بوش: اقتصاد آمریکا آمپول تقویتی می‌خواهد

شاخص‌های وال‌استریت معکوس شد

افزایش سردرگمی در بازار نفت

دنیای‌اقتصاد- به دنبال افزایش نگرانی بازارهای آمریکا از گسترده‌تر شدن سایه رکود در اقتصاد این کشور، جورج بوش از ایده ۱۴۵میلیارد دلاری خود برای تحریک اقتصاد سخن گفت که به اعتقاد وی باید به مثابه یک آمپول تقویتی باعث تحرک دوباره اقتصاد شود؛ اساس این آمپول تقویتی ظاهرا بازگرداندن ۳۰۰دلار پول مالیات به هر مالیات‌دهنده است، در حالی که انتظار بازارها رقمی بالغ‌بر ۸۰۰دلار بود.

به دنبال اعلام جزئیات این طرح در روز جمعه، شاخص سهام داوجونز که در اوایل روز ۱۸۰واحد صعود کرده بود، در پایان روز ۲۴۰واحد سقوط کرد.در بازار جهانی نفت نیز اگرچه روند نزولی متوقف شد، اما قیمت نفت نسبت به شروع سال ۱۰دلار افت نشان می‌دهد. طرح تخفیف مالیاتی بوش برای تقویت اقتصاد

گروه بین‌الملل- جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا از کنگره خواست تا طرح فوری کاهش مالیات‌ها را که حداقل به اندازه ۱۴۵میلیارد دلار باشد برای تزریق به اقتصاد، تهیه و ارائه کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، جورج بوش گفت: اقتصاد ایالات متحده هنوز قدرتمند و بزرگ است، اما در حال حاضر نیاز به کمک دارد. وی گفت: برای اینکه رشد اقتصادی همچنان ادامه پیدا کند و اشتغال افزایش یابد، کنگره و کابینه باید با همدیگر کار کنند تا طرح رشد اقتصادی را هرچه زودتر به تصویب برسانند. وی گفت: وی انتظار دارد اقتصاد به رشد خود ادامه دهد، اما نرخ رشد اقتصادی نسبت به سال‌های قبل طبیعتا اندکی کمتر خواهد بود.

بوش گفت: این طرح محرک اقتصادی که قرار است توسط کنگره تهیه شود، باید دربردارنده کاهش مالیات برای بنگاه‌های اقتصادی ایالات متحده و نیز کاهش مالیات مستقیم مردم آمریکا باشد و همچنین به اندازه کافی بزرگ باشد تا پویایی اقتصادی را برای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان فراهم آورد.

اقتصاد ایالات متحده در سال‌های اخیر با کاهش رشد اقتصادی و نیز کسری بودجه هنگفت مواجه بوده است. در تابستان سال ۲۰۰۷ روند کند رشد اقتصادی را بحران وام‌های Sub-prime بر وخامت اوضاع افزود. مشکلات مردم برای پرداخت اقساط وام‌های Sub-prime مسکن باعث ضرر موسسات بانکی و مالی شد که این وام‌ها را به مردم پرداخت کرده بودند. رکود بخش مسکن که قبل از این بحران آغاز شده و به واسطه آن بدتر شد، هم از عوامل مهم تشدیدکننده جریان کند اقتصادی ایالات متحده در شش ماه اخیر بوده است.

پس از آغاز این بحران و نیز اضطراب و تنش در بازارهای مالی و سهام، بانک مرکزی آمریکا میلیاردها دلار به سیستم بانکی تزریق کرد تا کمبود حجم پول را در بازارها جبران کند و در پی آن نرخ بهره را در دو نوبت ۷۵/۰درصد کاهش داد. با این همه به دلیل وسعت ضرر موسسات مالی در آمریکا و از طرف دیگر کاهش اشتغال و در آمد مردم که از میزان هزینه مصرف‌کنندگان حتی در ایام تعطیلات کریسمس و سال نو که به لحاظ سنتی پررونق‌ترین فصل است، کاست، وضع اقتصاد علائمی از بهبود نشان نداده است و برخی کارشناسان و موسسات تحقیقی رسما درباره لغزش اقتصاد آمریکا به ورطه کسادی سخن گفتند.

بانک مرکزی در آخرین اقدام خود اعلام کرده است، هر اقدامی برای جلوگیری از کسادی اقتصادی ایالات متحده انجام خواهد داد. همچنین بن برنانکی، رییس بانک مرکزی آمریکا در هفته گذشته با نانسی پلوسی رییس کنگره دیدار کرد تا درباره اقداماتی که کنگره می‌تواند در شرایط حاضر انجام دهد، گفت‌وگو کند. طرحی که جورج بوش از آن سخن می‌گوید، قرار است با کاهش مالیات‌ها انگیزه قوی به موسسات اقتصادی برای فعالیت ارائه دهد و باعث افزایش اشتغال در اقتصاد شود و همچنین به آمریکایی‌ها اجازه دهد که پول بیشتری برای خرج کردن در اختیار داشته باشند.

هنری پائولسون، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده امیدوار است این طرح ارزشی حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰میلیارد دلار داشته باشد که چیز کمتری از یک‌درصد تولید ناخالص داخلی کشور است، وی گفت در حال حاضر بی‌عملی و اقدامی نکردن برای جلوگیری از کسادی اقتصاد ریسک بالایی در بردارد. وی از اینکه درباره جزئیات این طرح که قرار است به همراهی کنگره تهیه شود، چیزی نگفت اما اشاره کرد بخش مهم این طرح مربوط به مصرف‌کنندگان معمولی است. وی گفت: ما کار زیادی انجام داده‌ایم و حمایت قوی از مصرف‌کنندگان در این طرح لحاظ شده است. وی افزود: این طرح باید بتواند نیم‌میلیون شغل در اقتصاد در سال‌جاری ایجاد کند.

برخی از اقتصاددانان و مقامات پیشنهاد معافیت مالیاتی حداقل ۳۰۰دلار برای هر فرد می‌کنند، حال آنکه برخی دیگر معتقدند معافیت مالیاتی ۸۰۰دلاری برای افراد و ۱۶۰۰دلاری برای خانواده‌ها را پیشنهاد می‌کنند. جورج بوش از کنگره درخواست کرد تا این طرح را هر چه زودتر آماده و به تصویب برساند. پائولسون وزیر خزانه‌داری می‌گوید اگر دولت و کنگره مجادلات را بر سر این طرح کنار بگذارند، این طرح باید تا اول مارس آماده شود، این برای اولین بار است که میان کنگره و دولت درباره ضرورت محرک اقتصادی توافق وجود دارد اما به نظر می‌رسد بر سر جزئیات طرح هنوز میان دولت و کابینه اختلاف وجود دارد. هر چند هنری رید، رهبر جناح اکثریت در کنگره گفت: من نظر رییس‌جمهوری را قبول دارم که برای تقویت اقتصاد به اقدامات حمایتی ارائه دهیم. همچنین من با این عقیده هم موافقم که به راه‌حل آنی و فوری احتیاج داریم که به افزایش اشتغال در کشور کمک کند.

با این همه برخی از دموکرات‌ها می‌گویند آنها از اینکه پرزیدنت بوش صرفا بر مالیات‌ها متمرکز شده است، راضی نیستند. آنها معتقدند طرحی که ترکیبی از معافیت مالیاتی برای طبقه متوسط، تحریک خرج مصرف‌کننده‌ها و نیز تقویت و جهش سریع رشد اقتصادی برای اقتصاد مفید خواهد بود. سناتور ادوارد کندی هم معتقد است که این طرح باید حتما حمایت روشن و مشخصی برای طبقه کارگر که در حال حاضر برای پرداخت قبض‌های خود دست و پنجه نرم می‌کنند، در برداشته باشد. با این وجود به نظر می‌رسد درباره طرح به طور کلی اجماعی میان کنگره و دولت وجود دارد و نیز ضرورت و فوریت آن هم باعث شده است تا طرفین بر این نظر باشند که نباید وقت زیادی را بر سر مجادلات تلف کنند.