گروه بین‌الملل- افزایش تعداد بیکاران در ماه فوریه، همراه با سخنان مقامات اقتصادی در انکار کسادی و قبول کندی رشد اقتصادی باعث تنزل شدید شاخص‌های سهام در وال‌استریت در روز جمعه شد. به گزارش رویترز از نیویورک اداره کار ایالات متحده روز جمعه گزارش میزان اشتغال را ماه فوریه منتشر کرد. بر اساس این گزارش در ماه فوریه، ۶۳۰۰۰ شغل کاهش یافته است و این موضوع سرمایه‌گذاران نگران سلامت اقتصادی را که انتظار افزایش حداقل ۲۵۰۰۰ شغل را در این ماه داشتند، مشوش و مضطرب ساخت. این در حالی است که نرخ بیکاری در ماه به ۸/۴ درصد تنزل پیداکرد. به نظر می‌رسدکه این افول صرفا کسانی را که از نیروی کار خارج‌ شده‌اند را نشان می‌دهد. خبر کاهش درست دقایقی پس از سخنان رییس بانک‌مرکزی آمریکا منتشر شد که گفت بانک مرکزی برای متوقف کردن بحران اعتبارات در کشور، اقدامات تازه‌ای را اتخاذ خواهد کرد. منظور بن برنانکی در واقع وارد کردن حجم پول بیشتری به حراج اخیر بانک‌مرکزی برای کمک به بانک‌ها است. بانک‌مرکزی ایالات‌متحده قرار است در روزهای ۱۰ و ۲۴ مارس دو حراج بزرگ برپا کند و در تازه‌ترین اقدام برای جلوگیری از عمق و سرایت بحران اعتبارات، ۵۰ میلیون دلار به ارزش هر یک از این حراج‌ها افزوده است. بانک‌مرکزی همچنین اعلام کرد که بانک‌ ممکن است یک رشته خرید مجدد تراکنش‌‌ها را شروع کند که انتظار می‌رود رو به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد.

تحلیل‌گران بازار معتقدند به نظر می‌رسد بانک‌مرکزی هم تلاش خود را برای جلوگیری از تداوم بحران اعتبارات و نیز کسادی اقتصاد به کار گرفته است اما موضوع این است که این اقدامات تاکنون تاثیر بزرگی نداشته است. در واقع این اقدامات هیچ اثر فوری، چیزی که سرمایه‌گذاران منتظر آن هستند، در بر نداشته است. به همین دلیل نگرانی‌ها و تشنج‌های بازار ادامه دارد و علامت و نشانه‌ای از بهبود بازار در افق پیشرو وجود ندارد.

شاخص سهام داوجونز در روز جمعه ۱۴۷ یا ۲۲/۱ درصد از دست داد و به واحد ۱۱۸۹۴ رسید. روز پنج‌شنبه هم شاخص سهام داوجونز ۲۱۴ واحد از دست داده بود. شاخص داوجونز پس از ضرر پیاپی در هفته گذشته به زیر واحد ۱۱۹۰۰ سقوط کرد که از اکتبر ۲۰۰۶ تاکنون بی‌سابقه است. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۱۱ واحد یا ۸۴/۰ درصد ضرر کرد و به واحد ۱۲۹۳ رسید که از اوت ۲۰۰۶ تاکنون بی‌سابقه است و شاخص سهام تکنولوژی نزدک هم ۸ واحد یا ۳۶/۰درصد از دست داد و به واحد ۲۲۱۲ رسید. همچنین هفته‌ای که گذشت، هفته‌ای سخت برای وال‌استریت بود. شاخص داوجونز ۰۴/۳ درصد برای کل هفته از دست داد، استاندارد اندپورز ۸۰/۲ درصد و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۶۰/۲ درصد ضرر کردند. در اروپا شاخص FTSE، ۱۵/۱ درصد از دست داد. بیم از جدی شدن کسادی اقتصادی در ایالات‌متحده از دلایل کسادی بازارهای اروپا در روز جمعه بود. داکس آلمان و نیز CAC-۴۰ فرانسه هم ۲۶/۱ درصد از دست دادند. در توکیو نیز تنزل پی‌در‌پی بازار سهام وال‌استریت، امید و رمقی برای سرمایه‌گذاران توکیو باقی نگذاشته است. شاخص سهام نیکی در روز جمعه ۲۷/۳درصد از دست داد تا بزرگ‌ترین ضرر نیکی در هفته اخیر رقم خورده باشد.