گروه بین‌الملل- وال‌استریت آخرین روز هفته‌ای سخت و دشوار را در حالی با افزایش به پایان برد که سراسر هفته خبرهای ناخوشایند را درباره اقتصاد دریافت کرده بود و بانک مرکزی این کشور در بیانیه خود با اینکه ۲۵/۰درصد نرخ بهره را کاهش داده بود، اشاره کرد که در آینده دیگر کاهش نرخ بهره در کار نخواهد بود. به گزارش رویتر از نیویورک، وال‌استریت پس از تنزل چشمگیر شاخص‌های سهام در روز پنجشنبه، چنانکه شاخص سهام داوجونز ۱۲۰ واحد از دست داد، روز جمعه را بی‌ثبات و متزلزل آغاز کرد.

به نظر می‌رسد آنچه که در حال حاضر بازار به آن واکنش نشان می‌دهد، موضوع بحران اعتبارات است که هنوز نتوانسته خود را از کند بحران برهاند.پس از کناره‌گیری مدیر موسسه مالی مریل لینچ، روز جمعه هیات‌مدیره ستی‌گروپ تشکیل جلسه اضطراری دادند تا درباره رفتن و یا ماندن رییس این موسسه گفت‌وگو کنند.تحلیل‌گران بازار معتقدند، بی‌ثباتی در بازار به دلیل وضعیت نامطلوب موسسات اعتباری و مالی زیاد است و تا زمانی که نتواند حداقل به میزان ۱۰درصد از خسارات خود را جبران کند به شرایط ثبات باز نخواهد گشت. بازار در روز جمعه خبر خوبی درباره افزایش اشتغال در ماه اکتبر دریافت کرد. بنا به گزارش وزارت بازرگانی اقتصاد آمریکا توانسته است در ماه اکتبر ۱۶۶هزار شغل ایجاد کند که تقریبا دو برابر انتظار و پیش‌بینی اقتصاددانان بود، با این همه بازار تحت تاثیر بحران موسسات مالی بود که اخبار ناخوشایند آن پی در پی در حال انتشار است و ارزش سهام بانک‌ها بیشترین تنزل را در روزهای اخیر داشته است. شاخص سهام داوجونز در روز جمعه فقط ۲۷ واحد یا ۲۰/۰درصد به دست آورد و به عدد ۱۳۵۹۵ رسید.

شاخص داوجونز روز جمعه بیش از ۱۲۰ واحد ضرر کرد که چهارمین تنزل بزرگ این شاخص در طول سال‌جاری بود. شاخص سهام استاندارد اندپورز یک واحد یا ۰۸/۰درصد افزود و به واحد ۱۵۰۹ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۱۶واحد یا ۵۶/۰درصد به دست آورد و به واحد ۲۸۱۰ رسید و اما شاخص‌های وال‌استریت هفته را با تنزل سپری کردند. شاخص سهام صنعتی داوجونز ۵۳/۱درصد از دست داد. استاندارد اندپورز ۶۷/۱درصد ضرر کرد اما شاخص سهام تکنولوژی به دلیل رونق درآمد کمپانی‌های فعال در این عرصه ۲۲/۰درصد برای هفته به دست آورد.

ضررگسترده و چشمگیر وال‌استریت در روز پنج‌شنبه موجب تنزل بازار سهام توکیو در روز جمعه شد. شاخص سهام نیکی در پایان روز جمعه ۰۹/۲درصد از دست داد و به عدد ۱۶۵۱۷ رسید. شاخص سهام توپیکس ۱۸/۲درصد تنزل یافت و به واحد ۱۶۰۰ رسید. در هنگ‌کنگ شاخص هنگ‌کنگ هم ۲۵/۲درصد از دست داد. شاخص‌های سهام در اروپا هم روز جمعه تحت‌تاثیر نگرانی‌های وال‌استریت روز بدی را سپری کردند. شاخص سهام FTSE لندن، ۸/۰درصد از دست داد و به واحد ۶۵۳۰ رسید. شاخص داکس آلمان ۴/۰درصد از دست داد و شاخص CAC-۴۰ فرانسه ۲/۰درصد تنزل یافت. وضعیت وال استریت در هفته گذشته نشان می‌دهد که بازار به دلایل و علائم بیشتری درباره بهبود وضعیت اقتصاد احتیاج دارد. افزایش بی‌سابقه قیمت نفت را تنزل ارزش دلار و از طرفی ضرر موسسات مالی که خود نشان‌دهنده کسادی مزمن بخش مسکن در ایالات متحده است، دلایل کافی برای اضطراب و بی‌ثباتی به سرمایه‌گذاران می‌دهد، خاصه اینکه بانک مرکزی هشدار داده است که از بیم افزایش تورم احتمالا دیگر جریان کاهش نرخ بهره را متوقف خواهد کرد.