اند. هاآرتص از متخصصان و کارشناسان خواسته است کاندیداهای انتخابات ایالات متحده را از خوب به بد رده‌بندی کنند. در این رده‌بندی جان مک‌کین کاندیدای جمهوریخواهان با نمره ۷۵/۷ و خانم هیلاری کلینتون با نمره ۵/۷ رقابتی شانه به شانه دارند.

باراک اوباما، کاندیدای آفریقایی‌تبار که روی خوشی تاکنون به سیاست‌های اسرائیل نشان نداده است با نمره ۱۲/۵ در مرتبه سوم قرار دارد.

کارشناسان نگران بی‌تجربگی اوباما هستند و اینکه نتواند سیاست مبارزه با تروریسم را جدی دنبال کند.

خلاصه آنکه آنها نگران هستند که او دوست خوبی برای اسرائیل نباشد. در عوض اسرائیل گمان می‌کند جان مک‌کین که جنگ‌طلب اما واقع‌بین است، شخص مناسب برای این شغل است. اورشلیم پست خیلی طرفدار وی است و به سادگی معتقد است، او سرانجام این پست را خواهد گرفت.

البته تحلیل کارشناسان و روزنامه‌نگاران اسرائیلی جای بحث فراوان دارد. باراک اوباما که طرفدار زیادی در میان فلسطینی‌ها دارد به سادگی می‌تواند نقش مهمی در شکستن صلح در منطقه داشته باشد، اگر بتوانیم به هر آنچه فعلا میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها وجود دارد، نام صلح بگذاریم. این سخن وی که «هیچ‌کس به اندازه فلسطینی‌ها رنج نکشیده است»، در جهان عرب با استقبال زیادی مواجه شده است و شاید به همین دلیل است که وی نسبت به رقیب دموکرات خود در جهان عرب از محبوبیت بیشتری برخوردار است. همچنین تمایل باراک اوباما با مذاکره با کشورهایی که آمریکا آنها را دشمن تلقی می‌کند، نشان می‌دهد که وی نسبت به جان مک‌کین جمهوری‌خواه تمایلات جنگ‌طلبانه کمتری دارد. جان مک کین در مصاحبه‌ای حتی صحبت از جنگ با ایران کرده بود، هر چند آن را با شوخی در آمیخته بود که هیچ‌کس نتوانست دریابد که منظور او آواز مضحکی بود که خواند یا قصد واقعی در سر دارد. جمله معتبر الاهرام فراتر از این رفته و باراک اوباما را مناسب‌ترین فرد برای ریاست‌جمهوری ایالات متحده خوانده است.

مسائلی که برای اوباما در خانه دردسرساز هستند و شده‌اند در خاورمیانه از امتیازات وی محسوب می‌شوند. یکی از این مسائل، نام میانی وی «حسین» است که نامی اسلامی است. در آمریکا نام اسلامی وی نوعی اسلام ترسی را که در ایالات متحده وجود دارد، دامن زده است، هر چند در خاورمیانه قرابتی بین او و مسلمانان به وجود آورده است. از طرف دیگر نام اول اوباما، «باراک» ریشه عربی دارد و از کلمه عربی برکت نشات گرفته است (البته اوباما می‌تواند رای‌دهندگان آمریکایی-یهود خود را با توضیح اینکه نام وی ریشه عبری دارد و از Baruch آمده است، مطمئن سازد) و این خود بر محبوبیت وی در جهان عرب افزوده است. مخالفت وی با جنگ عراق وی را در شرایط خوبی قرار داده است حال آنکه دو رقیب وی یعنی هیلاری کلینتون و جان مک‌کین از چنین شرایطی برخوردار نیستند.

البته در این میان برخی از عرب‌ها، چندان شیفته وی نیستند، این بی‌علاقگی ناشی از ملاحظات سیاسی است. سیاستمداران ضدسوریه و فعالان لبنان نگران علاقه و تمایل اوباما برای آغاز مذاکره با ایران هستند و آنها را می‌ترساند که آمریکا لبنان را وجه‌المصالحه معامله‌ای در یک جایی از این منطقه کند. در حال حاضر او بهترین کاندیدای جهان عرب به شمار می‌رود. به هر حال افکار عمومی در خاورمیانه تاثیر کمی بر انتخابات در داخل آمریکا دارد و شاید اصلا تاثیری هم نداشته باشد. اما این افکار عمومی می‌تواند بر یهودیان آمریکا و نیز عرب- آمریکایی‌ها تاثیر فراوانی بگذارد. تاکنون خانم کلینتون شانس بیشتری در میان یهودیان- آمریکا داشته است. نظرسنجی گالوپ نشان می‌دهد که خانم هیلاری کلینتون از حمایت ۴۸درصدی جامعه یهودیان آمریکایی برخوردار است. حال آنکه باراک اوباما فقط حمایت ۴۳درصد را جلب کرده است. اما براساس نظرسنجی موسسه اسرائیلی کی‌وون، اکثریت یهودیان خانم کلینتون را ترجیح می‌دهند، براساس آمار این موسسه تحقیقاتی ۶۱درصد از یهودیان از خانم کلینتون حمایت می‌کنند و فقط ۱۲درصد اوباما را ترجیح می‌دهند.

اسرائیل احتمالا در آخرین مراحل انتخابات مقدماتی بر بسیاری از یهودیان فشار خواهد آورد تا با رای به خانم کلینتون، موقعیت وی را در برابر رقیبش اوباما تقویت کنند.

اکونومیست