گرین اسپن درباره رکود طولانی آمریکا هشدار داد

گروه بین‌الملل - آلن گرین اسپن، رییس سابق بانک مرکزی آمریکا هشدار داد که رشد اقتصادی ایالات متحده متوقف شده است و امید احیای سریعی در اقتصاد آمریکا محتمل نیست.

به گزارش رویتر وی گفت: در حال حاضر رشد اقتصادی آمریکا صفر است و هر قدر در این حد باقی بماند کسادی اقتصادی آمریکا طولانی‌تر و عمیق‌تر خواهد بود. آلن گرین اسپن یک ماه قبل شانس کسادی اقتصادی در ایالات متحده را ۵۰ - ۵۰ اعلام کرده بود و البته هشدار داده بود که بحران وام‌های اعتباری به راحتی بدون احیا بازار راکد مسکن مرتفع نخواهد شد.

آلن گرین اسپن پیش‌بینی کرد که افزایش قیمت نفت همچنان ادامه خواهد یافت و همین امر موجب می‌شود تا رکود بازار مسکن ادامه یابد و چرخش آن به سمت احیا و رونق دشوار گردد.

قیمت نفت هفته گذشته به ۱۰۱ دلار برای هر بشکه رسید. آخرین آمار و ارقام از بخش مسکن ایالات متحده حاکی از کاهش ۶/۴درصدی قیمت مسکن در ایالات متحده است.

این آمار خبر بدی برای مصرف کننده‌ها به شمار می‌رود. به ویژه آن که افزایش نرخ بیکاری و نیز هزینه‌های بالای انرژی نگرانی‌های زیادی برای آنها ایجاد کرده است.

آلن گرین اسپن البته گفت گسترش جهانی شدن تجارت می‌تواند کاهش شدیدی را که در مصرف ایالات متحده پیش آمده است، جبران کند.

دو کمپانی غول وال‌استریت یعنی گلدمن ساکس و مریل لینچ اوایل فوریه در نظرسنجی از اقتصاددانان و ارزیابی از آمار و ارقام و شاخص‌های اقتصادی پیش‌بینی کردند که رشد ایالات متحده در سال ۲۰۰۸ از سطح پیش‌بینی‌ها کمتر خواهد بود. بانک مرکزی ایالات متحده پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصادی آمریکا در ۲۰۰۸ بین ۳/۱درصد تا ۲درصد خواهد بود. هفته قبل پیش‌بینی رشد اقتصادی ایالات متحده نیم درصد تنزل کرده است.

نگرانی‌ها درباره رشد اقتصادی ایالات متحده بر بازارهای سراسر جهان سایه افکنده است و این به ویژه درباره شرکای تجاری آمریکا مهم‌تر و تاثیرگذارتر است. صادرکنندگان ژاپنی از مهمترین گروه‌هایی هستند که وضع اقتصادی آمریکا بر سود آنها تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل مقامات آمریکا از چینی‌ها که پس از ایالات‌متحده موتور رشد اقتصاد جهان به شمار می‌رود و تحلیل‌گران معتقدند که می‌تواند کسادی اقتصاد آمریکا را با رشد اقتصادی خود جبران کند،‌ خواستند که بیشتر مصرف کنند.

آلن گرین اسپن که در دبی سخنرانی می‌کرد، گفت: مقاومت آمریکا در مقابل سرمایه‌گذاران آسیایی و عرب که از حمایت دولت برخوردارند، ضد بهره‌وری است و باعث زیان هر دو طرف می‌شود. موسسه لمان برادرز پیش‌بینی کرده است که این پول که حدود سه‌ تریلیون دلار است، می‌تواند باعث تثبیت وضعیت بانک‌ها و موسسات مالی و بانکی ایالات‌متحده پس از بحران وام‌های Sub-prim شود. گرین اسپن گفت، مخالفت با ورود این سرمایه‌ها به ایالات متحده به نفع ایالات‌متحده نیست. وی افزود: من معتقدم این پاسخ‌های منفی و ممانعت از ورود این سرمایه‌ها به ایالات متحده متاثر از سیاست‌های حمایت‌گرایانه است که نتیجه خوبی برای ایالات‌متحده در بر ندارد.

گرین اسپن، افزود: این رویه‌ای که در حال حاضر در آمریکا درباره ورود این سرمایه‌ها در پیش گرفته شده است برای کشوری که مبلغ جهانی شدن است، خطرناک است، در حالی که ورود این پول‌ها می‌تواند ایالات‌متحده را از بحرانی که در حال حاضر با آن مواجه است، برهاند. مجموع پول‌ها و سرمایه‌ای که در حال حاضر در چین، کویت، سنگاپور و امارات‌ عربی متحده نروژ و روسیه، وجود دارد، بالغ بر میلیاردها دلار پول نقد است که می‌تواند با تزریق به اقتصاد ایالات‌متحده مشکل موجود کمبود نقدینگی و پول را در آمریکا جبران کند اما ایالات‌متحده از مالکیت دولتی این پول‌ها بیم دارد.

مقامات آمریکا به جای اتکا به پول‌های خارجی که عموما در کنترل دولت‌ها قرار دارد و می‌ترسند که دروازه‌ای برای مداخله دولت‌ها و اهرم فشار آنها تبدیل بشود، به محرک اقتصادی ابتکار دولت دل بسته است. پس از آنکه جورج بوش اولین طرح تقویت اقتصادی خود را ارائه کرد، برخی از کارشناسان از احتمال طرح دوم دولت خبر می‌دهند، هرچند خود وی معتقد است که هنوز خیلی زود است تا درباره طرح‌ دوم تقویت اقتصادی تصمیم بگیریم. در جلسه رییس‌جمهوری با فرمانداران آمریکا، فرمانداران ایالات‌متحده معتقد بودند که بوش باید از طرح دوم تقویت اقتصادی حمایت کند که طرح‌های زیربنایی برای ساخت پل‌ها، جاده‌ها را دربرگیرد. آنها معتقدند چنین طرحی به ایجاد اشتغال در جامعه کمک می‌کند.