ایسنا- مقامات آمریکایی اعلام کردند، واشنگتن و شرکایش در مذاکرات شش جانبه برای پایان بن بست در زمینه توافق ارائه کمک در ازای خلع سلاح هسته‌ای به کره‌شمالی یادآوری کردند که پیونگ یانگ باید لیست کامل برنامه‌ هسته‌ای‌اش را ارائه دهد. الکساندر ورشبو، سفیر آمریکا در کره جنوبی گفت: با همکاری همدیگر و هماهنگی میان اعضای مذاکرات شش جانبه امیدواریم که کیم جونگ ایل رهبر کره‌شمالی را به انتخاب گزینه درست متقاعد کنیم.

ورشبو افزود، در همین راستا سونگ کیم، کارشناس امور کره در وزارت خارجه آمریکا برای کمک به حل و فصل این بن بست در کره شمالی به سر می‌برد. این در حالی است که نماینده چین نیز در پیونگ یانگ حضور یافته است. در همین حال، شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که سونگ کیم در نشست‌های مقدماتی با مقامات وزارت خارجه کره‌شمالی شرکت کرده است و قرار است در نشست‌های بیشتری نیز حضور یابد.

رسانه‌های چین گزارش دادند که رهبر کره شمالی در دیدار با وانگ جیا روئی یکی از مقامات ارشد حزب کمونیست چین، اعلام کرده است که وی هنوز از توافق مذاکرات شش جانبه حمایت می‌کند.

وانگ این ملاقات را به منظور فشار بیشتر بر کره شمالی و سایر کشورها برای پیگیری تفاهمنامه خلع سلاح هسته‌ای ترتیب داد.

به گفته کیم جونگ ایل، شرایط «جمهوری دموکراتیک خلق کره» (نام رسمی کره شمالی) در خصوص پیشرفت مذاکرات شش جانبه و اعمال مفاد مورد توافق در این تفاهمنامه تغییری نکرده است.

وانگ جیاروئی در این جلسه به کیم یونگ ایل گفت: چین همواره قصد دارد روابط و همکاری‌های بین دو کشور دوست و همسایه را افزایش دهد.

پیش‌تر قرار بود کره شمالی تا پایان سال ۲۰۰۷ تاسیسات هسته‌ای‌اش را به طور کامل تعطیل کند و لیست کاملی از برنامه‌های هسته‌ای خود را ارائه کند، اما نتوانست در این ضرب‌الاجل این اقدامات را انجام بدهد.

پیونگ یانگ مدعی است که این لیست را در ماه نوامبر به آمریکا داده است، اما واشنگتن این موضوع را رد کرده است.

ورشبو در ادامه خاطر نشان کرد: آمریکا معتقد است که اگر کره‌شمالی عزم سیاسی داشته باشد، می‌توانیم به راه‌حل جامع در این روند دست پیدا کنیم.

رسانه‌های دولتی چین نیز به نقل از کیم جونگ ایل اعلام کردند که کره شمالی نسبت به پیمان خلع سلاح هسته‌ای متعهد باقی خواهد ماند و اختلافات موجود در روند پیشرفت این معاهده حل شدنی است.

حرکت خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی که آزمایش هسته‌ای‌اش در ماه اکتبر ۲۰۰۶ وحشت آمریکا و هم‌پیمانانش در منطقه از جمله ژاپن و کره‌جنوبی را در پی داشت، یکی از اولویت‌های کار جورج بوش در آخرین سال ریاست جمهوری‌اش به شمار می‌رود.