گروه بین‌الملل- انتشار گزارش خوب و امیدوارکننده اشتغال نیز نتوانست از کاهش فزاینده ارزش دلار در بازارهای بین‌المللی جلوگیری کند که در پی کاهش نرخ بهره در ایالات متحده به وجود آمده است.

به گزارش بی‌بی‌سی از نیویورک پس از اینکه بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را ۲۵/۰درصد دیگرکاهش داد، ارزش دلار در بازارهای بین‌المللی رکورد جدیدی در تنزل از خود بر جای گذاشت و هر یورو به ازای ۴۵۲۵/۱دلار معامله شد. نرخ برابری هر دلار در برابر پوند استرلینگ به ازای هر پوند ۰۸۹۸/۲ دلار بود. تحلیل‌گران معتقدند، دلار برای تقویت و به دست آوردن زمینه‌های از دست رفته به دلایل و عوامل بیشتری احتیاج دارد. به اعتقاد تحلیل‌گران بازارها به طور کلی اعم از بازارهای سهام و بازارهای مالی بیشتر به بخش پولی و مالی توجه دارند و بحرانی که در حال حاضر این بخش از اقتصاد گرفتار آن است به دلیل پیوندی که با بخش مسکن دارد، بیشتر بر بازارها تاثیرگذار است. به همین دلیل آنها معتقدند تا زمانی که کسادی بخش مسکن حل نشود تنزل ارزش دلار همچنان ادامه دارد.

با این همه برخی معتقدند سیاست دلار ضعیف، سیاستی تقریبا عامدانه برای ارزان کردن کالاهای آمریکایی در مقابل کالاهای رقیب است تا کسری تجاری ایالات متحده با چین و نیز کسری بودجه این کشور را جبران کند. سیل توریست‌ها و مسافران به ایالات متحده طی تابستان از اروپا، یکی از شواهد این ادعا است. به همین دلیل هر اندازه کسانی که درآمد پوندی دارند از اینکه می‌تواند یک پوند را به دو دلار معاوضه کنند خوشحالند، کسانی که درآمد خود را از دلار به دست می‌آورند، یعنی از توریست‌های آمریکایی که به لندن برای خرید می‌آیند، ناراحت هستند. صاحبان کسب‌وکارها و بنگاه‌های کوچک که متکی به خرید توریست‌های آمریکایی هستند که به لندن می‌آیند، این روزها حال و روز خوشی ندارند. همین موضوع درباره کمپانی‌هایی که کالاهای خود را به آمریکا یا آسیا و کشورهای خاورمیانه صادر می‌کنند که معاملات خود را به دلار انجام می‌دهند، صدق می‌کند. هر چند کمپانی‌های بزرگ معمولا صندوق‌های ذخیره اندکی بزرگی دارند تا خود را از آسیب چنین نوساناتی مصون نگهدارند یا حداقل خسارات مالی آن را محدود کنند. این وضعیت به ویژه درباره کمپانی‌هایی که از نفت و به طور کلی انرژی زیاد استفاده می‌کنند، وخیم‌تر است زیرا نفت به دلار معامله می‌شود.

به این ترتیب بلیت خطوط هوایی آمریکایی بسیار گران‌تر از خطوط هواپیمایی انگلیس است که نفت را می‌تواند ارزان‌تر بخرد. با این همه عده زیادی از تحلیل‌گران معتقدند که توریست‌های بریتانیایی اجازه ندارند بیش از ۱۴۰پوند معادل ۲۸۰دلار از ایالات متحده کالا خریداری کنند و بیش از این مقدار مشمول گمرک و مالیات می‌شود. بنابراین به نظر نمی‌رسد با توجه به قیمت بلیط هواپیما و نیز اقامت هتل، خرید ۲۸۰دلاری برای مسافران بریتانیایی را مقرون به صرفه سازد. این تحلیل‌گران معتقدند خطر تورم شتابنده در ایالات متحده می‌تواند بیشتر از میزان توریست اروپایی که آمریکا جذب می‌کند برای آمریکا دردسر ساز باشد، به ویژه آنکه هر چه ارزش دلار تنزل یابد، قیمت نفت افزایش می‌یابد.

اما تحلیل‌گران و استراتژیست‌های بازار معتقدند، دلارهایی که بابت افزایش قیمت نفت پرداخت می‌گردد مجددا برای خرید کالاهای آمریکایی از اسلحه گرفته تا البسه و... محصولات تکنولوژیک و صنعتی به آمریکا بازمی‌گردد و جای نگرانی نیست. بنابراین اگر قرار است کاهش ارزش دلار بازنده‌ای داشته باشد، قطعا آن بازنده ایالات متحده نیست.