گروه بین‌الملل- وال‌استریت با تنزل شاخص‌ها در روز سه‌شنبه نارضایتی خود را از تصمیم بانک آمریکا در کاهش ۲۵/۰درصدی نرخ بهره اعلام کرد.

به گزارش رویتر از نیویورک، بانک مرکزی ایالات متحده پس از جلسه روز سه‌شنبه اعلام کرد که نرخ بهره کشور را ۲۵/۰درصد دیگر تقلیل داده است. سرمایه‌گذاران وال‌استریت با توجه به سخنان مقامات بانک قبل از جلسه و نیز آمار و ارقام اقتصادی انتظار کاهش نرخ بهره را داشتند اما آنچه برای آنها مطلوب‌تر بود، کاهش نیم درصدی نرخ بهره بود در واقع بازار امیدوار بود بانک با توجه به کسادی اقتصادی برای کمک به رشد اقتصاد بانک نرخ بهره را نیم درصد کاهش دهد بنابراین آنچه عملا اتفاق افتاد، خلاف انتظارات بازار بود. بانک مرکزی آمریکا همچنین نرخ تنزیل را هم ۲۵/۰درصد تنزل داد. به این ترتیب نرخ بهره در ایالات متحده به ۲۵/۴ و نرخ تنزیل ۷۵/۴درصد رسید. کاهش نرخ تنزیل دسترسی بانک‌ها به پول نقد را تسهیل می‌سازد. بانک در بیانیه خود درباره کسادی بخش مسکن و وضعیت بحرانی وام‌های مسکن اشاره کرد اما همچنین نتیجه گرفت که این اخبار آن قدر متقاعدکننده نبود که بانک بی‌توجه به فشارهای تورمی، نرخ بهره را بیش از ۲۵/۰درصد تقلیل دهد. مقامات بانک توضیح دادند که ۲۵/۰درصد تقلیل نرخ بهره به رشد اقتصادی معتدلی کمک خواهد کرد و از طرف دیگر به بازار اعتماد و اطمینان کافی برای فعالیت خواهد بخشید. بیل نپ یکی از اقتصاددانان بازار معتقد است تقلیل ۲۵/۰درصدی نرخ بهره مانند یک تلگراف به بازار است که به ما می‌گوید این میزان تقلیل برای تسکین آلام و دردهای بازار در نتیجه بحران اعتبارات و نیز کسادی رشد اقتصادی کافی است. به اعتقاد این اقتصاددان، بانک می‌خواهد آرام‌آرام به روند رشد اقتصادی کمک کند.

از طرف اقدام بانک در کاهش نرخ تنزیل کمک به بانک‌ها برای قرض گرفتن مستقیم پول است که به این ترتیب پول را سریعا به سیستم بانکی وارد می‌شود و این خود چرخ‌های وام‌دهی بانک‌ها را تقویت می‌کند. تحلیلگران در توضیح روند منفی بازار در روز سه‌شنبه می‌گویند، اقدام بانک نگرانی وال استریت را درباره کاهش هزینه مصرف‌کنندگان تخفیف نداد و از طرفی اخبار نگران‌کننده از وضعیت مالی بانک‌ها و موسسات مالی نارضایتی سرمایه‌گذاران را از عدم‌کاهش نیم‌درصدی بانک دو چندان کرد. به این ترتیب، شاخص سهام داوجونز در روزی بد و عجیب ۲۹۴واحد یا ۱۴/۲درصد از دست داد و به واحد ۱۳۴۳۳ رسید. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۳۸ واحد یا ۵۳/۲درصد ضرر کرد و به واحد ۱۴۷۸رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۶۷واحد یا ۴۵/۲درصد از دست داد و به واحد ۲۶۵۲ رسید.

در ژاپن بازار سهام توکیو تحت‌تاثیر تنزل شدید سهام در وال‌استریت و نیز برآورده نشدن انتظارات سرمایه‌گذاران برای کاهش نیم‌درصدی، روز چهارشنبه را با تنزل سپری کرد. شاخص سهام نیکی ۲۹۵واحد یا ۸۴/۱درصد از دست داد و به واحد ۱۵۷۵۰ رسید.شاخص سهام توپیکس هم ۲۶واحد یا ۶۹/۱درصد ضرر کرد و به واحد ۱۵۴۱ رسید. در هنگ‌کنگ هم شاخص هنگ‌کنگ ۳درصد تنزل یافت که بالاترین میزان تنزل این شاخص در سه هفته اخیر است.در بازار معاملات ارزی ارزش دلار به رغم کاهش نرخ بهره در مقابل ارزهای رقیب در نوسان بود. روز چهارشنبه در آسیا هر دلار به ازای ۸۰/۱۱۰ ین معامله شد که نسبت به آخرین ساعات روز سه‌شنبه که هر دلار به ازای ۸۵/۱۱۱ین معامله شده بود، ارزش دلار کاهش محسوسی نشان می‌دهد.همچنین نرخ برابری یورو در برابر دلار به ازای هریورو ۴۶۶۲/۱دلار رسید. روز سه‌شنبه در نیویورک هر یورو به ازای ۴۷۲۱/۱دلار معامله شده بود.