گروه بین‌الملل- اعلام طرح بوش برای کمک به خریداران مسکن که از وام‌های sub-prime استفاده کردند، موجب رونق وال استریت و افزایش شاخص‌ها در روز پنج‌شنبه شد.

به گزارش رویتر از نیویورک، وال استریت که در هفته اخیر نگرانی مهم آن به رکود بخش مسکن و تاثیر این کسادی بر مصرف‌کنندگان مربوط بود، روز پنج‌شنبه از خبر طرح بوش استقبال کرد و با امید به کاهش مجدد نرخ بهره روز را با میل به فعالیت آغاز کردند. بوش اعلام کرد کسانی که از وام‌های sub-prime که معمولا از وام‌های عادی بهره بالاتری دارد، استفاده کرده‌اند و حال با فعالیت اقتصادی حاضر توان بازپرداخت اقساط خود را ندارند، سه گزینه دارند، اولیه گزینه آنها درخواست توقف افزایش نرخ بهره این وام‌ها برای ۵سال شدند. نرخ بهره این وام‌ها پیوسته در حال تغییر است. دومین گزینه آنها تنظیم وام با نرخ بهره پایین‌تر است و یا اینکه درخواست وام جدیدی با ترتیبات جدیدی بدهند. دولت برآورد کرده است که حدود یک‌میلیون از خریداران مسکن در ایالات متحده مستحق دریافت این تسهیلات هستند.

این طرح اساسا برای مقابل با کسادی و از طرفی اجتناب موسسات اعتباری از پرداخت وام به مردمی است که توان بازپرداخت وام خود را ندارند. این شرایط به انجماد و رکود بازار مسکن انجامیده است نه خریداران تقاضای وام دارند و نه در صورت وجود تقاضای وام، بانک‌ها و موسسات اعتباری حاضر به پرداخت پول هستند. آن هم در حالی که تقریبا بیشتر موسسات بانکی در سه ماه سوم سال ضرر داده‌اند. اگرچه طرح رییس‌جمهور در بازار امیدواری زیادی ایجاد کرد و جریان بازار را در روز پنج‌شنبه شکل داد، تحلیلگران معتقدند این طرح یک امیدواری مبهم ارائه می‌دهد. اینکه آیا این طرح می‌تواند نوشداروی بحران وام‌های sub-prime باشد، سوال ۶۴۰۰۰دلاری است. حتی هنری پائولسون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آن را یک «فشنگ نقره‌ای» توصیف کرد که قابل شلیک نیست.

شاخص سهام داوجونز ۱۷۵واحد یا ۳۰/۱درصد به دست آورد و به واحد ۱۳۶۲۰ رسید. شاخص سهام استاندارد-اندپورز هم روز خوبی را در روز پنج‌شنبه سپری کرد و ۲۲واحد یا ۵۰/۱درصد به دست آورد و به واحد ۱۵۰۷ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۴۲واحد یا ۶۰/۱درصد ترقی کرد و به واحد ۲۷۰۹ رسید. یکی از تحلیلگران بازار در توضیح رونق بازار در روز پنج‌شنبه معتقد است، بازار به واسطه طرح بوش اندکی اعتماد و خوش‌بینی به دست آورد که در سه ماه اخیر بی‌سابقه بوده است.

در ژاپن هم، اخبار خوش طرح دولت آمریکا برای کمک به مالکان خانه و نیز رونق وال استریت بر فعالیت بازار سهام توکیو تاثیر گذاشت و سبب افزایش شاخص سهام نیکی در روز جمعه شد. تحلیلگران بازار سهام توکیو معتقدند با کاهش نرخ بهره در هفته آینده اقتصاد ایالات متحده باید به دوران خود بازگردد که این خود می‌تواند به صادرکنندگان ژاپنی روحیه و امیدواری ببخشد. شاخص سهام نیکی ۸۲واحد یا ۵۲/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۵۹۵۶ رسید. از هفتم نوامبر تاکنون این بالاترین میزان افزایش در شاخص نیکی است. شاخص سهام توپیکس ۹واحد یا ۶۱/۰درصد به دست آورد و به واحجد ۱۵۶۲ رسید. در هنک‌کنگ شاخص هنک‌کنگ ۷۳/۰درصد به دست آورد.