امید «اوباما» برای کسب آرای خاموش

گروه بین‌الملل- انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده وارد اولین دور مبارزه خود می‌شود و این مبارزه آغازین از دو جهت برای کاندیداهای انتخابات اهمیت دارد، یکی پیشی گرفتن از رقبای حزب رقیب و دیگری پیشی گرفتن از رقبای درون حزبی.

بر اساس نظرسنجی‌های اخیر، تاکنون هیلاری کلینتون با اختلاف ۶ تا ۹درصد از رقبای درون حزبی و حزب رقیب جلوتر است اما واقعیت این است که هنوز مردم تصمیم نهایی خود را نگرفته‌اند و همه چیز به این یک سال باقی‌مانده انتخاباتی بستگی دارد. به نظر می‌رسد که در انتخابات این دوره رقابت‌ بین دموکرات‌ها گرم‌تر از رقابت با جمهوری‌خواهان باشد. اما بسیاری از تحلیل‌گران شانس باراک اوباما را در انتخاب کم نمی‌دانند، دقیقا از این رو که چهره‌ای جدید، بی‌پیشینه سیاسی و جوان است که سخنانش تاکنون توانسته توجه دانشگاهیان از دانشجو تا استادان را جلب کند.

برخی از مردم در نظرسنجی‌ها و مصاحبه‌ها گفته‌اند، آنها رییس‌جمهوری می‌خواهند که نام فامیلی‌اش نه بوش باشد نه کلینتون و تاکنون فقط آنچه او با ما در سخنرانی‌هایش گفته است، توجه ما را جلب کرده است.تاکنون کلینتون در نظرسنجی از ایالت نیوهمشایر هم پیشتاز است، اما تحلیل‌گران معتقدند مردم ایالت در آخرین دقایق تصمیم خود را می‌گیرند و این می‌تواند خیلی به نفع باراک اوباما باشد که از این روزهای آخر استفاده کند و سخنانی که برای تحصیل کرده‌ها و طبقه متوسط در ایالات متحده دلنشین است، بیشتر بگوید. بسیاری معتقدند که رای‌دهندگان حتما این چهره جدید شجاع دموکرات‌ها که هفته قبل هنگام نواخته شدن سرود ملی کشور با احترام ایستاد اما دستش را بر سینه‌اش نگذاشت را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت، چنانکه به نظر می‌رسد تاکنون به دقت سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های او را دنبال کرده‌اند. فرید ذکریا، سردبیر لیبرال نیوزویک هم معتقد است که تاکنون این فقط باراک اوباما است که در پاسخ به سوالاتی درباره جنگ و نیز سیاست خارجی آمریکا، پاسخی واقع‌بینانه و خلاف جریان معمول در آمریکا داده است. باراک اوباما در مصاحبه‌ای به این سوال که اگر منافع آمریکا در نقطه‌ای از جهان مورد تهدید قرار بگیرد، او چه خواهد کرد، گفته بود، ابتدا سعی می‌کند با دیپلماسی موضوع را حل و فصل کند و قطعا مبادرت به جنگ نخواهد کرد. فرید ذکریا معتقد است کاندیداهای انتخابات در جریان مبارزه انتخاباتی آنقدر تحت تاثیر هیاهو قرار می‌گیرند که منطق را فراموش می‌کنند و این تنها اوباما بود که مقبولیت عامه پسند را در نظر نگرفت و پاسخی خردمندانه داد.همچنین توماس والن استاد علوم سیاسی دانشگاه بوستون گفت: به نظر می‌رسد اوباما مسیر سنتی کاندیداهای انتخاباتی را نمی‌رود و واقعا او متفاوت با دیگران سخن می‌گوید و قطعا رای‌دهندگان نیوهمشایر به خصوص جوانان به وی رای خواهند داد. کلینتون بانوی اول اسبق آمریکا در نیوهمشایر، طبقه کارگر دموکرات، کارگران یقه‌سپید و ثروتمندان را هدف گرفته است.

اوباما در آخرین سخنرانی خود در ایالت نیواینگلد سخن از تغییر در شیوه حکومت و سیاستمداری در کشور صحبت کرد. وی گفت: من می‌شنوم که عده‌ای از کاندیداها می‌گویند به من رای دهید، چرا که فوت و فن بازی سیاسی در واشنگتن را می‌دانم. این در حالی است که ما به کسی احتیاج داریم که به این بند و بست‌ها پایان دهد.

وی این سخنان را در مقابل صدها دانشجو در سالن بزرگ در شهر التون، نیوهمشایر گفت: دانتا اسکالا، استاد علوم سیاسی دانشگاه نیوهمشایر گفت اوباما باید روی طبقه متوسط بیشتر کار کند.

هرچند ما روز به روز نسبت به موفقیت او بیشتر امیدوار می‌شدیم زیرا هربار بر تعداد کسانی که به سخنرانی او می‌روند افزوده می‌شود.

در جدیدترین ارزیابی که از وضعیت کاندیداها در ایالات شده است، وضعیت هیلاری کلینتون را بهتر از دیگران نشان می‌دهد. این نمودار براساس چهار معیار قاطعیت، قدرت، ‌صداقت، تجربه و اخلاق تهیه شده است. در اخلاق، هیلاری کلینتون ۶۷درصد و باراک اوباما ۶۵درست به دست آورده بود. در تجربه، باراک اوباما ۳۵درصد، حال آنکه هیلاری کلینتون ۷۶درصد کسب کرده است و از این حیث فقط جولیانی با ۷۱درصد به خانم کلینتون نزدیک است.با این همه، همه چیز به این یک سال بستگی و نحوه مدیریت مبارزه انتخاباتی بستگی دارد، به ویژه که خانم کلینتون رای مثبت به پیشنهاد جمهوری‌خواهان سنا برای تروریست اعلام کردن یکی از واحد‌های نظامی ایران با انتقادات زیادی از سوی هم حزبی‌های خود به ویژه خانم نانسی پلوسی مواجه شده است و مجبور شده است که رفتار خود را توجیه کند. ششم ژانویه محک بزرگ انتخابات روی می‌دهد.