سوراخ در سقف خانه

گروه بین‌الملل- کسادی بخش مسکن در ایالات متحده، به بزرگ‌ترین معضل و نگرانی مقامات اقتصادی آمریکا و جهان تبدیل شده است.

اینکه مردم نمی‌توانند اقساط وام‌های اعتباری را پرداخت کنند، به اعتقاد تحلیل‌گران هنوز موضوع مهمی است اما به تنهایی نمی‌تواند عامل بحران باشد. اما اینکه بخش ساخت‌وساز نمی‌تواند به رونق روز‌های گذشته خود بازگردد و سهم خود از کار سرمایه و تولید را در اقتصاد بیافریند موضوع مهم و جدی است. بنابراین وضعیت حال حاضر مسکن در ایالات متحده می‌تواند جرقه بحران دامنه‌داری را بزند و اقتصاد آمریکا را با ریسک جدی مواجه کند.این هشداری است که هنری پائولسون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده این هفته گوشزد کرد و چشم‌انداز رشد اقتصاد را مبهم و تاریک دانست. موسسه ملی خانه‌سازان، اعلام کرد شاخص فروش خانه‌ها برای زوج‌های بی‌فرزند به پایین‌ترین حد خود از ژانویه ۱۹۸۵ تاکنون رسیده است و در سپتامبر ۲/۱۰درصد تنزل یافته است، در ماه آگوست هم این شاخص ۲/۳درصد کاهش یافته است. کسادی بخش مسکن به طور کلی موجب تنزل قیمت مسکن در ایالات متحده به ویژه در شهرهای بزرگ مثل نیویورک و... شده است.

این در حالی است که در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ ارزش مسکن ترقی زیادی پیدا کرد و بخش مسکن به تنهایی جور کم‌کاری سایر بخش‌های اقتصادی آمریکا را به دوش می‌کشید.شاخص ملی شیلر حاکی از آن است که قیمت مسکن در سه ماهه دوم سال ۲۰۰۷ نسبت به سال قبل در همین زمان ۲/۳درصد تنزل کرده است. قیمت مسکن در سال ۲۰۰۶ به بالاترین سطح خود رسید، این در حالی است که در کل دهه قبل یعنی دهه ۹۰ قیمت مسکن افزایشی در حدود ۱۳۴درصد تجربه کرد.در دوران رونق و شکوفایی اقتصاد خرید ملک برای سرمایه‌گذاری به مثابه افزایش سهم در بازار تلقی می‌شد و خانه‌سازان به این تقاضا خیلی خوب جواب دادند.

تعداد خانه‌های ساخته شده در این دهه تا سال ۲۰۰۰ حدود ۵/۱میلیون باب خانه در هر سال افزایش یافت و در ژانویه ۲۰۰۶ با افزایش ساخت ۳/۲میلیون باب در سال به اوج خود رسید. بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند، چنین رونقی که خود حباب در بازار مسکن ایجاد کرد و موجب افزایش بیش از حد مسکن شد. طبیعی است که دوران رکود که حتما ترکیدن حباب است، برسد و قیمت‌های مسکن را به سطح واقعی آن نزدیک کند. اما غیر از این موضوع که تاثیر مثبت بحران اخیر است، تاثیر کسادی بخش مسکن بر اقتصاد همچنان موضوعی نگران‌کننده است.