ایسنا- دولت کنیا با میانجیگری کوفی عنان در پایان دادن به ناآرامی سیاسی این کشور که تاکنون بیش از ۷۰۰ کشته بر جای گذاشته، مخالفت کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان میچوکی، وزیر راه‌ها و امور عمومی کنیا و یکی از اعضای افراطی کابینه جدید اموای کیباکی رییس جمهوری کنیا، به خبرنگاران گفت: اگر کوفی عنان در حال آمدن به کنیا است، به دعوت ما نمی‌آید. وی افزود: ما در انتخابات پیروز شدیم، بنابراین هیچ دلیلی نمی‌بینیم که کسی برای میانجیگری تقسیم قدرت به کنیا بیاید. تلاش‌های میانجیگرانه بین‌المللی قبلی برای نشاندن اموای کیباکی و رایلا اودینگا، رهبر حزب مخالف این کشور بر سر میز مذاکره تا کنون نتیجه بخش نبوده است. اودینگا معتقد است که کیباکی با تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۷ دسامبر پیروز شده است. اما کوفی عنان طی یک بیانیه گفت: ما از همگان انتظار داریم تا برای پیدا کردن یک راه‌حل به سختی تلاش کنند. با توجه به این شرایط، هیچ حزب یا گروهی نباید به مشکلات دامن بزند یا اقدامی انجام دهد که باعث دشوار شدن پیدا کردن یک راه حل مسالمت‌آمیز شود.

ناظران خارجی انتخابات ریاست جمهوری کنیا را فاقد استانداردهای بین‌المللی اعلام کرده‌اند، ولی هیچ قدرت خارجی تا کنون به طور قاطع با کیباکی اعلام مخالفت نکرده است.

مایکل رنه برگر، سفیر آمریکا در کنیا، به شبکه‌های محلی این کشور گفت: تنها راه پیش رو این است که رییس‌جمهور کیباکی و رایلا اودینگا، به یک سری توافقات سیاسی دست یابند.

ما معتقدیم تا وقوع این روند، ما نمی‌توانیم تعاملات معمول را انجام دهیم. این در حالی است که دهمین پارلمان کنیا دیروز در حضور کیباکی سوگند یاد کرد. از بین دو حزب کیباکی و اودینگا، یعنی حزب اتحاد ملی حاکم (PNU) و حزب جنبش دموکراتیک نارنجی (ODM) هیچکدام نتوانسته اکثریت پارلمان را به خود اختصاص دهند که این مساله نبرد دو طرف برای جذب احزاب کوچک‌تر را در آستانه بازگشایی پارلمان به همراه داشته است. اوانس ماندوکو، تحلیل‌گر سیاسی کنیایی گفت: ما انتظار لحظات دشوار و یک نبرد بزرگ را در پارلمان داریم. اگر اوضاع به همین منوال باقی بماند، پارلمان گرفتار اعمال نفوذ، دشمنی و ناکارآمدی خواهد شد. ممنوعیت برگزاری تظاهرات نگرانی‌هایی را مبنی بر بروز خشونت‌های تازه در کنیا به همراه داشته است. جورج سایتوتی، وزیر کشور کنیا، طی یک کنفرانس خبری گفت: کنیایی‌ها باید بدانند که هر کس که در تظاهرات شرکت یا آن را سازماندهی کند، شخصا مسوول است و قانون در موردش اعمال خواهد شد. این در حالی است که اودینگا گفت: متوقف کردن تظاهرات غیرممکن است.