کاهش رشد اقتصادی تهدیدی برای جهانی شدن

گروه بین‌الملل - وضعیت نامتعادل بازارهای مالی، قیمت بالای نفت و تجارت نامتعادل جهانی اصلی‌ترین ریسک‌های اقتصاد جهانی از دیدگاه صندوق بین‌المللی پول است. جان لیپسکی اقتصاددان ارشد و مدیر داخلی صندوق بین‌المللی پول در تشریح دلایل کاهش چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان از دید این سازمان به عوامل فوق اشاره کرده و گفت: سقوط ارزش دلار و بحران وام‌های اعتباری چشم‌انداز آینده اقتصاد آمریکا را مبهم کرده است. اما آنچه مشخص است اینکه رشد اقتصاد ایالات‌ کاهش خواهد یافت و به تبع آن میانگین رشد اقتصادی جهان نیز پایین خواهد آمد. این اقتصاددان پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی در سال آینده میلادی را ۸/۴درصد عنوان کرد. در حالی که این تخمین پیش از این ۲/۵درصد بود.

این اقتصاددان برجسته در ادامه گفت: اقتصاد ایالات متحده را مجموعه‌ای از ریسک‌ها احاطه کرده‌اند که ریسک بخش مسکن و ریسک موسسات مالی و بانک‌ها در بازار سهام اصلی‌ترین آنها به حساب می‌آید. به عقیده لیپسکی اقتصاد ایالات‌متحده همواره بازتاباننده وضعیت کلی اقتصاد جهان است.

مدیر داخلی صندوق بین‌المللی پول اشاره می‌کند که در اروپا و ژاپن نیز در سال آینده رشد اقتصادی آهسته‌تر خواهد شد چراکه این اقتصادها به شدت از اقتصاد ایالات‌متحده تاثیر می‌پذیرند و ریسک‌های آمریکا روی اقتصاد اروپا و به‌خصوص ژاپن اثر می‌گذارد. اگرچه در ابتدا شاهد یک جهش در رشد اقتصادی اروپا خواهیم بود، اما در تداوم بحران در ایالات‌متحده اروپا نیز با کاهش رشد اقتصادی همراه خواهد شد. این جهش اولیه به دلیل تغییر در ورود پول‌ها به بازارهای مالی است اما نمی‌تواند برای مدت طولانی نقش مثبت خود را ایفا کند.

به اعتقاد کارشناسان صندوق بین‌المللی پول اقتصادهای نوظهور در سال ۲۰۰۷ نقش موثر رشد اقتصاد جهانی را برعهده داشتند و در سال ۲۰۰۸ نیز این نقش را ایفا خواهند کرد. اما خود اقتصادهای نوظهور نیز با ریسک‌هایی روبه‌رو هستند که شرایط تورمی یکی از اصلی‌ترین آنها است. اقتصادهای نوظهور به دلیل سرعت رشد اقتصادی با چالش‌هایی روبه‌رو شده‌اند. در اثر بستر مناسبی که طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ میلادی در جهان ایجاد شد اقتصادهای نوظهور توانستند به رشد اقتصادی بالایی دست پیدا کند. اما سرعت گردش پول در برخی از آنها بیش از ظرفیت اقتصاد آنها رسیده است و این مساله می‌تواند ریسک تورم را در آنها بالا ببرد.

وی در پاسخ به این سوال که برخی فکر می‌کنند ایالات‌متحده به گوشه اقتصاد جهانی رانده شده است و نقش سابق خود را در رشد اقتصاد جهان از دست داده است، گفت: هرگز چنین سخنی را نگویید. در نظر داشته باشید که حجم مصرف در ایالات‌متحده و میزان هزینه کردن خریداران در این اقتصاد با هیچ اقتصاد دیگری در جهان قابل‌مقایسه نیست. اگر موتور خرج کردن شهروندان در آمریکا به کار افتد می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از مقامات صندوق بین‌المللی پول گزارش داد که ممکن است روند جهانی شدن به دلیل کاهش رشد اقتصادی مختل شود. این می‌تواند یک ریسک برای آینده جهان باشد. کاهش رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه می‌تواند بار دیگر موجب چرخش آنها به سوی سیاست‌های توسعه‌ای درون‌زا شود. در این حالت بار دیگر شاهد شروع یک گسست در سطح اقتصاد جهان خواهیم بود. رشد اقتصادی قدرتمند در کنار موازنه تجاری بین کشورهای جهان می‌تواند همانند زنجیری محکم کشورهای جهان را در حلقه جهانی شدن حفظ کند.