گروه بین‌الملل- شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست ویژه خود در مورد کوزوو نتوانست بن‌بست سیاسی در این استان متعلق به صربستان را بشکند و در نهایت با صدور بیانیه‌ای وضعیت آن را غیرقابل کنترل توصیف کرد.

یک مقام اروپایی شورای امنیت در پایان این جلسه به خبرگزاری فرانسه گفت: ما به دقت وضعیت را بررسی کردیم. اظهارات مقامات دولتی صربستان و جدایی‌طلبان آلبانیایی‌تبار کوزوو به گونه‌ای است که هیچ روزنه‌ای برای آشتی وجود ندارد. به همین دلیل وضعیت استان کوزوو نمی‌تواند با ثبات کنونی ادامه پیدا کند و این کشور به سوی بحران به پیش می‌رود. نخست‌وزیر صربستان و استاندار کوزوو نیز در این جلسه حضور داشتند و دیدگاه‌های خود را عنوان کردند. اما هیچ یک حاضر به پذیرش اظهارات طرف مقابل نشدند.

به عقیده تحلیل‌گران مذاکرات کوزوو از آن رو قفل شده است که دو طرف به صورت مطلق به این مساله نگاه می‌کنند و طیفی از شرایط و نتایج در این میان لحاظ نمی‌شود. کوزوو تنها به استقلال کامل و تشکیل یک دولت مستقل و کشوری جدید در اروپا رضایت می‌دهد و صربستان تنها حاضر به پذیرش کوزوو به عنوان یک استان است.

به عقیده کارشناسان این موضوع اکنون وارد فاز خطرناک و فوق بحرانی خود شده است، چرا که گروهی از کشورهای اروپایی که در راس آنها آلمان قرار دارد، به این نتیجه رسیده‌اند که موضوع کوزوو دیگر از طریق گفت‌و‌گو قابل حل و فصل نیست و مذاکرات پیشتری تغییری در شرایط ایجاد نمی‌کند.

دولت صربستان آمادگی خود را برای اعطای خودمختاری به کوزوو اعلام کرده است اما جمعیت ۸/۱میلیون نفری آلبانیایی‌تبارهای کوزوو تنها استقلال می‌خواهند.

در همین حال سفیر روسیه در شورای امنیت اعلام کرد که مذاکره هنوز تنها راه پایان دادن به این بحران است. مقامات محلی کوزوو در پایان جلسه شورای امنیت اعلام داشتند که به زودی به طور یک‌جانبه اعلام استقلال خواهند کرد. از یک سال پیش تاکنون نیروهای ناتو کنترل امنیتی کوزوو را در دست گرفته‌اند. ۱۶هزار سرباز ناتو در این استان حضور دارند.

در همین حال، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با یک روزنامه روسی اعلام کرد که روسیه هرگونه تلاش شورای امنیت را برای حمایت از استقلال استان کوزووی صربستان وتو خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به روزنامه ورمیا نووستی گفت: در صورتی که قطعنامه‌ای پیشنهاد شود که اعلام استقلال یک جانبه کوزوو را تایید کند وتو هم در کار خواهد بود. این نخستین باری نیست که روسیه تهدید کرده است که حمایت سازمان ملل را از استقلال کوزوو وتو می‌کند.

این در حالی است که آمریکا و اتحادیه اروپا از این طرح حمایت کرده‌اند. روسیه از صربستان حمایت می‌کند که می‌گوید این استان با اکثریت آلبانیایی تبارها باید اجازه خودمختاری داشته باشد اما نه بیش از آن.

این مصاحبه لاوروف دو روز پیش از نشست شورای امنیت سازمان ملل که نتوانست این بن بست را حل کند، انجام شد. روسیه که هم پیمان صربستان است یکی از ۵کشوری است که از حق وتو برخوردار است.