گروه بین‌الملل- در حالی که کاندولیزا رایس، وزیر خارجه ایالات متحده برای گفت‌وگو با مقامات چینی در مورد چگونگی حل و فصل بحران هسته‌ای کره شمالی به پکن سفر کرده است، ارکستر فیلارمونیک نیویورک دیروز وارد پیونگ یانگ شد تا چند برنامه اجرای موسیقی کلاسیک را در کره‌شمالی داشته باشد. این بزرگ‌ترین سفر یک هیات فرهنگی آمریکایی به کره‌شمالی پس از پایان جنگ کره در نیمه قرن بیستم است. دیپلماسی فرهنگی سیاست جدیدی است که ایالات متحده در قبال کره‌شمالی اتخاذ کرده است. ارکستر ۳۰۰نفره فیلارمونیک نیویورک دو کنسرت را در پیونگ یانگ برگزار خواهند کرد. اندرومیرسون مدیر روابط عمومی این ارکستر گفت که ارکستر نیویورک علاوه بر اجرای قطعات کلاسیک و سمفونیک، چند قطعه از موسیقی فولکلوریک کره شمالی را نیز به اجرا در خواهد آورد. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که قدرت موسیقی بتواند به کاهش تنش‌ها بین پیونگ یانگ و واشنگتن کمک کند. تحلیل‌گران سفر این ارکستر به کره شمالی را با تحولاتی همچون دیپلماسی ارکسترال در دهه ۱۹۵۰ و دیپلماسی پینگ پونگ بین آمریکا و چین در دهه ۱۹۷۰ مقایسه کرده‌اند. به گزارش بی‌بی‌سی کیم جونگ ایل رهبر کره شمالی نیز به عنوان مهمان ویژه به تماشای اجرای ارکستر فیلارمونیک نیویورک خواهد رفت.

در همین حال وزیر امور خارجه آمریکا دیروز به منظور گفت‌وگوهای سرنوشت ساز با رهبران چین درباره‌ چگونگی احیای تلاش‌های متوقف شده‌ در روند خلع سلاح هسته‌‌ای کره شمالی وارد پکن شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، در دومین مقصد سفر دوره‌ا‌ی‌اش به آسیا قرار است با هوجینتائو، رییس‌جمهوری چین و دیگر مقامات چینی در خصوص برنامه‌ طولانی شده‌ متقاعد کردن کره شمالی به متوقف کردن برنامه‌های تسلیحات هسته‌‌ای‌اش دیدار و گفت‌وگو کند.

کریستوفر هیل مذاکره کننده‌ اصلی آمریکا در امور هسته‌ای کره شمالی گفت: اگر چه تحلیل‌گران انتظار پیشرفت چندانی در خصوص این مساله در جریان سفر دوره‌ای سه روزه‌ رایس به کره جنوبی، چین و ژاپن را ندارند، ولی شانس پیشرفت در این تلاش هم چنان بالا است.

هیل که در سفر آسیایی رایس همراه وی است، درباره‌ تماس‌های اخیر خود در آسیا به منظور تدارک سفر آسیایی رایس گفت: ما متوجه شدیم که چینی‌ها بسیار فعال و علاقه‌مند به جست‌وجوی یک راه‌حل رو به جلو هستند.

سفر رایس به چین برای پکن همچنین فرصتی برای مذاکره در خصوص مساله‌ تایوان است. تایوان قصد دارد در خصوص عضویت در سازمان ملل تحت نام «تایوان» ماه آینده یک همه پرسی برگزار کند. این در حالی است که پکن این اقدام تایوان را یک گام خطرناک به سمت استقلال این جزیره می‌داند.