استقرار سیستم‌های دفاعی در سواحل غربی آمریکا

چاک هیگل، وزیر دفاع جدید ایالات‌متحده، اعلام کرد که کشورش سیستم‌های دفاعی خود را در سواحل غربی افزایش خواهد داد. او تاکید کرد که این تصمیم برای مقابله با تهدیدهای کره‌شمالی انجام خواهد گرفت. به گزارش منابع خبری، اتخاذ این تصمیم از سوی دولت آمریکا نقض تصمیمی است که در سال ۲۰۱۰ برای توقف گسترش سامانه دفاع موشکی پس از نصب ۳۰ سیستم بازدارنده گرفته شده بود. دولت جورج بوش قصد داشت ۴۴ سیستم بازدارنده در این ناحیه مستقر کند. این سامانه می‌تواند موشک‌های دوربرد در حال پرواز را پیش از رسیدن به خاک ایالات‌متحده ردیابی و منهدم کند.

هیگل در همین‌باره گفت که ۱۴ سیستم بازدارنده موشکی در کالیفرنیا و آلاسکا مستقر خواهند شد که می‌توانند موشک‌ها را در هوا ردیابی و منهدم کنند.

به گفته او قرار است تا سال ۲۰۱۷ این سیستم‌ها در این دو ناحیه مستقر شوند. پیشتر، ۳۰ عدد از این دستگاه‌ها در این دو ایالت نصب شده بودند.

وزیر دفاع ایالات‌متحده همچنین اضافه کرد که رفتار و تهدیدهای اخیر کره شمالی باعث شده است که ایالات‌متحده به فکر افزایش قدرت بازدارنده در سواحل غربی بیفتد.

کره شمالی ماه گذشته سومین آزمایش هسته‌ای خود را با وجود هشدارهای جامعه بین‌المللی انجام داد و ایالات‌متحده را تهدید به حمله اتمی کرد. با این همه متخصصان بر این باورند که کره شمالی سال‌ها با توانایی ساخت موشک‌هایی که بتوانند به قاره آمریکا دستیابی پیدا کنند، فاصله دارد. چاک هیگل در همین‌ زمینه گفت که آمریکا در ژاپن نیز، سیستم‌های رادار‌یاب نصب خواهد کرد. او هزینه استقرار ۱۴ عدد از این دستگاه‌ها را در آلاسکا حدود یک میلیارد دلار ارزیابی کرد. رییس جدید پنتاگون که در نخستین روزهای فعالیت خود به سر می‌برد، به خبرنگاران گفته‌است که ایالات‌متحده ۱۴ ره‌گیر موشکی مستقر در زمین به مجموعه ره‌گیرهایش اضافه می‌کند و به این ترتیب شمار آنها به ۴۴ می‌رسد.

هیگل همچنین گفت که طرح آمریکا برای استقرار دومین رادار ره‌گیری در ژاپن هم در دستور کار قرار خواهد گرفت. اجرای این دو طرح در حدود یک میلیارد دلار هزینه برای دولت آمریکا در بر خواهد داشت.

در زمان ریاست جمهوری جورج بوش، دو پایگاه در ایالت‌های آلاسکا و کالیفرنیا، برای مقابله با حمله احتمالی کره شمالی ساخته شدند، اما به دلیل مشکلات فنی، تکمیل این پایگاه‌ها به تعویق افتاد. هیگل تاکید کرد که قرار است آزمایش‌های بیشتری برای بررسی سیستم‌های فعلی در این پایگاه‌ها انجام شود و بعد از آن دستگاه‌های جدید مستقر شوند.

به گزارش سی‌ان‌ان، بخشی از این برنامه شامل بازگشایی یک پایگاه موشکی در ایالت آلاسکا است و بخشی دیگر از این ره‌گیرها قرار است در ایالت کالیفرنیا واقع در غرب ایالات‌متحده مستقر شوند.

این ره‌گیرها قرار است موشک‌های دور برد را پیش از این که به خاک آمریکا برسند، هدف بگیرند و سرنگون سازند.

کره شمالی اخیرا تهدید کرده است که کره‌جنوبی را به «دریایی از آتش» تبدیل می‌کند و ایالات‌متحده را نیز به حمله هسته‌ای پیش‌دستانه تهدید کرده است.

کاخ سفید و مقامات نظامی ایالات‌متحده هم در مقابل تاکید کرده‌اند که می‌توانند در مقابل هرگونه تهدید این‌چنینی از خود دفاع کنند.

باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده در مصاحبه‌ای با تلویزیون خبری ای.بی.سی در همین‌باره گفت که فکر نمی‌کند کره شمالی بتواند این تهدیدش را از پیش ببرد.

او اضافه کرد: «آنها احتمالا نمی‌توانند

(این کار را بکنند) ولی ما هم دوست نداریم جایی برای تهدید باقی بگذاریم.»

پنتاگون در سال ۲۰۱۱، کمتر از دو سال پیش، پایگاه شماره یک موشکی در آلاسکا را به دستور دولت باراک اوباما مهر و موم کرد و وزارت دفاع آن را یک پایگاه غیرعملیاتی اعلام کرد.

آن‌زمان مقامات پنتاگون گفته بودند که راه‌اندازی مجدد این پایگاه می‌تواند دو سال به طول بیانجامد و ۲۰۰ میلیون دلار هزینه در بر داشته باشد. پنتاگون اضافه کرده بود که «هیچ تهدید جاری و هیچ برنامه‌ای وجود ندارد که راه‌اندازی مجدد این پایگاه را در آینده ضروری کند».

جیمز میلر، معاون وزیر دفاع ایالات‌متحده در امور سیاست‌گذاری، روز سه‌شنبه ۲۲ اسفند، گفته بود که «در صورت نیاز»، پنتاگون توانایی به‌کارگرفتن ۱۴ ره‌گیر موشکی دیگر را دارد. او البته حرفی از این نزده بود که چنین تصمیمی گرفته شده است.

میلر در همان روز اضافه کرد: «سیاست ما این است که از هر تهدیدی، جلوتر باشیم و همچنان مطمئن باشیم که از هر حمله احتمالی موشک‌های قاره‌پیما در امان هستیم».

جیمز میلر یادآوری کرد که در دسامبر گذشته، کره شمالی یک ماهواره به فضا فرستاد تا مهارتش را در برخی از فناوری‌هایی که برای تولید موشک قاره‌پیما نیز لازم است، نشان دهد. او گفت: «نگرانی ما درباره توانایی احتمالی پیونگ‌یانگ برای حمله با موشک قاره‌پیما با تمرکز حکومت کره شمالی بر تولید سلاح هسته‌ای در هم آمیخته است. سومین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در ماه گذشته، آشکارا نشان می‌دهد که این کشور یک تهدید جدی برای همه کشورهای جهان است.»

سخنان چاک هیگل پیرامون برنامه‌های واکنشی دولت آمریکا یک هفته پس از تهدیدات بی‌سابقه کره شمالی علیه این کشور بیان شده است. کره شمالی به تازگی و پس از لغو همه معاهدات صلح با کره جنوبی آمریکا را تهدید به حمله اتمی پیش‌گیرانه کرده است.

به گزارش رویترز کارشناسان می‌گویند کره‌شمالی اگرچه بیش از یک دهه برای توسعه توانمندی‌های هسته‌ای خود کوشیده اما با دستیابی به قابلیت حمله اتمی به خاک آمریکا سال‌ها فاصله دارد.

با این همه تهدیدات پرحرارت مقامات کره‌شمالی و آزمایش‌های موشکی جدید بر تنش‌های موجود میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ افزوده و مقامات دفاعی آمریکا را به تامل برای طراحی تدابیر جدید واداشته است.