گروه بین‌الملل - طرح تقویت اقتصادی رییس‌جمهور جورج بوش در روز جمعه بیش از آن که موجب آرامش بازار شود به اضطراب و تنش در بازار کمک کرد و باعث تنزل شاخص‌های سهام در روز جمعه و به طور کلی هفته شد.

به گزارش رویتر از نیویورک، وال‌استریت صبح روز جمعه را با افزایش نسبتا خوبی در شاخص‌ها آغاز کرد، اما بازار پس از سخنرانی جورج بوش درباره ضرورت و فوریت طرح تقویت اقتصادی، جهت معکوس در پیش گرفت. به اعتقاد تحلیلگران حجم و اندازه طرح تقویت اقتصادی که حدود ۱۵۰میلیارد دلار است یکی از دلایل اصلی نگرانی بازار بود. در واقع بازار از مدت‌ها قبل علائم کسادی اقتصادی را مشاهده کرده است، اما حجم میزان تقویتی که در نظر مقامات اقتصادی است درجه وخامت اوضاع را به رخ بازار کشید.

یکی از فعالان بازار می‌گوید که سرمایه‌گذاران محدودیت‌های توانایی دولت را در تصویب تغییرات اقتصادی می‌دانند. بنابراین به نظر می‌رسد علاوه بر وخامت وضعیت اقتصادی وال‌استریت اعتماد کافی برای تصویب چنین طرحی ندارد. به این ترتیب برای وال‌استریت سخنان بوش تصویری از بی‌ثباتی و نزول مداوم را پیش چشم بازار گذاشت.

به این ترتیب شاخص‌های مهم وال‌استریت همه سودی را که در روزهای اخیر و در ساعات اولیه صبح جمع کرده بودند را از دست دادند. تحلیلگران معتقدند مجموعه‌ای از عوامل باعث تنزل شاخص‌ها در روز جمعه شد، هر چند سخنان رییس‌جمهور ماشه را چکاند.

بازار برای احیا و از سرگیری جریان رونق نیاز به گزارش‌های خوب درآمد کمپانی‌ها دارد و با شرایطی که در حال حاضر اقتصاد دچار آن است به نظر می‌رسد که زمان لازم است که بازار جریان عادی خود را از سر گیرد.در روز جمعه شاخص سهام داوجونز بیش از ۱۸۰ واحد در ساعات اولیه صبح به دست آورد، اما در پایان روز علاوه بر از دست دادن ۱۸۰ واحد، ۶۰واحد یا ۴۶/۰درصد دیگر هم از دست داد و به واحد ۱۲۰۹۹ رسید.شاخص سهام استاندارد اندپورز ۸ واحد یا ۶۰/۰درصد ضرر کرد و به واحد ۱۳۲۵ رسید.

شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۹ واحد یا ۲۹/۰درصد از دست داد و به واحد ۲۳۴۰ رسید.برای کل هفته شاخص سهام صنعتی داوجونز ۴درصد از دست داد در حالی که سهم استاندارد اندپورز از ضررهای اخیر بازار ۴/۵درصد بود و شاخص سهام تکنولوژی نزدک هم ۴درصد ضرر کرد. در کل سیزده روز کاری وال‌استریت در سال ۲۰۰۸، شاخص داوجونز حدود ۹درصد از دست داده است. استاندارد اندپورز ۷۵/۹درصد و نزدک حدود ۱۲درصد ضرر کرده‌اند.

در ژاپن شاخص سهام نیکی به دلیل نگرانی درباره وضعیت اقتصادی آمریکا در مجموع هفته ۲۵۰ واحد یا ۸/۱درصد از دست داده است و به واحد ۸۶۱/۱۳ رسیده است. نیکی در اکتبر ۲۰۰۵ به این واحد تنزل کرد و پس از آن همواره رو به صعود داشته است و تا قبل از بحران وام‌های SUB PRIME به واحد ۱۸۰۰۰ هم رسیده بود.