باهره دامغانی - وال‌استریت بدترین ژانویه خود را در ۲۰ سال اخیر با رونق چشمگیر شاخص‌ها در آخرین روز این ماه بی‌رونق به پایان برد.

به گزارش رویتر از نیویورک، کاهش نرخ بهره در بعدازظهر روز چهارشنبه توسط بانک مرکزی برای کمک به احیای اقتصادی آمریکا به بازارها انگیزه کافی برای دادوستد و فعالیت داد و باعث شد که ضرر ساعت اولیه پنج‌شنبه را جبران کنند و روز را سرانجام با افزایش در شاخص‌ها سپری کنند. با این همه رشد بازار در روز پنج‌شنبه، آخرین روز ماه ژانویه سبب جلوگیری از ضرر چشمگیر بازار در کل این ماه نشد. برخی تحلیل‌گران و نیز فعالان بازار معتقدند کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آغاز یک دوره آسودگی و کاهش استرس بر سرمایه‌گذاران باشد و باعث شود که بازار سرانجام فعالیت منطقی خود را از سر گیرد و روزهای پرفراز و نشیب را پشت سر بگذارد.

رونق بازار در حالی صورت گرفته که بازار اخبار خوشایندی دریافت نکرد. گزارش وزارت بازرگانی درباره درآمد و مصرف افراد حاکی از آن است که تا پایان سال ۲۰۰۷ جریان ضعیف اقتصاد ادامه یافته است.

براساس این گزارش درآمد شخصی در ماه دسامبر فقط ۵/۰درصد و مصرف ۲/۰درصد نسبت به ماه قبل یعنی ماه نوامبر افزایش داشته است.

از طرف دیگر اداره کار گزارش داد که درخواست بیمه بیکاری ۶۹۰۰۰ نسبت به هفته قبل از آن افزایش داشته است. به این ترتیب میزان بیکاری در کل ماه به ۳۷۵۰۰۰ نفر بالغ شده است که از اوایل اکتبر تاکنون بالاترین حد میزان بیکاری در ایالات متحده است. شاخص سهام داوجونز

۲۰۸ واحد یا ۶۷/۱درصد به دست آورد و به واحد ۱۲۶۵۰ رسید.

این در حالی است که داوجونز در ساعات اولیه صبح ۱۹۰ واحد از دست داده بود؛ اما اعلام تصمیم بانک مرکزی اوضاع را برای داوجونز دگرگون کرد. شاخص استاندارد اندپورز ۲۳ واحد یا ۶۸/۱ واحد به دست آورد و به واحد ۱۳۷۹ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۴۱ واحد یا ۷۴/۱درصد ترقی کرد و به واحد ۲۳۹۰ رسید.

برای کل ماه شاخص سهام داوجونز ۶۳/۴درصد از دست داده است، شاخص استاندارد اند پورز ۶۸/۱درصد و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۷۴/۱درصد در این ماه ضرر کرد.

اما در بازارهای آن سوی آب‌ها، شاخص سهام نیکی در توکیو به رغم رونق وال‌استریت و کاهش نرخ بهره در اثر برخی اخبار داخلی، روز منفی را پشت سر گذاشت. بانک ژاپن در گزارشی که روز جمعه منتشر کرد، خبر ضرر فراتر از انتظار موسسات مالی در اثر بحران وام‌های sub-prime دارد، البته سایه کاهش شدید بازار سهام شانگ‌های چین نیز بر بازار سهام توکیو در آخرین روز هفته سنگینی می‌کرد.

در روز جمعه شاخص نیکی ۹۵واحد یا ۷۰/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۳۴۹۷رسید. شاخص نیکی روز پنج‌شنبه ۸۵/۱درصد به دست آورده بود. شاخص سهام توپیکس هم ۴۵/۹ واحد یا ۷۰/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۳۳۷ رسید. در چین نیز شاخص اصلی شانگهای ۹/۱درصد از دست داد. احتمال اینکه برف سنگین و سرمای شدید بر سرعت رشد اقتصادی در کشور تاثیر بگذارد، یکی از دلایل کاهش شاخص‌ها در بازار سهام شانگهای بود.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار و در مقابل ارزهای رقیب تنزل یافت. روز جمعه در توکیو هر دلار به ازای ۴۰/۱۰۶ین معامله شد که نسبت به آخرین ساعات روز پنج‌شنبه در نیویورک که هر دلار به ازای ۴۳/۱۰۶ ین معامله شده بود، ارزش دلار تنزل اندکی نشان می‌داد. نرخ برابری دلار در برابر یورو هم به ازای ۴۸۶۴/۱دلار بود. روز پنج‌شنبه هر یورو به ازای ۴۸۷۷/۱دلار بود.