از«هیوندای» تا کاخ ریاست جمهوری

مدیر عامل یکی از غول‌های اقتصادی کره جنوبی رییس‌جمهور شد. لی میونگ باک به ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی انتخاب شد

از هیوندای تا کاخ ریاست جمهوری

گروه بین‌الملل- مردم کره‌جنوبی سرانجام لی‌میونگ باک، مدیرعامل اسبق شرکت هیوندای موتورز را به عنوان رییس‌جمهوری بعدی خود انتخاب کردند. انتخابی که می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای در بخش‌های سیاسی و اقتصادی این کشور داشته باشد.

لی‌میونگ باک در دهه ۱۹۸۰ میلادی مدیر شرکت عظیم هیوندای بود. او را یکی از سه مدیری می‌دانند که هیوندای را به غول اقتصادی کره‌جنوبی تبدیل کرد. الگوی درهای باز سبب شد تا هزاران فکر و ایده جدید وارد این شرکت شد. با این وجود او اکنون دارای یک پرونده فساد مالی نیز هست که براساس آن به پرداخت رشوه و همچنین جعل اسناد مالی در بازار سهام متهم شده است.

انتخابات این دوره ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی در حقیقت جدالی بین تفکرات و وعده‌های اقتصادی در برابر اولویت‌های ملی‌گرایانه و موضوع اتحاد با کره‌شمالی بود. لی میونگ باک در تمام طول مبارزات انتخاباتی خود وعده افزایش رشد اقتصادی و گسترش تجارت آزاد را می‌داد در حالی که حزب حاکم به رهبری رییس‌جمهوری کنونی بیشتر بر موضوعاتی همچون تعامل سیاسی با همسایگان و اتحاد دو کره متمرکز شده بود. دست آخر نیز مردم کره‌جنوبی بین این دو تفکر، رشد اقتصادی بیشتر را انتخاب کردند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد افزایش قیمت مسکن و همچنین کاهش امنیت شغلی از دیگر مسائلی بوده است که نامزد حزب رییس‌جمهوری روه را به شکست خورده این انتخابات تبدیل کرده است.

چانگ دائه ریونگ، استاد دانشکده تجارت دانشگاه یون‌سی کره‌جنوبی، درباره دلیل پیروزی لی می‌گوید: «لی میونگ‌باک از جنس دیگری ساخته شده و با دیگران فرق دارد، حمایت مردم از او از مرزهای تقسیمات حزبی فراتر رفته است. او پیش از هر چیز یک تاجر موفق است و این پیش‌زمینه موجب شده تا مردم تصور کنند که تجارت و کسب و کار در دوران ریاست‌جمهوری او رونق بیشتری داشته باشد».در حقیقت نیز باید اذعان کرد که اقتصاد در کانون سیاست‌های آتی لی میونگ‌باک قرار دارد و خود او نیز دوشنبه زمانی که پای صندوق رای حاضر شد، از هوادارانش تشکر کرد که باوجود آن چه او تهمت‌ها و افتراها خواند، به او رای داده‌اند و با اشاره به قرار گرفتن اقتصاد در محور سیاست‌های خود گفت: «این مرتبه باید بدون هیچ تردیدی شیوه عملکرد دولت را تغییر دهیم».

لی‌میونگ باک که فردی عمل‌گرا در این کشور شناخته می‌شود را می‌توان یک افراطی نامید. او آشکارا مخالفت خود را با سیاست‌های دولت کره‌شمالی اعلام کرده است و در نخستین سخنرانی خود پس از قطعی شدن پیروزی اعلام کرد که در انتقاد از «رژیم خودکامه کره‌شمالی» ترسی به خود راه نخواهد داد.

این اظهارات در حالی بیان شده است که سیاستمداران لیبرال کره‌جنوبی در یک دهه گذشته همواره با نرمش در مقابل پیونگ‌یانگ ظاهر شده‌اند و همواره نیم‌نگاهی به اتحاد دو کره داشتند. کیم دائه جونگ رییس‌جمهوری کره‌شمالی در سال‌های پایانی دهه ۹۰میلادی با طراحی سیاست خورشید درخشان فعالیت‌های گسترده‌ای را برای اتحاد دو کره آغاز کرد. با این وجود پس از کنار رفتن کیم دائه جونگ در سال ۲۰۰۳ و روی کار آمدن روه موهیون افول سیاست خورشید درخشان آغاز شد. به عقیده تحلیلگران روه موهیون نتوانست سیاست خورشید درخشان را که اتحاد دو کره را در زمانی مناسب پیگیری می‌کرد با شرایط و الزامات زمان وفق دهد و تنها به تکرار آنچه کیم دائه جونگ با توجه به شرایط زمان خود انجام می‌داد پرداخت. به این ترتیب خورشید درخشان رو به افول گذاشت و کارکرد خود را از دست داد. درواقع روه موهیون نتوانست در دوران ریاست‌جمهوری خود پیونگ یانگ را به تعامل سیاسی کارآمد و مثبت با سئول وا دارد. در مقابل کره شما لی از این فرصت استفاده کرده و شروع به گرفتن امتیازهای مالی و کمک‌های بلاعوض از دولت سئول کرد، بدون آنکه در مقابل به انجام کاری یا اقدام سیاسی مثبتی متعهد شود.

اکنون با روی کار آمدن لی‌میونگ باک این رویه نیز به پایان خواهد رسید و دور جدیدی از تعامل بین دو کره آغاز خواهد شد. لی میونگ باک در مبارزان انتخاباتی خود اعلام کرده بود که حاضر به ادامه گفت‌وگوها برای اتحاد دو کره است و تلاش خود را انجام خواهد داد اما به هیچ عنوان زیر فشار تلاش‌های یکجانبه نخواهد رفت.

امسال نیز روه موهیون با تصور اینکه سیاست خورشید درخشان همچنان برگ برنده‌ای در دست احزاب چپ‌گرای کره‌جنوبی محسوب می‌شود و با این خیال که هنوز با اتکا به احساسات مردم کره‌جنوبی درباره اتحاد نهایی دو کره می‌توان آرای خوبی برای حزب به ارمغان آورد، چانگ را که قبلا وزیر اتحاد دو کره در کابینه‌اش بود، به عنوان نامزد حزب اتحاد نوین دموکراتیک انتخاب کرد.

اما در مقابل این لی بود که در انتخابات کسی که معتقد است شرط تداوم کمک‌های کره‌جنوبی به کره‌شمالی نشان دادن حسن نیت از سوی همسایه شمالی است. لی می‌گوید سئول به اندازه کافی تا امروز به پیونگ‌یانگ کمک کرده و به همان اندازه از سوی پیونگ یانگ پاسخ مثبت نشنیده است.

به اعتقاد او اکنون نوبت آن است که کره‌جنوبی کمک‌ها را به کره‌شمالی قطع کرده و منتظر بنشیند تا پیونگ یانگ تمایل خود را به تداوم این سیاست‌ها با گام‌هایی موثر در جهت هدف نهایی سیاست خورشید درخشان ثابت کند.

به این ترتیب پیروزی لی نه فقط به مثابه شکست نحوه اجرای سیاست خورشید درخشان در دولت قبلی بلکه در حقیقت زنگ خطری نیز برای پیونگ یانگ است که فارغ از کمک‌های اقتصادی و انرژی در قالب همکاری با اجلاس شش جانبه، برای بقای خود به موادغذایی نیازمند است که در قالب کمک‌های بشردوستانه از کره‌جنوبی به این کشور ارسال می‌شود.

کره‌شمالی در سال‌های گذشته به خصوص از اواسط دهه ۱۹۹۰ تاکنون بارها دچار قحطی شده و در این مقطع زمانی خاص که کره‌جنوبی احتمالا سیاست‌های خود را در قبال این کشور تغییر خواهد داد بیش از همیشه به موادغذایی اهدایی از سوی همسایه جنوبی خود محتاج است چرا که در سال گذشته مناطق زیر کشت کره‌شمالی شاهد چندین سیل ویران‌کننده بوده و میزان تولیدات مواد غذایی در این کشور به شدت کاهش پیدا کرده است.در همین حال آسوشیتدپرس گزارش داد: لی میونگ باک که در انتخابات روز چهارشنبه به طور قاطع پیروز شد، نماینده حزب محافظه‌کار مخالف موسوم به «حزب ملی بزرگ» است که به شدت منتقد سیاست تقابل کره جنوبی علیه پیونگ یانگ بوده است.

اگرچه رییس‌جمهور جدید کره‌جنوبی رییس اجرایی سابق کمپانی هیوندای که فردی عمل گراست در مقابل کمک کره‌جنوبی به پیونگ یانگ خواستار اقدامات متقابل کره شمالی شده است، ولی در مجموع فردی کمتر افراطی محسوب می‌شود.لی میونگ باک، طی یک کنفرانس خبری گفت: فکر می‌کنم اجتناب بی‌قید و شرط از انتقاد کردن از کره شمالی کار مناسبی نباشد، فکر می‌کنم اگر ما با مهربانی سعی کنیم که به نارسایی‌های کره شمالی اشاره کنیم این کشور جامعه سالم‌تری خواهد داشت.

لی میونگ باک هم چنین از کره شمالی خواست که برنامه تسلیحاتی هسته‌ای خود را لغو کند و گفت، سئول تنها پس از خلع سلاح هسته‌ای پیونگ یانگ روابط تجاری عادی با کره شمالی برقرار خواهد کرد.

رییس‌جمهور منتخب کره‌جنوبی تصریح کرد: مهم‌ترین چیز برای کره شمالی رها شدن از شر سلاح‌های هسته‌ای است. تبادلات اقتصادی همه جانبه می‌تواند پس از لغو برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی صورت بگیرد. دفتر لی میونگ باک طی بیانیه‌ای اعلام کرد، لی میونگ باک هم چنین اواخر روز پنجشنبه با جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا به طور تلفنی صحبت کرد. وی در این مکالمه متعهد شد که روابط دو کشور تقویت شود و دو طرف با همکاری هم بن بست ایجاد شده بر سر برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی را حل و فصل کنند.

در این بیانیه آمده است: در جریان این مکالمه هفت دقیقه‌ای بوش انتخاب لی میونگ باک به عنوان رییس‌جمهور کره‌جنوبی را تبریک گفت و روی تبدیل شدن شبه جزیره کره به منطقه‌ای عاری از تسلیحات هسته‌ای و اتخاذ یک رویکرد قاطعانه نسبت به پیونگ یانگ برای دستیابی به این هدف تاکید کرد.

دفتر لی میونگ باک افزود: لی هم چنین دعوت جورج بوش برای سفر به آمریکا را پذیرفت.