اختلاف دولت و اقتصاددانان در مورد آینده اقتصاد ایالات متحده

گروه بین‌الملل - کسری تجاری ایالات متحده به پایین‌ترین میزان در دو سال گذشته رسید. این کاهش امیدواری‌ها را در نزد اقتصاددانان آمریکایی برای مهار کسری تجاری فزآینده ایالات متحده افزایش داده است.

به گزارش دپارتمان تجاری و بازرگانی ایالات متحده کسری تجاری این کشور در پایان ربع سوم سال به ۱۷۸میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار رسیده است که پایین‌ترین میزان از سپتامبر ۲۰۰۵ تاکنون است. به گزارش آسوشیتدپرس اصلی‌ترین عامل این کاهش ۵/۵درصدی سقوط ارزش دلار در برابر ارزهای عمده جهان به خصوص یورو بوده است.

به عقیده کارشناسان روند کاهش کسری تجاری ایالات متحده در سه ماه پایانی سال نیز ادامه خواهد یافت. چرا که در این سه ماه نیز ارزش دلار با کاهش چشمگیری روبه‌رو بوده است.

جورج بوش رییس جمهوری ایالات متحده دیروز با اشاره به این گزارش، وضعیت اقتصادی کشورش را بسیار خوب عنوان کرد و گفت: ما با تهدیدهایی همچون رکود بخش مسکن، افزایش قیمت انرژی و بحران اعتبارات روبه‌رو هستیم اما این بدان معنی نیست که بگوییم اقتصاد آمریکا در خطر رکود قرار دارد.

جورج بوش همچنین اعلام کرد که بانک مرکزی به دقت شرایط اقتصادی را چه در زمینه تورم و چه در بخش مالی و اعتباری زیر نظر دارد و از این رو همه چیز تحت کنترل است. وی به فشارهای مقطعی به اقتصاد آمریکا اشاره کرد و گفت: نشانه‌ای که بر رکود تاکید کند وجود ندارد.

جورج بوش با انتقاد از سیاست‌هایی که قصد افزایش مالیات‌ها را دارند، گفت: اقتصاد آمریکا در حال رشد خوبی است و کنگره با این امیدواری را به جامعه بدهد.

سخنان جورج بوش یک روز پس از آن انجام شد که آلن گرینسپن رییس سابق فدرال رزرو از خطراتی که اقتصاد آمریکا را تهدید می‌کنند سخن گفت و آن خطرات را جدی دانست.

گرینسپن که هنوز نظراتش برای اقتصاددانان و فعالان اقتصادی به خصوص معامله‌گران وال‌استریت اهمیت دارد در سخنرانی خود گفت: اقتصاد آمریکا با خطر رکود روبه‌رو است.

این ریسک اکنون افزایش یافته و به ۵۰درصد رسیده است. وی گفت: بحران وام‌های اعتباری بیش از حد گسترش پیدا کرده است و با توجه به گسترش آن به اروپا و ژاپن می‌توان گفت که احتمال رکود افزایش بیشتری نیز پیدا کرده است.

گرینسپن در ادامه این سوال را مطرح کرد که آیا احتمال رکود اقتصادی آمریکا ۶۰ یا ۷۰درصد نیست؟ رییس سابقه فدرال رزرو در ادامه با ابراز نگرانی از وضعیت موسسات مالی و اعتباری در بازار سهام گفت: نشانه‌های اولیه و ضعیف تورم و رکود اقتصادی در کشور دیده می‌شود.

وی سپس افزود: بیست سال گذشته یک دوره قابل توجه برای اقتصاد آمریکا بود و در طول این سال‌ها ما توانستیم با تورم مقابله کنیم اما اکنون کاملا روشن است که این دوره به پایان رسیده است.

در همین حال گروهی از اقتصاددانان مراکز تجاری در ایالات متحده نیز گزارش جورج بوش را بسیار خوش‌بینانه توصیف کردند. به اعتقاد این افراد کاهش‌های مداوم نرخ بهره نتوانسته تحرک مورد انتظار را در بازارها ایجاد کند و ممکن است کاهش نرخ بهره تنها به افزایش تورم دامن بزند.

همچنین بحران وام‌های اعتباری بسیار جدی‌تر از آنی است که تصور می‌شد. سررسید وام‌ها یکی پس از دیگری فرا می‌رسد ولی وام گیرندگان توانایی پرداخت وام‌های خود را ندارند.

به اعتقاد این کارشناسان تزریق پول به بازار اعتبارات از طریق بانک‌های مرکزی تنها بر تعداد وام گیرندگان اضافه می کند. در حالی که باید فکری برای بخش مسکن کرد.