گروه بین‌الملل- اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول(IMF) موافقت کردند تا با یک کمک مالی سیزده میلیارد دلاری، مانع از ورشکستگی اقتصاد قبرس شوند. به گزارش بی‌بی‌سی، قبرس در مقابل موافقت خود را با کاهش کسری بودجه خود از طریق کوچک کردن بخش بانکی و افزایش مالیات‌ها اعلام کرده است. توافق طرفین پس از ساعت‌ها مذاکره در بروکسل میان وزرای دارایی هفده کشور عضو منطقه اقتصادی یورو و مقام‌های صندوق بین‌المللی پول صورت گرفت. اعطای کمک‌های مالی به قبرس تاحدی بحث برانگیز بود، زیرا کشورهایی مثل آلمان نگران هستند که این کمک مالی در دست ثروتمندان روسی قرار گیرد که حساب‌های بانکی در قبرس دارند و در این کشور سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داده‌اند. گروه بین‌الملل- اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول(IMF) موافقت کردند تا با یک کمک مالی سیزده میلیارد دلاری، مانع از ورشکستگی اقتصاد قبرس شوند.

به گزارش بی‌بی‌سی، قبرس در مقابل موافقت خود را با کاهش کسری بودجه خود از طریق کوچک کردن بخش بانکی و افزایش مالیات‌ها اعلام کرده است. توافق طرفین پس از ساعت‌ها مذاکره در بروکسل میان وزرای دارایی هفده کشور عضو منطقه اقتصادی یورو و مقام‌های صندوق بین‌المللی پول صورت گرفت. اعطای کمک‌های مالی به قبرس تاحدی بحث برانگیز بود، زیرا کشورهایی مثل آلمان نگران هستند که این کمک مالی در دست ثروتمندان روسی قرار گیرد که حساب‌های بانکی در قبرس دارند و در این کشور سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داده‌اند.

گفته شده است که روسیه نیز احتمال دارد به کمک قبرس بشتابد و وزیر دارایی قبرس قرار است فردا، دوشنبه، برای دیدار با مقام‌های روسیه به مسکو سفر کند. اقتصاددانان می‌گویند بسیاری از شهروندان روسیه در سیستم بانکی قبرس دارای حساب‌های بانکی هستند.

یونان خود برای نجات از ورشکستگی به میلیاردها دلار کمک خارجی نیاز داشت و کشورهای منطقه اقتصادی یورو و صندوق بین‌المللی پول این کمک را در اختیار این کشور قرار داده‌اند. دولت یونان در ازای دریافت این کمک مالی، دست به کاهش هزینه‌ها و افزایش مالیات زده که منجر به بروز نارضایتی‌های گسترده‌ای در کشور شده است.

سیاست‌های دولت همچنین موجب شده است نرخ بیکاری به بیش از ۲۶ درصد برسد. قبرس پنجمین کشوری است که از کشورهای عضو منطقه اقتصادی یورو برای حل بحران اقتصادی خود کمک مالی دریافت می‌کند.