باهره دامغانی - بازارهای آسیایی اولین روز هفته را تحت‌تاثیر خبر کمک به موسسه بیمه‌گر آمبک با رونق آغاز کرد، هرچند تردید و تزلزل در عملکرد بازار همچنان وجود داشت.

به گزارش رویتر، خبر خرید بخشی از آمبک، کمپانی بزرگ بیمه‌گر اوراق بهادار که در بحران قرار دارد باعث تخفیف نگرانی‌های بازارهای سهام در سراسر آسیا حداقل برای روز دوشنبه شد. تحلیلگران معتقدند، آنها اطمینان ندارند که این نگرانی‌ها به طور کلی از چشم‌انداز بازار حذف شود. به قول فعالان و سرمایه‌گذاران، بازار در روز دوشنبه «رونق شکننده‌ای» را تجربه کرد به این امید که کمک مالی به آمبک کمک کند که بخشی از ضرر ناشی از تنزل ارزش اوراق بهادار را جبران کند. اما بازار سهام توکیو علاوه‌بر خبر آمبک دلایل محکم و قدرتمند دیگری برای رونق در روز دوشنبه داشت. این خبر که دولت چین به بانک‌های بازرگانی اجازه داده است تا مستقیما از کمپانی‌های سهام بخرند، موجب تقویت روحیه سرمایه‌گذاران و کمپانی‌های ژاپنی شد که این روزها به دلیل کاهش ارزش دلار در برابر ین حال و روز خوشی ندارند.

با این همه به نظر می‌رسد چشم‌انداز تیره کسادی اقتصادی در ایالات‌متحده کاملا کنار رفته باشد، به‌ویژه آنکه در روزهای اخیر به دلیل عملیات ارتش ترکیه در شمال عراق قیمت نفت در مرز ۱۰۰دلار ثابت مانده است و چشم‌انداز کاهش آن نیز محدود است.

در میان بازارهای آسیایی، توکیو پررونق‌ترین آنها بود و در میان انواع سهام، سهام موسسات مالی و بانکی برندگان مهم روز دوشنبه در آسیا بودند. شاخص سهام نیکی ۳/۲درصد به دست آورد و به عدد ۱۳۸۱۳ رسید. شاخص سهام توپیکس هم ۸/۱درصد ترقی پیدا کرد. در توکیو ارزش سهام کمپانی میستویی ۴/۹درصد جهش یافت و بزرگ‌ترین برنده روز دوشنبه آسیا نام گرفت. در هنگ‌کنگ، شاخص سهام هنگ‌‌سنگ فقط ۲/۰درصد به دست آورد. در چین اما شاخص شانگهای ۳درصد از دست داد و بزرگ‌ترین بازنده آسیا در روز دوشنبه لقب گرفت، این چهارمین جلسه پیاپی ضرر شاخص شانگهای است. بانک مرکزی چین اعلام کرد، حجم عرضه شده به بازار را برای مهار تورم محدود خواهد کرد. این خبر یکی از دلایل اصلی تنزل شانگهای بود.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در مقابل ارزهای رقیب بار دیگر سیر نزولی آغاز کرد. احتمال اینکه بانک مرکزی ایالات‌متحده بار دیگر نرخ بهره را به منظور جلوگیری از کسادی اقتصادی نرخ بهره را کاهش دهد، یکی از دلایل تنزل ارزش دلار در بازارهای بین‌المللی است. روز دوشنبه در آسیا، هر یورو به ازای ۴۸۳۴/۱دلار معامله شد که نسبت به روز جمعه در نیویورک که هر یورو به ازای ۴۸۲۷/۱دلار معامله شده بود، ارزش دلار تنزل اندکی را نشان می‌دهد. نرخ برابری دلار در برابر ین به ازای هر دلار ۲۷/۱۰۷ بود، روز جمعه در نیویورک هر دلار به ازای ۱۷/۱۰۷ین معامله شده بود.

در این هفته وال‌استریت قطعا گوش و چشم به سخنان بن‌ برنانکی، رییس بانک مرکزی در کنگره خواهد سپرد. در روز چهارشنبه ۲۷فوریه گزارش سالانه درباره چشم‌انداز اقتصادی به کنگره ارائه خواهد داد. این شبه گزارش از دو جهت برای بازارها اهمیت دارد، اول اینکه معلوم می‌کند آنها دقیقا در چه وضع اقتصادی قرار دارند و دوم اینکه از سخنان برنانکی تکلیف نرخ بهره در جلسه آینده بانک مرکزی تا حدی روشن می‌شود. در روزهای اخیر، آمار و ارقام حکایت از افزایش تورم در ایالات‌متحده می‌دهد و این امر چه بسا مانع بانک برای کاهش مجدد نرخ بهره شود. بانک مرکزی تاکنون ۲۵/۱درصد نرخ بهره را طی دو مرحله کاهش داده است. هزینه مصرف‌کننده یا نرخ تورم در ۱۲ماه گذشته تا ماه ژانویه ۳/۴درصد افزایش یافته است.