گروه بین‌الملل- وال‌استریت یک روز قبل از جلسه بانک مرکزی به امید کاهش قطعی نرخ بهره روز دوشنبه را با افزایش در شاخص‌ها به پایان برد. به گزارش رویتر از نیویورک، روز دوشنبه شبکه تلویزیونی یو.‌بی‌اس در برنامه‌ای خبر از ضرر گسترده موسسات مالی و بانک‌ها ناشی از وام‌های اعتباری داد. به این ترتیب بانک سوئیس ۱۰میلیارد دلار از محل وام‌های مسکن ضرر داده است. با این همه این خبر به تقویت بازار انجامید که بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را کاهش خواهد داد. اما آنچه بر سر آن اطمینان وجود ندارد، میزان کاهش نرخ بهره است. بازار تمایل به کاهش نیم‌درصدی نرخ بهره دارد اما معلوم نیست بانک مرکزی بتواند از ریسک تورم گذشته و به یکباره دست به تقلیل نیم‌درصدی نرخ بهره بزند.

در روز دوشنبه همچنین موسسه ملی خرده‌فروشی در گزارشی که درباره میزان فروش خانه‌ها در ماه اکتبر ارائه داد. براساس این گزارش میزان فروش خانه‌ها در ماه اکتبر برای دومین ماه متوالی افزایش یافته است، با این همه تحلیل‌گران معتقدند بازار مسکن همچنان ضعیف است و در سال ۲۰۰۸ این ضعف تشدید خواهد شد که مهم‌ترین دلیل آن ضرر گسترده موسسات مالی است.

برای مثال موسسه مالی واشنگتن اعلام کرد آنها تاکنون ۶/۱میلیارد دلار ضرر داده‌اند و به همین دلیل اعطای وام‌های اعتباری را متوقف می‌کنند.

شاخص سهام داوجونز در روز دوشنبه ۱۰۱ واحد یا ۷۴/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۳۷۲۷ رسید.

در هفته گذشته شاخص داوجونز به‌رغم ضرر روز جمعه ۷۴۰ واحد به دست آورد، به نحوی که این شاخص توانست به رکورد روز نهم اکتبر خود نزدیک شود.

شاخص سهام استاندارد اند پورز ۱۱ واحد یا ۷۵/۰درصد ترقی کرد و به واحد ۱۵۱۶ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۱۳ واحد یا ۴۷/۰درصد به دست آورد و به عدد ۲۷۱۹ رسید.

از سود روز دوشنبه بازار چنین به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران از اخبار ضرر موسسات مالی و بانکی و ضعف بازار مسکن خوشحال شدند زیرا این اخبار می‌تواند بانک را برای کاهش نیم درصدی که دلخواه وال‌استریت است، کاهش دهد. با این همه کمیته تصمیم‌گیری بانک قطعا هم گزارش‌ها از جمله شاخص تورم را در نظر خواهد گرفت. با اینکه تاکنون سیاست کاهش نرخ بهره آمریکا به تشدید فشارهای تورمی نینجامیده است اما قطعا بانک در تصمیم به این مهم توجه خواهد کرد. تضعیف ین در برابر دلار و ترقی و رونق وال‌استریت در روز دوشنبه به فعالیت بازار سهام توکیو در روز سه‌شنبه رونق بخشید و موجب ترقی شاخص سهام نیکی و توپیکس شد. شاخص سهام نیکی ۱۱۴واحد یا ۷۱/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۶۰۳۸ رسید.

شاخص سهام توپیکس هم ۱۲واحد یا ۷۶/۰درصد ترقی کرد و به واحد ۱۵۷۰ رسید. در اثر ضعف ین در مقابل دلار کمپانی‌های صادرکننده بزرگ‌ترین برندگان روز سه‌شنبه توکیو بودند. اما در هنک‌کنگ هم شاخص هنک‌کنگ یک‌درصد از دست داد.

امید وال‌استریت به بازارهای اروپایی هم سرایت کرد و سبب ایجاد جریانی مثبت در بازار شد. شاخص PTSE لندن، ۱۶/۰درصد ترقی کرد، شاخص واکس آلمان ۴۹/۰درصد به دست آورد و شاخص CAC-۴۰ فرانسه هم ۴۲/۰درصد به دست آورد.

در بازار معاملات ارزی ارزش‌ دلار در مقابل ین افزایش اما در مقابل یورو کاهش یافت. در روز سه‌شنبه در بازارهای آسیایی هر دلار به ازای ۸۰/۱۱۱ین معامله شد که نسبت به آخرین ساعات روز دوشنبه که هر دلار به ازای ۶۳/۱۱۱ین معامله شده بود، ارزش دلار در مقابل ین افزایش نشان می‌دهد. نرخ برابری دلار در برابر یورو به ازای هر یورو ۴۷۰۷/۱دلار معامله شده بود که نسبت به روز دوشنبه در نیویورک که هر یورو به ازای ۴۶۵۳/۱دلار معامله شده بود، ارزش دلار کاهش نشان می‌دهد. خبر کاهش نرخ بهره از دلایل تنزل ارزش دلار در مقابل یورو بود.