افزایش مالیات‌ها در بریتانیا

گروه بین‌الملل- آلیستر دارلینگ وزیر دارایی بریتانیا در حالی نخستین بودجه خود را آماده می‌کند که اوضاع اقتصادی این کشور چندان به سامان نیست. چشم‌انداز رشد اقتصادی بریتانیا تقریبا ۵/۰درصد کاهش پیدا کرده و به ۲درصد رسیده است. این در حالی است که برخی تحلیل‌‌ها نیز رشد اقتصادی ۵/۱درصد را پیش‌بینی‌ کرده‌اند. جان سیمپسون تحلیل‌گر اقتصادی بی‌بی‌سی با ذکر اینکه روزهای دشوار دولت براون فرا رسیده است، می‌گوید: اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که هوای اقتصاد بریتانیا چگونه است؟ باید پاسخ دهیم که بد. براون که در زمان وزارتش در وزارت دارایی بریتانیا بودجه‌های خوبی را به مجلس تحویل داده بود، اکنون تحت تاثیر افزایش هزینه‌ها با بودجه‌ای روبه‌رو خواهد شد که آشکارا با کسری مواجه است. این شرایط وزیر دارایی را ناگزیر می‌کند که میزان مالیات‌ها را افزایش دهد. گزارش‌ها نشان می‌دهند که وزارت دارایی در بودجه سال آینده بریتانیا میزان مالیات انرژی و مالیات‌های کالاهای لوکس را افزایش خواهد داد. محاسبات اولیه نشان می‌دهند که این افزایش مالیات انرژی می‌تواند سالانه ۲هزار پوند به هزینه استفاده از خودروها اضافه کند. به طور حتم این چیزی نیست که مطلوب آلسیتردار لینگ باشد؛ اما او مجبور به اجرای آن است.

از سوی دیگر در طول یک قرن مناسبات اقتصادی بریتانیا و ایالات متحده به شدت با یکدیگر گره خورده‌اند؛ به گونه‌ای که اکنون بریتانیا به سرعت از تحولات اقتصادی آمریکا تاثیر می‌پذیرد. رکود اقتصادی که اکنون فرا روی اقتصاد ایالات متحده قرار گرفته است، در صورت تداوم و حاکم شدن بر این اقتصاد می‌تواند حجم تقاضای خارجی برای کالاهای بریتانیایی را کاهش دهد. برای بریتانیا زمانی وجود ندارد تا به سرعت شرکای تجاری خود را تغییر دهد. تقاضای داخلی نیز تحت تاثیر اخبار نامناسبی که از آن سوی آتلانتیک می‌آید، مناسب نیست. آمارها نشان می‌دهند که مردم بریتانیا این روزها بیشتر به پس‌‌انداز کردن تمایل پیدا کرده‌اند تا خرج کردن. این مساله نیز به سهم خود می‌تواند رشد اقتصادی این کشور را کاهش دهد.

این اقتصاد متزلزل در حالی باید به استقبال انتخابات پارلمان دور بعد برود که بحران‌های بازارهای مالی و همچنین افزایش قیمت‌ها نیز آن را تهدید می‌کنند. به عقیده بسیاری از تحلیل‌گران افزایش دادن مالیات‌ها به خصوص در بخش انرژی باعث خواهد شد که محبوبیت حزب کارگر و گوردون براون باز هم سقوط کند. جالب آنکه تنها فعالان محیط‌زیست از این سیاست استقبال کرده‌اند. سیمون بولاک فعال محیط‌زیست به بی‌بی‌سی گفته است که افزایش مالیات سوخت باعث کم مصرف کردن مردم و نفس کشیدن زمین خواهد شد!

آلیستر دارلینگ با یک چالش دیگر نیز روبه‌رو است و آن افزایش بیکاری است. هجوم مهاجران از کشورهای کوچک و فقیر اتحادیه اروپا و تبدیل شدن آنها در بریتانیا به کارگران ارزان قیمت، باعث افزایش بیکاری در این کشور شده است.