تغییرات آب و هوایی چالش جدی دوران ما

گروه بین‌الملل - بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس سران در بالی، کشورها را به عمل برای کاهش تغییرات آب‌و‌هوایی فراخواند.

به گزارش بی‌بی‌سی، دبیرکل سازمان ملل که کنفرانس سران در بالی با سخنان او آغاز شد هشدار داد که اگر به موقع اقدام نشود، جهان با پیامدها و فجایعی مانند خشکسالی، قحطی و بالا آمدن سطح آب دریاها مواجه خواهد شد. وی گفت، ما اینجا جمع شده‌ایم زیرا زمان کلی‌گویی به پایان رسیده است. تغییرات آب و هوایی به چالش مهم دوران ما تبدیل شده است. بان‌کی‌مون گفت، تحقیقات علمی در این زمینه کاملا روشن و شفاف است، تغییرات آب و هوایی اتفاق افتاده است و تاثیرات آن واقعی است. بنابراین زمان عمل فرا رسیده است.

بان‌کی‌مون از کشورهای توسعه‌یافته خواست تا میزان تولید دی‌اکسید کربن را ۲۵ تا ۴۰درصد تا سال ۲۰۲۰ تقلیل دهند. همچنین کوین رود، نخست‌وزیر جدید استرالیا گفت، کشورها باید به توافق در این زمینه دست یابند. سیاره دیگری برای زندگی وجود ندارد که بتواند ما را از تخریب فعلی زمین نجات دهد و به همین دلیل باید برای حفظ سیاره‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، کاری کنیم.

مذاکرات کنفرانس بالی قرار است در فرآیندی دو ساله «نقشه راهی» برای کاهش میزان تولید دی‌اکسید کربن و گازهای گلخانه‌ای تهیه و تنظیم کند تا جایگزین پیمان کیوتو شود. بر سر خطوط اصلی این طرح، توافق وجود دارد اما بر سر جزئیات به‌ویژه میزان کاهش تولید دی‌اکسید‌کربن که موردنظر دانشمندان محیط زیست سازمان ملل است، مجادله و اختلاف فراوانی وجود دارد.

ایالات‌متحده آمریکا که به همراه کانادا دو کشور صنعتی هستند که تاکنون به پیمان توکیو نپیوسته‌اند، با اینکه با گزارش‌ها و تحقیقات علمی درباره تغییرات هوایی موافق است اما بیشتر از اقدامات داوطلبانه در این زمینه حمایت می‌کند تا تشکیل سازوکار جهانی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای. کشورهای اروپایی در‌حال‌حاضر توافقنامه منطقه‌ای درباره کاهش تولید دی‌اکسید کربن دارند و این استانداردها بر میزان و هزینه تولید آنها فشار وارد می‌آورد و به همین دلیل خواهان عضویت آمریکا در پیمان توکیو و نیز تعهد به عمل مصوبات توکیو هستند. تاکنون ایالات‌متحده صرفا عدم نپیوستن چین به این پیمان را برای امضا نکردن پیمان کتویو بهانه قرار داده است.

«انطباق»، یعنی اینکه چگونه به کشورهای در حال توسعه کمک کرد تا از اقتصاد و جامعه خود در برابر پیامد‌های مخرب تغییرات آب و هوایی حمایت کنند، یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در کنفرانس سران در بالی بود. مطالعات علمی حاکی از آن است که حداقل ۱۰میلیارد دلار در سال برای این اقدامات لازم است، این در حالی است که فقط ۱۰میلیون دلار تاکنون جمع‌آوری شده است. اندی اتکین، عضو سازمان خیریه توسعه تیرفورد می‌گوید: تغییرات آب و هوایی به فقرا بیش از دیگران آسیب می‌رساند و این آسیب آغاز شده است. وی گفت: برای مثال در نیجر، کشاورزان با کاهش میزان بارندگی در سال مواجه شده‌اند. معمولا آنها سالانه شش‌ماه بارندگی داشته‌اند، اما در‌حال‌حاضر در اثر تغییرات آب و هوایی فصل بارندگی به ۳ماه تقلیل یافته است. اتکین گفت: مقاماتی که در بالی گردهم آمدند، قبول دارند که «انطباق» باید بخشی از پیش‌نویس این طرح باشد، اما مشکل اینجا است که آنها فکر نمی‌کنند که خطر اضطراری و فوری است.

طرفداران محیط‌زیست در سال‌های اخیر با اتکا به تحقیقات دانشمندان و نیز حمایت کامل سازمان ملل سرانجام دولت‌ها را وادار به پذیرش بحران محیط‌زیست کرده‌اند. جایزه صلح نوبل که امسال به الگور فعال محیط‌زیست تعلق گرفت، منعکس‌کننده اهمیت بحث محیط‌زیست برای جهان است. بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد که تلاش مدیران قبلی سازمان ملل برای برقراری صلح را نافرجام دید، ترجیح داده است تا ماموریت خود را بر محیط‌زیست متمرکز کند و به نظر می‌رسد که قدرت و نفوذ سازمان ملل متحد می‌تواند در این زمینه موثر باشد.