آمریکا در پی کلید دروازه بازارهای چین

گروه بین‌الملل - در حالی که سازمان تجارت جهانی به سود ایالات‌متحده رای داده است و از چین خواسته که یارانه‌های صادراتی را کاهش دهد، دیروز ایالات‌متحده و چین دور جدید گفت‌و‌گوهای تجاری خود را آغاز کردند. از جانب ایالات‌متحده کارلوس کوتیرز وزیر بازرگانی این کشور و سوزان شوواب نماینده ارشد تجاری این کشور در مذاکرات حضور دارند و خانم ووایی معاون نخست‌وزیر چین به همراه بوژیلای وزیر بازرگانی چین هم هیات چینی را رهبری می‌کنند. معاون نخست‌وزیر چین در میان وزیر بازرگانی و نماینده تجاری آمریکا

به گزارش آسوشیتدپرس کارلوس کوتیرز وزیر بازرگانی ایالات‌متحده در جمع خبرنگاران گفت: این مذاکرات بسیار حساس و سخت خواهد بود و مجزا از رای صادره سازمان تجارت جهانی صورت می‌گیرد.

بنابراین گزارش ایالات‌متحده و چین در این نشست در مورد سیاست حمایت‌گرایی در چین و همچنین موضوع نقض قوانین کپی‌رایت گفت‌و‌گو خواهند کرد. وزیر بازرگانی ایالات‌متحده با بیان اینکه اهمیت این موضوعات برای بخش تجاری ایالات‌متحده بسیار زیاد است، گفت: هزاران کالای آمریکایی با برچسب‌های تقلبی در چین تولید می‌شوند که این کار زیان قابل‌توجهی را متوجه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آمریکایی می‌کند. وزیر بازرگانی ایالات‌متحده افزود: ما با طرف چینی با قدرت و مستقیم در مورد حقوق خود حرف خواهیم زد.

چین و ایالات‌متحده هر دو کشورهایی هستند که به اعمال سیاست‌های حمایت‌گرایانه از سوی دیگر کشورها متهم می‌شوند. چین از جانب یارانه‌هایی که به بخش تولید و صادرات کالاها می‌دهد مورد اتهام قرار می‌گیرد و ایالات‌متحده به دلیل پرداخت سالانه ۲۲میلیارد دلار یارانه کشاورزی مورد اعتراض کشورهای فقیر جهان واقع می‌شود. ایالات‌متحده بیشترین حجم یارانه‌های کشاورزی را در جهان پرداخت می‌کند.

ووایی معاون نخست‌وزیر چین نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران از مواضع ایالات‌متحده انتقاد کرد و گفت: اینکه گفته می‌شود قطع سیاست‌های حمایت‌گرایانه موجب عادی شدن تجارت بین چین و ایالات‌متحده می‌شود درست نیست. قطع این سیاست به تجارت خارجی چین ضربه می‌زند و صدماتی را وارد می‌کند.

در همین حال چین ایالات‌متحده را متهم کرد که در راه ورود کالاهای چینی به این کشور کارشکنی کرده است و می‌خواهد که از این طریق کسری تجاری خود را در برابر چین کاهش دهد. کارلوس کوتیرز وزیر بازرگانی ایالات‌متحده این اتهام را رد کرده و گفت: استراتژی ایالات‌‌متحده برای کاهش کسری تجاری در برابر چین افزایش صادرات است نه کاهش واردات. تلاش‌هایی که انجام می‌شود همگی برای بالا بردن صادرات کالاهای آمریکایی به چین است. وزیر بازرگانی ایالات‌متحده افزود: در این گفت‌و‌گوها روی موضوعات جزیی بحث خواهد شد و مساله ورود کالاهای غیراستاندارد چینی به آمریکا همچون اسباب‌بازی‌ها، داروها و غذاهای حیوانات خانگی نیز مطرح می‌شود.

نبرد تجاری چین و ایالات‌متحده بزرگ‌ترین دعوای تجاری بین دو کشور است. اولین هشدارها از جولای ۲۰۰۵ داده شد و ایالات‌متحده درخواست کرد تا این پرونده در سازمان تجارت جهانی مطرح شود. جان اسنو وزیر خزانه‌داری سابق ایالات‌متحده نخستین فردی بود که در مورد افزایش کسری تجاری با چین هشدار داد. با وجود تمام تلاش‌های آمریکا این شکاف تجاری در حال گسترش است. سال گذشته کسری تجاری آمریکا در برابر چین به رقم بی‌سابقه ۲۳۳میلیارد دلار رسید.

در همین حال دیروز گزارش جدید تجاری چین منتشر شد. این گزارش جدید که خبرگزاری آسوشیتدپرس آن را مخابره کرده است نشان می‌دهد که کسری تجاری آمریکا در برابر چین افزایش یافته است. براساس این گزارش کسری تجاری آمریکا در یازده ماه اول امسال به ۲۳۹میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار رسیده است.