گروه بین‌الملل- وعده بانک مرکزی مبنی بر اعطای ۲۰۰میلیارد دلار وام به بانک‌ها و موسسات مالی، بهترین روز وال استریت را در پنج سال اخیر رقم زد.

به گزارش آسوشیتدپرس از نیویورک بانک مرکزی ایالات متحده با توافق بانک مرکزی اروپا و بانک‌های مرکزی کانادا و سوئیس وعده داد که برای متوقف ساختن بحران کمبود اعتبارات در بازار و محدود کردن پیامدهای مخرب آن به سایر بخش‌های اقتصاد ۲۰۰میلیارد دلار وام به بانک‌ها و موسسات مالی اعطا کنند که از بحران اخیر صدمه زیادی دیده‌اند. درواقع این توافق ایده‌ای برای ایجاد کردن بازاری برای سرمایه‌ها و دارایی‌هایی است که سرمایه‌گذاران اخیرا از خرید آنان واهمه داشتند. اعلام این توافق بازار را که از ضرر‌های متوالی آسیب فراوانی دیده است، امیدوار کرد که این اقدام بانک‌های مرکزی بیش از اقدامات دیگر از جمله نرخ بهره بتواند موثر واقع شود. آنتونی کانرای، مدیرعامل اکس گروپ گفت: این اقدام صرفا کاهش نرخ بهره نیست، بلکه شیوه‌ای خلاقانه برای ایجاد پول و تامین مالی است و نشان داد که بانک مرکزی مصمم است، تدابیری غیر از شیوه‌ها و ابتکارات معمول را برای مهار بحران اتخاذ کند و واقعا به قلب بحران برود.

تحلیلگران معتقدند این طرح، اساسا اجازه می‌دهد که بزرگ‌ترین نهادهای وال استریت مشکلات مالی و سرمایه‌ای خود را با وام‌های جانبی حل کنند و نیز از سرمایه جدید برای ساختن پول در بازار استفاده کنند و سپس پول را ۲۸ روز دیگر بازگردانند. به هر حال این طرح با اینکه قرار است فشارهای کوتاه‌مدت بر بازار را تخفیف دهد، برای سرمایه‌گذاری امیدبخش است، زیرا در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل برای موسسات مالی که قرار است گزارش درآمد خود را هفته آینده ارائه دهند، پول است. به نظر می‌رسد با توجه به طرح مذکور بانک مرکزی با توجه به تورم شتابنده از کاهش نرخ بهره در جلسه هفته آینده خودداری کند.

اقتصاددانان از ترقی بی‌سابقه قیمت نفت در هفته‌های اخیر و فشاری که بر بودجه خانوارها تحمیل می‌کند و از طرفی ضعف دلار، نگران هستند.

قیمت نفت دیروز به ۱۰۹ دلار برای هر بشکه رسید که می‌تواند فشارهای تورمی را در اقتصاد دچار کسادی آمریکا افزایش دهد. شاخص سهام داوجونز در روز سه‌شنبه ۴۱۷ واحد یا ۶/۳درصد به دست آورد و به واحد ۱۲۱۵۷ رسید.از ۲۹ جولای ۲۰۰۲ تاکنون چنین جهشی در شاخص داوجونز بی‌سابقه است. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۴۷ واحد یا ۷/۳درصد افزایش یافت و به واحد ۱۳۲۱ رسید در حالی که شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۸۶ واحد یا ۴درصد به دست آورد و به واحد ۲۲۵۶ رسید.

رونق وال‌استریت بازارهای آسیایی و مهم‌تر از همه بازار سهام توکیو اثر گذاشت و انگیزه لازم را برای تحرک و فعالیت به سرمایه‌گذاران ارائه داد.

در توکیو شاخص سهام نیکی ۲۰۳ واحد یا ۶/۱درصد به دست آورد و در واحد ۱۲۸۶۱ بست. شاخص سهام توپیکس هم ۲۰ واحد یا ۶۲/۱درصد به دست آورد و به واحد ۱۲۵۵ رسید.

شاخص سهام در استرالیا و هند بیش از ۲درصد به دست آورد. بازارهای کره جنوبی و هنگ‌کنگ هم بیش از یک درصد به دست آوردند.

با این همه برخی از اقتصاددان‌های ژاپنی معتقدند طرح بانک بحران اعتبارات را به صورت قطعی حل نمی‌کند.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب اندکی تغییر پیدا کرد. روز چهارشنبه در توکیو هر دلار به ازای ۱۰۳ ین معامله شد که نسبت به روز سه‌شنبه در نیویورک که هر دلار به ازای ۱۰۲ دلار معامله شده بود ارزش دلار اندکی افزایش نشان می‌داد. نرخ برابری دلار در برابر یورو به ازای هر یورو ۵۳۵۲/۱ دلار بود که نسبت به روز قبل که هر یورو به ازای ۵۳۵۳/۱ دلار معامله شده بود تغییری نشان نمی‌دهد.