ایسنا- اعضای اوپک درحالی روز جمعه برای تصمیم‌گیری در خصوص سیاست‌های تولیدی خود در ماه‌های آینده با یکدیگر دیدار می‌کنند که فشارها براین سازمان برای افزایش تولید در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است. میزان فشارها به اوپک به‌حدی بوده است که به‌طور مثال آمریکا به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده نفت جهان در یک‌ماه گذشته سه‌بار و در بالاترین سطوح دولتی از اوپک خواسته است که تولید را افزایش دهد. اما از سوی دیگر، در شرایطی که اقتصاد جهان و به خصوص آمریکا شرایط نابه‌سامانی را پشت‌سر می‌گذارد و آینده تقاضای جهانی نفت در ماه‌های پیش رو شرایط مبهمی را ترسیم می‌کند، انتظار نمی‌رود اوپک مقابل این فشارها سر تسلیم فرود آورد.

انتظار می‌رود که سازمان کشورهای صادرکننده نفت در نشست روز جمعه خود با توجه به مشکلات اقتصادی و همچنین در پیش بودن ماه‌های گرم که به‌طور طبیعی با کاهش تقاضا روبه‌رو است، تولید خود را ثابت نگه دارد.

این درحالی است که قیمت جهانی نفت که سال ۲۰۰۸ را با رکوردهای ۱۰۰ دلاری آغاز کرده بود، در هفته‌های گذشته تا حدودی دست از سرکشی برداشته و کاهش ۱۰ درصدی قیمت‌ها تاحدودی فشار را از شانه های اوپک برای افزایش تولید کم می‌کند، حتی با توجه به فصل کاهش تقاضا برای سوخت حرارتی، اعضای اوپک اکنون این توجیه را خواهند داشت که تولید خود را کاهش دهند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند در شرایطی که نگرانی زیادی از وضعیت اقتصادی جهان وجود دارد و میزان تقاضا در ماه‌های آینده در ابری از ابهام قرار گرفته، افزایش تولید کار عاقلانه‌ای نخواهد بود.

در صورتی که مشکلات آمریکا به رکود اقتصادی این کشور منجر شود، این مساله می‌تواند تقاضای نفت را در دیگر کشورها هم تحت تاثیر قرار دهد که در این صورت افزایش تولید اوپک تنها به مازاد عرضه نفت در بازار منجر خواهد شد.