گروه بین‌الملل- اقتصاد آمریکا در این هفته اخبار خوبی دریافت نکرد، اما خبرهایی درباره طرح‌های دولتی برای کمک به رشد اقتصادی دریافت کرد. یکی از مهم‌ترین این اخبار طرح کمک پرزیدنت بوش به مالکان خانه در آمریکا که از وام‌های اعتباری استفاده کرده‌اند و در اثر بحران اخیر توانایی پرداخت اقساط این وام‌ها که نرخ بهره آنها شناور است و دائم تغییر می‌کند را ندارند. این طرح می‌تواند یک‌میلیون نفر را زیر پوشش قرار دهد. علاوه بر این، بازارهای جهان از رییس بانک مرکزی آمریکا شنیدند که برای جلوگیری از کسادی اقتصادی در این کشور، نرخ بهره را در جلسه آینده بانک کاهش خواهد داد. سرمایه‌گذاران حتی به کاهش بیش از ۲۵/۰درصد امیدوارند. این اولین‌بار است که بانک مرکزی سخنی درباره فشارهای تورمی نگفته است و اولویت را به رشد اقتصادی در کشور داده است. گزارش تعداد مشاغل ایجاد شده در ماه نوامبر کمتر از پیش‌بینی اقتصاددانان بود و شک و تردید درباره جریان رشد اقتصاد را به قوت خود باقی گذاشت. براساس گزارش اداره کار ایالات‌متحده، ۹۴۰۰۰ شغل در ماه نوامبر ایجاد شده است، اقتصاددانان انتظار حداقل ۱۰هزار شغل را در این ماه داشتند.

بانک مرکزی اروپا در هفته گذشته تشکیل جلسه داد و نرخ بهره را ثابت نگه داشت. تحلیل‌گران علت تصمیم بانک را افزایش تورم در ماه‌های اخیر در این منطقه ناشی از افزایش فزاینده قیمت غذا و انرژی می‌دانند. در ماه نوامبر هزینه مصرف‌کننده در سال تا ماه نوامبر ۳درصد ترقی یافت که یک‌درصد بالاتر از هدف بانک مرکزی منطقه یورو است. نرخ بیکاری هم در منطقه از ۲/۷درصد در ماه اکتبر به ۳/۷درصد در نوامبر کاهش یافت.

و اما در انگلستان بانک مرکزی این کشور که تا ماه جولای، یعنی قبل از آغاز بحران وام‌های اعتباری پیوسته اقدام به افزایش نرخ بهره می‌کرد، در جلسه دسامبر خود نرخ بهره را ۲۵/۰درصد تنزل داد و به ۵/۵درصد رسید.

بانک مرکزی انگلیس برای جلوگیری از کسادی اقتصادی و بی‌توجهی به نگرانی‌های تورمی تصمیم گرفت نرخ بهره را در بریتانیا کاهش دهد. در بریتانیا بخش مسکن در حال ابتلا به کسادی است که عمدتا ناشی از تنزل قیمت مسکن است. در ماه نوامبر قیمت مسکن در این کشور برای سومین ماه متوالی و این بار ۱/۱درصد تنزل یافت.

در کانادا هم بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را از ۵/۴درصد به ۲۵/۴درصد تنزل داد. بحران اعتبارات از دلایل اصلی تصمیم‌گیری مقامات بانک مرکزی کانادا بوده است. رییس بانک مرکزی کانادا گفت آنها در‌حال‌حاضر نگران فشارهای تورمی نیستند. در استرالیا بانک مرکزی نرخ بهره را ثابت نگه داشت. نرخ بهره در این کشور ۷۵/۶درصد است. مقامات بانک در استرالیا نگران چشم‌انداز تورم در این کشور هستند. تولید ناخالص داخلی در سه ماه سوم یک‌درصد افزایش یافته است که نسبت به یک‌سال قبل ۳/۴درصد افزایش نشان می‌دهد.

اقتصاد ژاپن در سه ماه سوم سال در اثر کاهش سرمایه‌گذاری در تجهیزات و کارخانه‌ها، رشدی کمتر از انتظار را تجربه کرد. تولید ناخالص داخلی در این کشور در سه ماه سوم ۵/۱درصد رشد یافت. این در حالی است که اقتصاددانان پیش‌بینی رشد ۶/۲درصدی کرده بودند. به نظر می‌رسد کمپانی‌های ژاپنی دوباره حجم پولی که باید برای سرمایه‌گذاری اختصاص دهند، به دلیل ابهام در چشم‌انداز اقتصادی محتاطانه رفتار می‌کنند. وابستگی اقتصاد ژاپن به بازار ایالات‌متحده در ماه‌های اخیر فشار زیادی را بر اقتصاد ژاپن وارد کرده است، به ویژه آنکه ارزش دلار سیر نزولی را در مقابل ین پیمود و موجب کاهش سود صادرکنندگان ژاپنی شد.

قیمت نفت در هفته گذشته به پایین‌تر از ۹۰دلار برای هر بشکه رسید، این در حالی است که نفت دو هفته قبل ۲۹/۹۹دلار برای هر بشکه رسید و خبرنگاران را برای تیتر ۱۰۰دلاری هیجان‌زده کرد. اوپک در جلسه هفته گذشته تصمیم به عدم افزایش نفت برای حال حاضر گرفت، این در حالی است که بسیاری از کشورهای بزرگ انتظار داشتند اوپک برای شکستن قیمت فزاینده اقدام به افزایش حداقل ۲۵/۰درصدی در تولید نفت نماید. اوپک معتقد است، آنها به اندازه کافی نفت به جریان بازار برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها کرده‌اند. جلسه بعدی اوپک در ماه فوریه خواهد بود.