یک اقتصاددان در راس دولت چین عکس:AFP

نخست‌وزیر جدید چین تایید شد. دیروز، جمعه، اعضای کنگره ملی خلق - پارلمان جمهوری خلق چین - در اجلاس سالانه خود در پکن، لی کچیانگ، معاون حزب کمونیست را به عنوان رییس جدید هیات وزیران - نخست‌وزیر - این کشور تایید کردند. یک فن سالار نخست‌وزیر چین شد

گروه بین‌الملل - نخست‌وزیر جدید چین تایید شد. دیروز، جمعه، اعضای کنگره ملی خلق - پارلمان جمهوری خلق چین - در اجلاس سالانه خود در پکن، لی کچیانگ، معاون حزب کمونیست را به عنوان رییس جدید هیات وزیران - نخست‌وزیر - این کشور تایید کردند.

به گزارش بی‌بی‌سی، لی در اجلاس حزب کمونیست در پائیز سال گذشته به سمت معاون حزب تعیین شده بود و انتصاب او به نخست‌وزیری نیز از همان زمان قطعی به نظر می‌رسید. رای اعضای کنگره ملی خلق صرفا جنبه تشریفاتی داشته است.

لی کچیانگ، پنجاه و هفت ساله، جانشین ون جیابائو می‌شود که از سال ٢٠٠٣ میلادی، سمت نخست‌وزیری را در دست داشته و در تغییر و تحولات ده ساله رهبری جمهوری خلق چین، از این سمت کناره گرفته است.

در شرایطی که ون در زمان نخست‌وزیری، دومین شخصیت دولتی و فقط سومین شخصیت حزب کمونیست محسوب می‌شد، لی کچیانگ دومین مقام را هم در حزب و هم در دولت در اختیار می‌گیرد که می‌تواند به معنی اهمیت خاصی باشد که رهبران چین برای نقش اجرایی نخست‌وزیر در سال‌های آینده قایل شده‌اند.

روز گذشته، کنگره ملی خلق رسما شی جین‌پینگ، دبیرکل حزب کمونیست را هم به‌عنوان مقام ریاست‌جمهوری تایید کرد و به این ترتیب، نسل جدیدی از رهبران حزبی و دولتی، اداره امور پرجمعیت‌ترین کشور و دومین اقتصاد بزرگ جهان را در دست می‌گیرند.

کنگره ملی خلق، به عنوان پارلمان و نماینده مردم جمهوری خلق چین، هر سال یک بار اجلاس عمومی دارد و در نشست روز جمعه اجلاس سالانه، لی با اکثریت ٢٩٤٠ رای موافق در برابر ٣ رای مخالف و شش رای ممتنع به سمت نخست‌وزیر منصوب شد.

در نظام سیاسی چین که با وجود تحولات گسترده اقتصادی سال‌های اخیر، همچنان یک حکومت کمونیستی است، اعضای کنگره ملی خلق عملا فاقد استقلال رای هستند و اجلاس یا کنگره سالانه این نهاد معمولا به منظور تایید تصمیماتی برگزار می‌شود که پیش‌تر توسط گروه رهبری اتخاذ شده است.

مسوولیت اقتصادی

در فواصل برگزاری کنگره سالانه، کمیته دائم کنگره ملی خلق با حدود یکصد و پنجاه عضو در نقش قانونگذار، قوانین لازم را تصویب می‌کند.

پس از اعلام رای نمایندگان کنگره خلق در تایید لی کچیانگ، نخست‌وزیر جدید با رییس‌جمهوری جدید دست داد. لی به عنوان رییس شورای وزیران، مسوول اجرای تصمیمات رهبران کشور و به خصوص مامور اداره امور اقتصادی چین خواهد بود.

از لی کچیانگ به عنوان یک فن سالار حرفه‌ای نام برده می‌شود که دارای درجه دکترا در اقتصاد و به زبان انگلیسی آشنا است و در شرایطی ماموریت اداره امور اجرایی جمهوری خلق را در دست می‌گیرد که برای نخستین بار در بیش از یک دهه اخیر، اقتصاد این کشور با خطر کاهش نرخ رشد مواجه است هر چند سال گذشته، نرخ رشد اقتصادی آن به حدود ٨ درصد رسید. یکی از مهم‌ترین مسائلی که احتمالا دولت جدید چین باید برای آن راه حلی بیابد، مقابله با نابرابری شدید اقتصادی است که در سال‌های اخیر شدت گرفته است.

براساس برخی آمار، از جمعیت یک میلیارد و سیصد میلیونی چین، حدود سه میلیون نفر بیش از یک میلیون دلار ثروت دارند در حالی‌که متوسط درآمد سرانه در مناطق شهری از سه هزار و پانصد دلار در سال بالاتر نمی‌رود. وضعیت اقتصادی ساکنان بعضی مناطق روستایی حتی دشوارتر است.

از نابرابری اقتصادی، آنهم در کشوری که همچنان مرام کمونیستی را تبلیغ می‌کند، به عنوان چالشی جدی در برابر حکومت نام برده شده است که در صورتی که حل نشود، می‌تواند به بروز تحولات پیش‌بینی نشده اجتماعی و سیاسی در این کشور منجر شود و تبعات گسترده‌ای را هم در سطح بین‌المللی داشته باشد.

مشکل دیگری که اقتصاددانان به آن اشاره کرده‌اند، وابستگی شدید رشد اقتصادی چین به بازارهای خارجی است که اقتصاد این کشور را در معرض عوامل بیرونی قرار می‌دهند. به گفته آنان، با افزایش سطح زندگی و توقعات نیروی کار در چین، این کشور به تدریج موقعیت خود در عرضه انبوه کالاهای ارزان‌قیمت در بازارهای خارجی را از دست خواهد داد و باید بیشتر به بازار همچنان وسیع داخلی متکی شود.

برخی ناظران انتظار دارند که طی دوره زمامداری رهبران جدید چین، این کشور در زمینه اصلاحات سیاسی و به خصوص مبارزه با فساد اداری و بهبود شرایط حقوق بشر در این کشور گام بردارد.

رهبران جدید از لزوم مبارزه با فساد در تشکیلات دولتی سخن گفته و آن را موضوعی مهم دانسته‌اند، اما به این نکته اشاره‌ای نداشته‌اند که دستیابی به چنین هدفی بدون گسترش مشارکت و نظارت گسترده سیاسی مردم بسیار دشوار خواهد بود.