گروه بورس - قیمت جهانی نفت با عبور از مرز 106 دلار در روز جمعه رکورد جدیدی را در تاریخ معاملات این کالای استراتژیک در بورس نیویورک ثبت کرد. هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت در اوج معاملات به قیمت 54/106 دلار در هر بشکه عرضه شد. با این وجود در آخرین ساعات کار بازارهای نفت خام در این هفته معاملاتی، قیمت نفت تا سطح 15/105 دلار در هر بشکه کاهش یافت.

ناامیدی بازارها از افزایش تولید اوپک، سقوط مجدد ارزش دلار در برابر یورو، کاهش سطح ذخایر استراتژیک نفت ایالات‌متحده و افزایش معاملات کاغذی در بازار نفت مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت نفت خام در روز جمعه بود و آنچه قیمت نفت را کاهش داد، ارائه گزارش اشتغال در ایالات‌متحده بود که از کاهش شغل‌های جدید حکایت می‌کرد. این گزارش نگرانی از ورود اقتصاد ایالات‌متحده به ورطه رکود اقتصادی را افزایش داد. رکود اقتصادی آمریکا موجب کاهش سطح تقاضا در بازار نفت خام خواهد شد.
اما بیش از نفت وست‌تگزاس این افزایش قیمت اوپک بود که توجه تحلیل‌گران را در روز شنبه به خود جلب کرد. در هیاهوی رکوردشکنی‌های بازار نفت خام، این نفت اوپک است که دارد بی‌سروصدا به سمت یکصد دلار حرکت می‌کند. قیمت سبد نفت اوپک که در سال 2008 اغلب روزها را بالاتر از 90 دلار سپری کرده است، در روز جمعه به رقم 46/98 دلار عرضه شد. اعضای اوپک که در سال 1998 قیمت 9 دلار را تحمل کردند، اکنون هر بشکه نفت را 98 دلار می‌فروشند. رسیدن قیمت نفت اوپک به این رکوردهای بی‌سابقه بازتابی از افزایش قیمت جهانی نفت خام است، افزایشی که اوپک به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت‌خام جهان نقش مهمی در آن داشته است. هم‌اکنون اوپک با 922 میلیارد بشکه ذخیره نفت، 77 درصد ذخایر اثبات‌شده نفت جهان را در اختیار دارد. تحلیل‌های بنیادی عنوان می‌کنند که روند افزایش یا کاهش قیمت نفت تنها در شرایطی متوقف می‌شود که یک اتفاق بزرگ در زمینه عرضه و تقاضا رخ دهد و یا اینکه یکی از فشارهای روانی به طور کامل از روی بازار برداشته شود. افزایش تولید اوپک در نشست ماه مارس می‌توانست یکی از این اتفاق‌های بزرگ باشد، اتفاقی که رخ نداد تا قیمت‌ها همچنان افزایش پیدا کنند. از سوی دیگر چشم‌انداز تقاضا نیز چندان روشن نیست. اگرچه تحلیل‌گران نزدیک به کشورهای مصرف‌کننده نفت عنوان می‌کنند که در ادامه سال به دلیل خطر رکود اقتصادی ایالات‌متحده از حجم تقاضا کاسته خواهد شد، اما هنوز اقتصاد آمریکا وارد دوران رکود نشده و عملا کاهش تقاضا را شاهد نیستیم. از سوی دیگر به طور معمول فصول گرم، زمان ذخیره‌سازی نفت خام است و فشار تقاضا آن گونه که انتظار می‌رود، کاهش نخواهد یافت.
تحلیل‌های تکنیکال نیز نشان‌دهنده آن است که تا پیش از ماه آوریل نفت خط قیمتی ۱۱۰ دلار را خواهد شکست. در صورتی که نفت از ۱۱۰ دلار عبور کند، عبور قیمت نفت اوپک از ۱۰۰ دلار امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. با توجه به مجموعه تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال به نظر می‌رسد که اگر اعضای اوپک از هم‌اکنون رویای نفت ۱۰۰ دلاری را ببینند، امری بی‌راه نخواهد بود.
آنتونی نونان، تحلیل‌گر بازار نفت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بلومبرگ گفت: در چشم‌انداز کوتاه‌مدت بازار نفت خبری که بتواند موجبات کاهش قیمت‌ها را فراهم کند، وجود ندارد. به عقیده این تحلیل‌گر کاهش ارزش دلار در برابر یورو در این روزها، اصلی‌ترین عامل افزایش قیمت نفت است که زمینه ورود پول‌های بیشتری را به این بازار و دیگر بازارهای کالاها فراهم می‌آورد.
اندروهایت، تحلیل‌گر بازار انرژی در موسسه کنترل ریسک مکنزی نیز عقیده دارد که بازار نفت اکنون امیدی برای کاهش قیمت‌ها ندارد و روند افزایشی بهای نفت همچنان ادامه خواهد یافت. این تحلیل‌گر کاهش قیمت بر اثر اخبار پیرامون کسادی اقتصادی در آمریکا و دیگر نقاط جهان را گذرا دانسته و گفت: بازارها با توجه به میل به کاهش قیمت‌ها از هر خبری که زمینه این کاهش قیمت را فراهم کند، استقبال می‌کنند، اما تنها افزایش عرضه است که می‌تواند واقعا قیمت‌ها را پایین بیاورد.
براساس آمارهای رسمی دبیرخانه کشورهای صادرکننده نفت، قیمت نفت اوپک در سال 2008 به طور میانگین 25/90 دلار بوده است. به این ترتیب میانگین قیمت نفت اوپک نسبت به پارسال 15/21 دلار افزایش یافته است.