سایه رکود اقتصاد جهانی بر سر اجلاس داووس

تحلیل «جورج سوروس» از رکود احتمالی آینده

«هنری کیسینجر» و «تونی بلر» دو عضو هیات‌رییسه اجلاس امسال داووس. مجمع جهانی اقتصاد با سخنان کاندولیزا رایس افتتاح شد

سایه رکود اقتصاد جهانی بر سر اجلاس داووس

گروه بین‌الملل- اجلاس سال ۲۰۰۸ مجمع جهانی اقتصاد در دهکده داووس سوئیس در حالی آغاز شد که هزار و ۱۵۰ مدیر ارشد اقتصادی از ۵۰کشور جهان در شرایطی گام به داووس گذاشته‌اند که همه فکر و ذکرشان متوجه سهام شرکت هایشان در بورس‌های مختلف جهان است. به گزارش بی‌بی‌سی بسیاری از این مدیران اولین بحران بازارهای سهام را در طول عمر حرفه‌ای خود تجربه می‌کنند. نوسان شدید بازارهای سهام موجب شده است تا برخی شرکت‌های عظیم همچون سیتی‌گروپ نزدیک به ۲۵درصد ارزش سهام خود را از دست بدهند.

به گزارش بی‌بی‌سی مدیرانی که در اجلاس داووس شرکت کرده‌اند دیروز به اتفاق رکود اقتصاد جهانی را بزرگ‌ترین تهدید حال حاضر برای شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ عنوان کردند. به عقیده آنها وضعیت اقتصادی جهان در بدترین حالت در سال‌های پس از حوادث تروریستی یازده سپتامبر به سر می‌برد.

ساموئل دیپازا، مدیرعامل شرکت تولید مس واترهاوس کوپر در سخنرانی خود در داووس با عنوان «افسانه دو دنیا» گفت: بحران اعتبارات و کاهش رشد اقتصادی در کشورهای غربی شرایط سختی را برای مدیران عامل در سراسر جهان به وجود آورده است. روسای شرکت‌ها در اقتصادهای نوظهور همچنان اعتقاد دارند که هنوز می‌توانند با سرعت بالا به توسعه کسب‌وکار خود ادامه دهند. این در حالی است که چنین اطمینانی وجود ندارد. این اعتقاد در نظر مدیران عامل چین، هند و روسیه وجود دارد.

این مدیرعامل که شرکتش یکی از زیان دیده‌های بزرگ اروپا در جریان بحران بازارهای مالی است، گفت: در چین ۷۳درصد مدیران عامل اعتقاد دارند که توسعه شرکتشان با سرعتی بیش از ۱۲ماه گذشته ادامه خواهد یافت. آمارهای مشابهی نیز در مورد روسیه وجود دارد. ما نمی‌توانیم اطمینان داشته باشیم که شرایط بد اقتصادی به سمت اقتصادهای نوظهور حرکت نمی‌کنند. هر چند اقتصادهای در حال توسعه و اقتصادهای توسعه‌یافته همانند دنیاهایی جدا از یکدیگر هستند، اما در عمل رکود اقتصادی جهان همه اقتصادها را درگیر خواهد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس بحث رکود اقتصادی ایالات متحده که می‌تواند رکود اقتصاد جهان را به دنبال داشته باشد آنقدر داغ است که بر بسیاری از پنل‌ها در داووس سایه افکنده است. بحث تغییرات آب‌ و هوایی و تولید گازهای گلخانه‌ای که موضوع اصلی داووس در سال ۲۰۰۷ بود اکنون به دلیل نگرانی از رکود اقتصادی به یک بحث حاشیه‌ای تبدیل شده است. به عقیده بسیاری از مدیران اقتصادی در زمان کنونی تاکید بر کاهش گازهای گلخانه‌ای و ایجاد تغییرات در صنایع به منظور همراه کردن آنها با کاهش تولید دی‌اکسید کربن موجب رکود اقتصادی بیشتر خواهد شد. این تغییرات بسیار هزینه‌بر هستند و فشار مالی را به مدیران شرکت‌ها تحمیل می‌کنند. آن هم در شرایطی که وضعیت بازارهای سهام ودرآمد شرکت‌ها چندان مطلوب نیست.

استنلی موردی، مدیر عامل شرکت توسعه تکنولوژی FIC که یک شرکت فعال در صنعت کامپیوتر و اینترنت است نیز در پنلی باموضوع «جنگ برای بقا» گفت: شرایط پیچیده‌تر از هر زمان دیگری است. ما در شرایطی صحبت می‌کنیم که میانگین سقوط بازار سهام از ۱۲درصد عبور کرده است. در این شرایط دیگر مدیران عامل و مدیران ارشد اقتصادی نیستند که تصمیم‌گیری می‌کنند. شما باید منتظر واکنش بازارها باشید. این مدیر اقتصادی با جدی خواندن خطر رکود اقتصادی گفت: در صورتی که اقتصاد ایالات متحده وارد رکود شود، این اتفاق به سرعت به دیگر نقاط سرایت می‌کند. در شرایطی که شما به عنوان یک مدیر اقتصادی باید در درجه اول به فکر زنده نگاه‌داشتن شرکت خود در بازار سهام باشید، دیگر نمی‌توانید به توسعه کسب و کار خود فکر کنید. دست کم این کار بسیار مشکلی است. وی از بحران بازار اعتبارات به عنوان یک چراغ قرمز خطر تعبیر کرده و گفت: این امکان وجود دارد که این بحران به دیگر بخش‌ها از جمله تکنولوژی نیز سرایت کند. به گفته این مدیرعامل زمانی که مصرف‌کنندگان دست از خرید بکشند، فاجعه آغاز شده است.

اجلاس داووس ۲۰۰۸ با سخنرانی کاندولیزا رایس آغاز شد که تا لحظه تنظیم این گزارش متن این سخنرانی منتشر نشد.