آمریکا در صدر تجارت و توسعه‌ جهان
گروه بین‌الملل - سازمان توسعه و تجارت سازمان ملل متحد موسوم به آنکتاد جدیدترین رتبه‌بندی کشورهای جهان را از نظر شاخص تجارت و توسعه اعلام کرد. شاخص TDI یک شاخص جهانی است که براساس میزان مبادلات خارجی کشورها تنظیم می‌شود. آنکتاد از آنجا تجارت و توسعه را ذیل یک شاخص بررسی می‌کند که براساس منشور این سازمان تجارت خارجی با میزان توسعه‌یافتگی کشورها ارتباط مستقیمی دارد. شاخص تجارت و توسعه امسال براساس اطلاعات سال 2006 تهیه شده است. بنابر گزارش آنکتاد شاخص هر سال پس از بررسی اطلاعات تکمیل‌شده کشورها در سال قبل مشخص می‌شود.

این شاخص پس از بررسی شش فاکتور اعلام می‌شود. ۱- جمعیت کشورها که از منبع مرکز آمار سازمان ملل استخراج می‌شود. ۲- مساحت کشورها برحسب کیلومتر مربع که از کتاب سال فائو به دست می‌آید. ۳- تولید ناخالص داخلی کشورها که از دفتر آمار بانک جهانی گرفته می‌شود. ۴- درآمد سرانه که آن را نیز بانک جهانی گزارش می‌کند. ۵- صادرات کالا و خدمات کشورها که آمار آن توسط خود آنکتاد جمع‌آوری می‌شود. ۶- میزان تجارت خارجی و حجم تعرفه‌های صادراتی که آن نیز به وسیله مرکز آمار آنکتاد جمع‌آوری می‌شود. به وسیله این شش شاخص است که شاخص تجارت و توسعه محاسبه شده و با اعداد بین یک تا ۱۰۰۰ اعلام می‌شود. آنکتاد گزارش خود را برای ۱۲۳کشور جهان تنظیم کرده است.
چراکه برای بسیاری از کشورهای جهان یا دارای آمارهای جدید در دسترس نبوده‌اند و یا اینکه امکان جمع‌آوری آمارهای دقیق و مستند وجود نداشته است. از آنجا که شاخص تجارت و توسعه یک شاخص ترکیبی است، هرچه عدد آن بزرگ‌تر باشد میزان مبادلات تجاری کشورها با دیگر کشورهای جهان و همچنین میزان توسعه‌یافتگی آنها بیشتر است.
آمریکا توسعه‌یافته‌ترین
براساس شاخص امسال تجارت و توسعه ایالات‌متحده همچنان توسعه‌یافته‌ترین کشور جهان از نظر تجارت خارجی است. براساس این شاخص آمریکا امسال با امتیاز 743 رتبه اول را از نظر شاخص تجارت و توسعه کسب کرده است. جمعیت این کشور در این گزارش 4/296میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی این کشور براساس دلار سال 2000 بیش از 5/11تریلیون دلار عنوان شده است. درآمد سرانه ایالات‌متحده نیز براساس دلار سال 2000 رقم 37هزار و 267دلار ذکر شده است. در این گزارش سهم ایالات‌متحده از صادرات جهان 89/24درصد ذکر شده است و میانگین تعرفه‌های صادراتی اعمال‌شده از سوی این کشور تنها 78/2درصد است. با این وجود امتیاز ایالات‌متحده نسبت به پارسال 8امتیاز کاهش یافته است. پارسال ایالات‌متحده با امتیاز 751رتبه نخست را کسب کرد. به عقیده کارشناسان آنکتاد ضعف صادراتی ایالات‌متحده در سال 2006 عامل اصلی کاهش امتیاز این کشور بوده است.
پس از آمریکا کشور آلمان قرار گرفته است. آلمان با امتیاز ۶۹۶ توانسته رتبه دوم خود را در سال قبل تکرار کند. امتیاز این کشور در جدول امسال ۷امتیاز افزایش یافته است. جمعیت آلمان ۴۷/۸۲میلیون نفر اعلام شده است و تولید ناخالص داخلی آن با نرخ دلار سال ۲۰۰۰ رقم ۹۷/۱تریلیون دلار است. آلمان با درآمد سرانه ۲۳هزار و ۹۰۶دلار توانسته در سال ۲۰۰۶ میلادی ۲۶/۱۶درصد صادرات جهان را به خود اختصاص دهد. میانگین تعرفه اعمال‌شده در صادرات از سوی این کشور نیز ۷۲/۲درصد است. در گزارش آنکتاد آلمان از جمله کشورهای توسعه‌یافته‌ای اعلام شده است که همچنان روند خوبی در توسعه تجارت دارد.
کره جنوبی در صدر کشورهای در حال توسعه
در میان کشورهای در حال توسعه کره جنوبی بهترین وضعیت را دارد. این کشور آسیایی با جمعیت ۲۹/۴۸میلیون نفری خود توانسته ۵۹۹ امتیاز کسب کند و در رتبه ۲۱جهانی از نظر شاخص تجارت و توسعه قرار گیرد. این کشور یک رتبه نسبت به گزارش پارسال بالاتر آمده است. تولید ناخالص داخلی این کشور پارسال ۹/۶۳۷میلیارد دلار بوده است و درآمد سرانه این کشور ۱۳هزار و ۲۱۰دلار است. سهم این کشور ۵۵/۴درصد صادرات جهانی است و به طور میانگین ۲۲/۹درصد تعرفه صادراتی اعمال می‌کند. به گزارش آنکتاد روند عقد قراردادهای تجارت آزاد کره‌جنوبی با دیگر کشورها در آینده موجب افزایش سهم این کشور در صادرات جهانی خواهد شد.
در میان اقتصادهای نوظهور چین بهترین وضعیت را دارد. چین با امتیاز 577توانسته در رتبه‌بندی امسال در جایگاه بیست‌وپنجم قرار بگیرد که نسبت به پارسال دو پله صعود را نشان می‌دهد. کشور یک‌میلیارد و 300میلیون نفری چین در این گزارش تولید ناخالص ملی برابر با 88/1تریلیون دلار دارد. درآمد سرانه این کشور هزار و 449دلار است و چین 34/9درصد از صادرات جهان را به خود اختصاص داده است. میانگین تعرفه صادراتی اعمال شده این کشور نیز 9/4درصد است.
صعود ۹پله‌ای ایران
در گزارش امسال آنکتاد امتیاز تجارت و توسعه ایران رقم 423 ذکر شده است. با این امتیاز ایران در جایگاه نودوسوم جهانی قرار گرفته است که نسبت به پارسال 9پله بهبود را نشان می‌دهد. در گزارش سال 2006میلادی ایران با 386امتیاز رتبه 102 را به دست آورده بود. افزایش تولید ناخالص داخلی و افزایش صادرات اصلی‌ترین عوامل جهش ایران در جدول شاخص تجارت و توسعه بوده است.
در گزارش آنکتاد جمعیت ایران ۲۵/۶۸میلیون نفر و میزان تولید ناخالص داخلی ۶/۱۳۲میلیارد دلار اعلام شده است. براین اساس از دید آنکتاد ایران بر مبنای نرخ دلار سال ۲۰۰۰میلادی درآمد سرانه‌ای معادل هزار و ۹۴۳دلار دارد. در این گزارش سهم ایران از صادرات جهانی ۷۷/۰درصد عنوان شده است و ایران میانگین تعرفه‌ای برابر ۸۴/۱۳درصد را اعمال می‌کند.
در میان کشورهای عربی امارات متحده عربی بهترین جایگاه را به دست آورده است. این کشور نفت‌خیز امسال امتیاز 521 را کسب کرده و با یک پله صعود نسبت به پارسال در مکان 39 ایستاده است. جمعیت این کشور 5/4میلیون نفر ذکر شده است و تولید ناخالص داخلی برابر با 2/104میلیارد دلار دارد. درآمد سرانه این کشور 22هزار و 975دلار است و سهمی 89/0درصدی را در صادرات جهانی به خود اختصاص داده است. امارات متحده عربی میانگین تعرفه‌ای برابر با 84/4درصد را اعمال می‌کند.
قعر جدولی‌ها
کشور 36میلیون نفری سودان آخرین رتبه فهرست 123خطی شاخص تجارت و توسعه را به خود اختصاص داده است. در گزارش به این نکته اشاره شده است که قطعا کشورهایی وجود دارند که وضعیتی به مراتب بدتر دارند اما اوضاع در آنها به گونه‌ای است که امکان جمع‌آوری آمارهای مستدل وجود نداشته است.
سودان با ۳۲۶ امتیاز درحالی آخرین رتبه را کسب کرده است که پارسال نیزر همین رتبه را داشت. این گزارش میزان تولید ناخالص داخلی سودان زا ۷/۱۶میلیارد دلار ذکر کرده است و درآمد سرانه آن نیز ۴۶۲دلار است. سودان با اعمال تعرفه میانگین ۹/۱۵درصدی تنها ۰۴/۰درصد از صادرات جهانی سهم می‌برد. نبود زیرساخت‌های اقتصادی عدم تبدیل مواداولیه و تولید ارزش افزوده بیشتر، جنگ و ناآرامی‌ها داخلی و همچنین غیررقابتی بودن اقتصاد اصلی‌ترین دلایل قعرنشینی سودان در این فهرست عنوان شده است.