چینی‌ها رابرت زولیک را توجیه می‌کنند

گروه بین‌الملل - رابرت زولیک رییس بانک جهانی راهی چین شده است تا در سفری پنج روزه از نزدیک شاهد چگونگی روند توسعه چین باشد. وی در دومین روز سفر خود به چین از چند طرح توسعه‌ای کشاورزی که با وام‌های بانک جهانی پیش برده شده‌اند دیدار کرد. رابرت زولیک در پکن در جمع خبرنگاران گفت: من به چین آمده‌ام تا در مورد چگونگی توسعه چین دانسته‌های خود را افزایش دهم و بدانم که چین چگونه به رشد بالای اقتصادی دست پیدا کرده است. وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: برای بانک جهانی مهم است که بداند چین با مسائلی که موردتوجه جامعه جهانی است چگونه برخورد می‌کند. مسائلی همچون توجه به محیط‌زیست در کنار توسعه بخش‌های اقتصادی. رابرت زولیک قرار است در دیدار از چین با تنی چند از وزرای کابینه و سران این کشور گفت‌و‌گو کند. محور این گفت‌و‌گوها استراتژی‌های توسعه در چین خواهد بود.

او در اولین دیدار رسمی خود در پکن با بوژیلای وزیر بازرگانی و از مقامات حزب کمونیست چین دیدار و گفت‌و‌گو کرد. در این دیدار که تنها کلیات آن در اختیار رسانه‌های خارجی قرار گرفته است دو طرف در مورد آینده همکاری‌های بانک جهانی و چین و چگونگی این تعامل گفت‌و‌گو کردند.

به اعتقاد تحلیلگران چین به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد نوظهور به شدت تمایل دارد تا نقش خود را در نهادهای بین‌المللی مالی همچون بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول افزایش دهد به همین منظور دعوت از رییس‌بانک جهانی نیز در همین راستا صورت می‌گیرد.

با این وجود چین برای آنکه بتواند در این نهادهای مالی هانی نقشی تصمیم‌گیرنده را ایفا کند هنوز راه طولانی را در پیش دارد.

در همین حال روزنامه فایننشال‌تایمز در گزارشی درخواست افزایش صد درصدی وام‌های بانک جهانی به چین را عامل مهمی در سفر رابرت زولیک به چین دانست. چین قصد دارد میزان وام‌های دریافتی خود را از بانک جهانی به دو برابر حجم کنونی برساند. به همین منظور از رییس این سازمان و کارشناسان آن دعوت کرده‌است تا از نزدیک شاهد اجرای طرح‌هایی که با وام‌های گذشته بانک جهانی راه‌اندازی شده‌اند باشند. چین اگرچه از رشد اقتصادی بالا و شتابانی بهره می‌برد اما به دلیل نارسایی اقتصاد دولتی، توزیع ثروت میان تمامی اقشار این کشور به خوبی صورت نمی‌گیرد. هنوز میلیون‌ها کارگر دراین کشور با دستمزد یک دلاردر روز کار می‌کنند و به همین دلیل است که این کشور نیازمند وام‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای است.

چین طی سه سال گذشته مجموعا درحدود ۴۰میلیارد دلار از بانک جهانی وام دریافت کرده است. اما طرح‌های توسعه‌ای این کشور نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری هستند. در همین حال روزنامه‌های آمریکایی گزارش دادند که گفت‌و‌گو در مورد آلودگی هوا در چین و تاثیر آن بر روند گرمایش زمین از دیگر موارد مورد گفت‌و‌گو در سفر پنج‌روزه رابرت زولیک به چین خواهد بود. چندی قبل بانک جهانی در گزارش خود از وضعیت رعایت استانداردهای زیست‌محیطی در چین ابراز نگرانی کرده‌ و این کشور را دومین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان عنوان کرد. مقامات چینی نسبت به این گزارش اعتراض کردند.

چراکه گزارش بانک جهانی به این نکته اشاره کرده بود که سالانه افراد زیادی در چین بر اثر آلودگی هوا در شهرهای بزرگ جان خود را از دست می‌دهند. در آستانه این سفر مقامات چینی اعلام کردند که استانداردهای محیط‌زیستی را در صنایع افزایش داده‌اند و خواستار تجدیدنظر بانک جهانی در گزارش‌های آینده هستند.