گروه بین‌الملل- انتخابات ریاست‌جمهوری صربستان در حالی برگزار شد که این انتخابات بیش از هر چیز دیگر زیر سایه حوادث و فعل و انفعالان استان کوزوو قرار گرفته است. این اولین انتخابات ریاست‌جمهوری صربستان پس از استقلال این کشور است.

در این انتخابات ۹ نامزد شرکت کرده بودند که رقابت اصلی بین بوریس تدیک رییس‌جمهوری کنونی تومیسلاو نیوکولیک، رهبر حزب افراطی بنیادگرایان صرب خواهد بود. با این وصف پیش‌بینی این است که انتخابات به دور دوم کشیده شود و هیچ یک از نامزدها نتوانند در دور اول حد نصاب لازم را کسب کنند.

نامزدها برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری صربستان باید بیش از ۵۰درصد آرا را به دست آورند.

انتخابات در حالی برگزار شد که جدایی‌طلبان کوزوو اعلام کرده‌اند به مجرد مشخص شدن نتایج انتخابات، هر چه که باشد، به طور یکجانبه اعلام استقلال خواهند کرد.

در صورتی که این اتفاق رخ دهد وقوع یک بحران که می‌تواند به حیطه نظامی نیز کشیده شود اجتناب‌ناپذیر است.

اعلام استقلال یک جانبه در حالی انجام می‌شود که سازمان ملل در هفته گذشته در آخرین تلاش برای شکستن این بن‌بست، راه به جایی نبرد.

پارلمان صربستان هشدار داده است که اعلام استقلال یکجانبه از سوی جدایی طلبان کوزوو، به معنی تعرض به تمامیت ارضی صربستان است و برای این کشور غیرقابل پذیرش خواهد بود.

با این وجود دولت‌های بزرگ اروپایی از جمله فرانسه نسبت به این استقلال مواضع مثبت اتخاذ کرده‌اند.

نیکولاسارکوزی رییس‌جمهوری فرانسه در یک سخنرانی با اشاره به خواست آلبانیایی تبارهای کوزوو خواستار احترام گذاشتن دولت صربستان به این خواسته شد.

سارکوزی تاکید کرد مردم باید اجازه داشته باشند تا شرایط زندگی خود را خودشان تعیین کنند.