مذاکرات بوتو و شریف برای تحریم انتخابات پاکستان

گروه بین‌الملل- بی‌نظیر بوتو و نوازشریف دو رهبر اپوزیسیون پاکستان موافقت کردند تا در بیانیه‌ای مشترک تقاضاهای خود را از دولت را درباره انتخابات آینده اعلام کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی بوتو و شریف دو نخست‌وزیر سابق پاکستان توافق کردند که در صورتی که دولت به آنها اجازه شرکت در انتخابات را ندهد، انتخابات پارلمان را تحریم خواهند کرد. آنها گفتند کمیته‌ای مشترک تقاضاهای آنها را که شامل پایان وضعیت اضطراری در کشور است بررسی خواهد کرد. این دیدار پس از رد صلاحیت نواز شریف برای شرکت در انتخابات صورت گرفت. «شریف در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با خانم بوتو گفت، در شرایط حاضر انتخابات شفاف، آزاد و منصفانه غیرممکن است.

وضعیت اضطراری در پاکستان از سوم نوامبر پس از آنکه دادگاه عالی پاکستان صلاحیت پرویز مشرف را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری تایید نکرد، توسط وی اعلام شد. از آن زمان به بعد مشرف تحت فشار اعتراضات مردمی و نیز جامعه بین‌المللی از فرماندهی ارتش استفاده کرد. اما هنوز به وضعیت اضطراری در کشور خاتمه نداده است. در حالی که به نظر می‌رسد پرویز مشرف و خانم بی‌نظیر به توافق سیاسی دست یافته‌اند که خود حتی موجب بازگشت بی‌نظیر بوتو به پاکستان شد، اعلام وضعیت اضطراری همه این ترتیبات و توافق‌ها را پایان داد.

با بازگشت نوازشریف به پاکستان که به احتمال زیاد با پادرمیانی عربستان سعودی و رودرواسی ژنرال صورت گرفت، مشکلات رییس‌جمهوری ابعاد تازه‌ای به خود گرفت، مشکلات رییس‌جمهور ابعاد تازه‌ای به خود گفت. وی حالا علاوه بر استفاده از مقام فرماندهی ارتش می‌بایست بتواند حضور دو رهبر اپوزیسیون را در جامعه نماید و راه مقابله و یا کنار آمدن با آنها را بیابد.

این در حالی است که اقدامات اخیر مشرف در عرصه سیاسی پاکستان، توافق میان وی و بی‌نظیر بوتو که حزب آن از حمایت مدارس علوم دینی برخوردار است را به کاغذی بی‌اعتبار تبدیل کرد و این موضوع خود باعث نزدیک شدن دو رهبر مخالف دولت در پاکستان شده است.

ممنوعیت نوازشریف برای شرکت در انتخابات این نزدیکی را تسهیل کرد و موجب دیدار دو نخست‌وزیر پیشین پاکستان شد که یکی توسط دیگری برکنار شده بود. با آنکه توافق میان بوتو و شریف در حال حاضر صرفا بر سر بایکوت انتخابات است، اما می‌تواند رد صورت تداوم بحران سیاسی اخیر پاکستان پیشرفت بیشتری پیدا کند و اتحاد و توافق سیاسی وسیع‌تری را در بر داشته باشد.

در دیدار میان بوتو و نواز شریف، بی‌نظیر بوتو با تحریم انتخابات مخالف کرد و استدلال کرده است که این تحریم به وضعیت اضطراری که توسط رییس‌جمهور اعلام شده است، شکل موجه و قانونی می‌دهد، این درحالی است که شریف به تحریم معتقد است.

با این همه دو رهبر درباره تقاضاهایی که قرار است در بیانیه‌ای مشترک اعلام شود، به توافق رسیده‌اند و بوتو آن را اقدامی مهم در جهت اعتمادسازی میان دو نخست‌وزیر سابق پاکستان که رقبای سیاسی یکدیگر هم بوده‌اند، می‌داند.

پایان وضعیت اضطراری، کمیسیون انتخاباتی و دولت موقت از درخواست‌های این دو رقیب سیاسی از رییس‌جمهور مشرف است.

مشرف قبل از این از طرف نواز شریف، پس از آنکه از نامزدی در انتخابات منع شد، تصمیم دارد به دادگاه شکایت کند و درخواست تجدیدنظر درباره صلاحیت خود برای شرکت در انتخابات کند. نواز شریف روز دوشنبه پریروز از کمیسیون انتخابات خبری مبنی بر عدم صلاحیت برای شرکت در انتخابات دریافت کرد، شریف این خبر را بسیار شگفت‌انگیز و غیرمنتظره خواند و از احزاب مخالفت تقاضا کرد تا در تحریم انتخابات ژانویه به او بپیوندد.