جورج بوش خواستار افزایش تولید اوپک شد

گروه بین‌الملل- جورج بوش اظهار امیدواری کرد که اوپک سقف تولید خود را افزایش دهد. جورج بوش رییس‌جمهوری ایالات متحده در دیدار با عبدا... بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی با بالاخواندن قیمت نفت خام گفت: این مساله به زیان اقتصاد ایالات متحده است. جورج بوش که در ادامه سفر دوره‌ای خود به خاورمیانه وارد عربستان شده‌است، گفت: تداوم افزایش قیمت نفت روی اقتصاد ایالات متحده تاثیر منفی خواهد گذاشت. رییس‌جمهوری ایالات متحده در این دیدار موضوع عبور قیمت نفت از مرز ۱۰۰دلار را مطرح کرده و خواستار رایزنی ملک عبدا... در اوپک برای افزایش تولید به منظور کاهش قیمت‌ها شد. جورج بوش افزود: من امیدوارم که اوپک این مساله را درک کند که قیمت‌های بالای نفت و گاز چه اندازه می‌تواند برای بزرگ‌ترین اقتصاد مصرف‌کننده جهان زیان داشته باشد. جورج بوش پس از دیدار با ملک عبدا... به محل سفارت ایالات متحده در ریاض رفت و در آنجا با گروهی از صاحبان کسب و کار و سرمایه‌گذاران عربستان سعودی دیدار کرد. بوش در این دیدار نیز موضوع گرانی نفت خام و آثار منفی آن را برای اقتصاد آمریکا مطرح کرد.

عربستان سعودی بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت خام جهان است که روزانه بیش از ۳/۹میلیون بشکه نفت خام را به بازارهای جهانی پمپ می‌کند آنچه بوش از پادشاه عربستان خواسته است، چیزی نیست که تازگی داشته باشد و پیش از این نیز بازارهای نفت شاهد همکاری عربستان با ایالات متحده برای مهار قیمت نفت و انرژی در جهان بوده‌اند. در سال‌های گذشته همکاری عربستان در برهم زدن نظم قیمت‌ها در سال‌های ابتدایی دهه ۹۰میلادی موجب نوسان شدید قیمت‌ها شد؛ به گونه‌ای که برخی تحلیل‌گران آن را بازی ایالات متحده برای درهم ریختن اقتصاد تضعیف شده شوروی به حساب می‌آورند و هنوز هستند تحلیل‌گرانی که عقیده دارند عربستان آخرین میخ را به تابوت اقتصاد شوروی کوبید و زمینه سقوط کامل اتحاد جماهیر شوروی را فراهم کرد. در جریان جنگ اول خلیج‌فارس نیز عربستان و ایالات متحده همکاری قابل قبولی در مهار بازار نفت داشتند. به عقیده برخی تحلیل‌گران اگر افزایش تولید عربستان نبود، قیمت نفت در همان سال‌های دهه ۹۰ و در جریان حمله عراق به کویت چندین برابر افزایش پیدا می‌کرد. حضور عربستان در جریان بحران مالی شرق آسیا در سال‌های پایانی دهه ۹۰ میلادی نیز مشکل‌گشای اقتصاد جهانی شد. عربستان در سال ۹۷ و به دنبال وقوع بحران در بازارهای مالی کشورهای شرق آسیا عربستان با چراغ سبز ایالات متحده سطح تولید خود را به میزان چشمگیری افزایش داد؛ به گونه‌ای که قیمت نفت در بازارهای جهانی به سطح ۱۲دلار و قیمت نفت اوپک به کمتر از ۱۰دلار سقوط کرد. این حرکت سخاوتمندانه اگر چه زیان دوستان تولیدکننده عربستان را در پی داشت، اما باعث شد تا اقتصاد کشورهای صنعتی و شرق آسیا دست کم بیمی از جانب قیمت نفت نداشته باشند. در تازه‌ترین مورد نیز در جریان اجلاس ماه سپتامبر اوپک در حالی که همه اعضا با افزایش تولید مخالف بودند، عربستان سعودی با همراه کردن کشورهای عربی اوپک دست آخر زمینه تصویب افزایش ۵۰۰هزار بشکه‌ای تولید را فراهم کرد. در آن زمان شنیده‌ها از رایزنی وزرای دارایی فرانسه و ایالات متحده با سعود‌الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی حکایت می‌کردند.

در همین حال خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که ادگیلسپای رییس‌ شورای مشاوران جورج بوش عنوان کرده که رییس‌جمهوری ایالات متحده در جریان سفر دوره‌ای خود به خاورمیانه در دیدار با سران کشورهای نفت‌خیز خلیج‌فارس به بیان نگرانی‌های خود از اقتصاد ضعیف ایالات متحده و افزایش قیمت نفت تا مرز ۱۰۰دلار پرداخته است. رییس شورای مشاوران ایالات متحده در ادامه افزود: مذاکرات نفتی در ابتدا در دستور کار جورج بوش بوده است و جورج بوش در دیدار سران کشورهای نفت‌خیز در مورد میزان عرضه و تقاضا، سطح قیمت‌ها و احتمال رکود اقتصادی ایالات متحده گفت‌وگو خواهد کرد.

با توجه به اینکه روند کاهش ارزش دلار ادامه دارد، امکان افزایش قیمت نفت و تثبیت آن در قیمت‌های سه رقمی بسیار زیاد است. به همین دلیل مقامات ایالات متحده سعی دارند با رای‌زنی با متحدان نفتی خود تولید را افزایش دهند تا در صورت کاهش بیشتر ارزش دلار و همچنین افزایش احتمالی سطح تقاضا بازار دچار شوک‌های عرضه و فوران قیمت‌ها نشود. از سوی دیگر برخی تحلیل‌گران بر این نظر هستند که در صورت بروز رکود در اقتصاد ایالات متحده میزان تقاضا با افزایش چشمگیری روبه‌رو نشده و به همین دلیل نیازی به افزایش تولید نیست. دیروز هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدیت در بورس نیویورک با ۹۸/۹۳دلار دادوستد شد.