گروه بین‌الملل- در حالی که انتظار می‌رفت با کاهش نرخ بهره آرامش به بازارهای جهان بازگردد، بازارهای سهام آسیایی دوشنبه اولین روز هفته را با تنزل در شاخص‌ها به پایان بردند.

به گزارش بی‌بی‌سی، افزایش بدبینی درباره رشد اقتصادی ایالات‌متحده و از طرفی در پیش بودن جلسه بانک‌مرکزی آمریکا و تصمیم‌گیری مجدد درباره نرخ بهره، یکی از دلایل تنزل شاخص‌ها در روز دوشنبه بوده است. به نظر می‌رسید که سرمایه‌گذاران اشتهای لازم را برای خرید و به طور کلی معامله نداشتند، به ویژه آن که حرکت وال‌استریت در روز جمعه کاملا محتاطانه بود و سرمایه‌گذاران می‌خواستند سودی را که در روزهای قبل از آن به دست آورده‌اند، در روزهایی که بازار فراز و نشیب‌ زیادی دارد، از دست ندهند. با این همه تحلیل‌گران معتقدند، سرمایه‌گذاران و بازارها به طور کلی از روزهای پریشان هفته گذشته آرام‌تر بودند. انتظار می‌رود بانک‌مرکزی ایالات‌متحده نرخ بهره را در جلسه امروز ۲۵/۰درصد دیگر کاهش دهد. اما آنچه باعث حرکت آرام و محتاطانه سرمایه‌گذاران در روزهای اخیر شده است، انتظار برای آمار و ارقام درباره وضعیت اقتصاد ایالات متحده است تا به آنها تصویری واقعی از وضعیت حاضر اقتصادی ارائه دهد. در حال حاضر همه نگاه بازار متوجه گزارش اشتغال در ایالات متحده است که قرار است تا آخر همین هفته منتشر شود.

هنری پائولسون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده هم گفت که سنای آمریکا بهتر است خیلی زود پیشنهاد ۱۵۰میلیارد دلاری طرح تقویت اقتصادی رییس‌جمهوری را تصویب کند. وی در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که بعید می‌داند سیاست‌گذاران در حال حاضر با توجه به شرایط خطیر فعلی سعی کنند تا با پیش کشیدن پیشنهادهای جدید در راه تصویب این طرح تاخیر ایجاد کنند.

با این همه او سعی کرد تصویر خوش‌بینانه‌ای از اقتصاد ایالات متحده ارائه دهد، وی گفت: اقتصاد قطعا فراز و نشیب زیادی خواهد داشت اما رشد هم پیدا خواهد کرد.

روز دوشنبه در توکیو شاخص سهام نیکی ۳۵۴واحد یا ۶/۲درصد از دست داد. شاخص سهام توپیکس هم ۳۶واحد یا ۷/۲درصد ضرر کرد. تحلیل‌گران بازار سهام توکیو که هفته قبل پیش‌بینی کرده بودند بازار توکیو سیر احیا و صعود خود را آغاز کرده است، با تنزل روز دوشنبه می‌گویند، بازیگران بازار توکیو هنوز حالت تدافعی خود را کنار نگذاشته‌‌اند، زیرا وضعیت وال‌استریت هنوز شکننده و متزلزل است. شاخص بازار سهام توکیو هفته قبل واقعا بازگشت قدرتمندی را از سقوط اول هفته آغاز کردند به گونه‌ای که برخی از تحلیل‌گران معتقدند بازار سهام توکیو زیاده از حد معامله انجام داده است.

به هرحال به نظر می‌رسد با اینکه احتمال دارد بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را برای تحریک اقتصادی کاهش دهد، اما سیاستمداران و قانونگذاران آمریکا اراده‌ای جدی برای اتخاذ تدابیر و اقدامات موثر برای جلوگیری از کسادی اقتصادی نداشته باشند. انتظار برای تصویب طرح پیشنهاد رییس‌جمهوری در سنا و سپس کنگره بازارها را ناآرام و نگران ساخته است. در هنگ‌سنگ شاخص هنگ‌کنگ ۶درصد از دست داد، در هند بازار سهام این کشور ۶/۴درصد تنزل یافته و شاخص سهام شانگهای در چین ۲/۷درصد ضرر کرد. در اروپا هم شاخص‌ها اولین روز هفته را با تنزل آغاز کردند. در ساعت‌های اولیه صبح در لندن شاخص FTSE لندن ۸۱واحد یا ۳/۱درصد از دست داد، داکس آلمان ۲درصد ضرر کرد و شاخص‌های CAC-۴۰ فرانسه ۹/۱درصد تنزل یافت.

در بازار معاملات ارزی ارزش یورو در مقابل دلار افزایش یافت. احتمال کاهش نرخ بهره در ایالات‌متحده از دلایل کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی است. روز دوشنبه هر یورو به ازای ۴۷۱۸/۱دلار معامله شد که نسبت به آخرین ساعات روز جمعه در نیویورک که هر یورو به ازای ۴۶۷۳/۱دلار معامله شده بود، ارزش دلار کاهش نشان می‌دهد. همچنین هر دلار ایالت محده به ازای ۴۸/۱۰۶ین معامله شد، روز جمعه هر دلار به ازای ۷۹/۱۰۶ین معامله شده بود.